Annonce
Biler

Den mindste Mercedes-SUV går i højden

GLA-modellen bygger på samme nye platform som A-klassen og kommer både med for og firehjulstræk. Foto: Mercedes
Mercedes er snart klar med en ny generation af GLA, som bliver mere praktisk end den nuværende.

Mindre personvogn og mere SUV. Det er nogle af nøgleordene for den nye generation af Mercedes GLA, som det tyske mærke snart løfter sløret før.

Den første generation har nemlig fået noget kritik for at være en livsstilsmodel frem for en praktiker. Det skyldes blandt andet en skrående A-stolpe og den coupéagtige afrunding. Det bliver der nu gjort noget ved i anden generation, som Mercedes har vist de første formummede billeder af.

Den får mere plads i kabinen og vokser i højden og får på den måde en mere regulær kabine, så vi mere nærmer os en gennempraktisk konkurrent som Volvo XC40. På den måde placerer GLA sig nu mere naturligt i modelprogrammet, hvor næste trin bliver den ligeledes kantede GLB, som snart lander herhjemme.

Den nye GLA bygger på samme MFA2-platform som den nye A-Klasse fra i fjor. Det betyder, at den får mulighed for de samme avancerede sikkerhedssystemer og en kabine med brede skærme på 10,25 tommer og det talestyrede MBUX-system.

Motorbestykningen ventes at blive den samme som i A-Klasse med mulighed for træk foran eller på alle fire hjul. Her er også lagt i ovnen til en hidsig Mercedes-AMG GLA45 med over 400 hk og en lidt mindre potent GLA35-model.

Annonce
Den nye Mercedes GLA får en kabine, som bliver mere regulær, og den vokser i højden. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce