Annonce
Erhverv

Den nye dreng i marketing: Podcast

Julie Daugaard. Foto: Kim Haugaard

Over 900.000 danskere fordyber sig månedligt i podcasts. Det er din virksomheds unikke mulighed for at nå ud til en målgruppe, som er særligt interesseret i lige netop jeres fagfelt.

Bedst som vi troede, at der ikke var plads til flere medier i vores hverdag, sneg der sig alligevel et nyt medie ind: Podcasts.

I en travl hverdag med job, hus og barn har jeg ikke tid til at læse de bøger og blogindlæg, som jeg gerne vil, men turen til og fra arbejde kan jeg nu optimere ved at blive klogere og mere inspireret gennem podcastprogrammer.

Jeg er ikke den eneste. Næsten en million danskere lytter i dag til podcasts minimum månedligt, viser et forbrugerstudie af Dentsu Aegis Network.

Podcasts har gjort sig fortjent til en plads i forbrugernes hverdag. Dels fordi mediet muliggør tidseffektivisering, hvor vi kan tilegne os viden, når det passer os, og dette samtidig med at vi laver andre ting (eksempelvis er under transport, tager et hvil eller gør rent). Og dels fordi podcasts skaber et åndehul til fordybelse og refleksion.

De fleste podcasts handler om et nicheemne, der kan være alt fra aktieinvesteringer, rumforskning til nyttehaver. Fælles for dem er, at de afsætter tid til at undersøge og diskutere et emne i dybden, og 'nørde' det sammen med de interesserede lyttere.

Annonce

Lad dig sommerforelske i den nye dreng i marketingklassen, podcastmediet, og tænk derefter på, hvad mediet kan gøre for dig kommercielt.

[b]Fra klummen[/b]

Sponsor-podcasts

Tre eksempler på podcasts med sponsorerHer går det godt (Esben Bjerre og Peter Falktoft) sponsoreres af Irma.

Fodboldministeriet (Mediano) sponsoreres af Oddset.

Anders & Anders (Anders Breinholt og Anders Lund Madsen) sponsoreres af Blockbuster.

Attraktive nichemålgrupper

I et kommercielt perspektiv er podcasts yderst interessant af tre grunde.

For det første er auditive budskaber efterhånden de eneste, som forbrugerne ikke er overeksponerede for (modsat de mere end 5000 visuelle og audiovisuelle budskaber, som forbrugerne dagligt eksponeres for). Det giver en særlig opmærksomhed, når forbrugeren hører din virksomheds kommercielle budskab.

For det andet giver podcasts virksomheder mulighed for at nå ud til deres nichemålgruppe, som i forvejen er dybt engageret i lige netop det fagfelt, som din virksomhed tilbyder produkter og services inden for.

For det tredje giver podcasts din virksomhed mulighed for at tale om dit produkt på en måde, så forbrugerne ikke opfatter det som reklame, men så de finder det relevant, undersøger mere om produktet, køber produktet, og opbygger tillid til virksomheden.

Julie Daugaard

Julie Daugaard er forbruger- og medieekspert ved mediebureauet Carat, der er en del af det verdensomspændende Dentsu Aegis Network. Her arbejder hun som strateg med base i Aarhus og har specialiseret sig inden for forbrugeranalyser, trends og kommunikationsstrategi. Har du kommentarer til denne klumme, er du velkommen til at sende dem til julie.daugaard@dentsuaegis.com

Vind forbrugernes tillid

For virksomheder er der flere tilgange til podcasts. Det er muligt at lave sin egen podcast, hvilket giver redaktionel frihed, men det er også ressourcekrævende. Hvis denne vej vælges, er det afgørende, at podcasten ikke handler om virksomhedens produkter, men om alt det uden om brugen af produktet.

Sælger din virksomhed senge, skal det ikke handle om madrasfakta, men om eksempelvis søvn: Hvorfor er søvn vigtig, hvordan du skaber en god nats søvn ved at slukke for din telefon, indrette værelset med mørklægning, gå ordentligt tid i seng, og så videre. Viden som skaber værdi for forbrugerne i deres hverdag.

Sponsorat som B2B-markedsføring

Det er afgørende at skabe værdi for forbrugerne, ellers slukker de for din podcast med det samme. Det gælder også, hvis du vælger at sponsorere en podcast, som en anden person står bag.

Matchet mellem podcaster og sponsor er altafgørende, hvis virksomheden skal vinde forbrugernes tillid. Et eksempel på et troværdigt samarbejde er Danske Bank, der sponsorerer Morten Resens podcast om iværksætteri.

Podcasten har mere end 500.000 downloads. Her er aftalen, at Morten får 12.000 kroner per podcastprogram, men at Morten kun skal ringe til sin bankrådgiver hos Danske Bank i podcastprogrammet, hvis det giver mening for programmets øvrige indhold. For som Danske Bank siger om sponsoratet:

- Vi har et problem, hvis det ikke er relevant for vores startup erhverskunder at ringe til deres bankrådgiver.

Start med at lytte

Udfordringerne med podcast som markedsføring- eller rekrutteringskanal er, at det er svært at anskaffe data på, hvor mange der har hørt podcasten. Det ser dog ud til at ændre sig snarest.

Apple Podcast er den mest anvendte måde at lytte til podcast på (den preinstallerede app på iPhones), og Apple har netop annonceret, at de vil bruge (anonymiserede) data fra appen til at vise podcasters, hvor mange mennesker, der har lyttet til deres podcastprogram, og hvor lytterne eksempelvis spoler annoncer over eller ikke hører programmet til ende. Det vil give både podcastere og annoncere bedre evalueringsmuligheder.

Uanset om de næste uger byder på bilkøer, cykelture eller solbadning, vil jeg anbefale dig at stikke et par earplugs i ørene og begynde at lytte til podcasts. Vælg podcasts, der omhandler dine interesser - fagligt og privat - og nyd fordybelsen.

Lad dig sommerforelske i den nye dreng i marketingklassen, podcastmediet, og tænk derefter på, hvad mediet kan gøre for dig kommercielt.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Drenge bliver ladt i stikken

Hverken stat eller region vil tage ansvaret og give hpv-vaccine til alle drengebørn, der er fyldt 12 år senest 1. juli 2019. De bliver ladt i stikken, og de får ikke den samme mulighed for vaccine som alle andre drenge og piger. I forbindelse med årets budget i Favrskov Kommune fremsatte Venstre derfor et forslag om at tilbyde hpv-vaccine til netop den gruppe drenge. Det ærgrer mig, at flertallet i byrådet ikke vil tage ansvaret og tilbyde denne lille gruppe af drenge de samme muligheder for vaccine som alle andre. En vaccine, der forebygger den smitsomme hpv-virus, der er årsag til flere kræftformer hos både mænd og kvinder. Argumenterne og årsagen til, at forslaget ikke er med, er åbenlys kassetænkning, hvor man fokuserer på, hvem der skal betale, i stedet for, hvad der er bedst for borgerne. Jeg er sikker på, at de familier, der vil tage imod dette tilbud, ikke bekymrer sig om, om det er stat, region eller kommune, der betaler. De vil prise sig lykkelige for at få tilbuddet om vaccinen. Det er for mig helt uforståeligt, at forslaget ikke har fundet vej og er med i budgettet. Forebyggelse er altid bedre end helbredelse. Hvis forslaget ikke kommer med i det endelige budget efter høringsfasen, kommer det til at gå ud over en lille specifik gruppe af drenge. De kommer til at få højere risiko for at få den mest udbredte seksuelt overførte infektion. De udgør derfor en ekstra risiko for at give infektionen videre og efterfølgende udvikle hpv-relateret kræft og kønsvorter. Byrådet i Favrskov har alle muligheder for at sikre disse drenge samme sundhed og velfærd som alle andre. For mig er det lokalpolitik i den fineste form, at vi selv bestemmer lokalt, hvad der er sundhed og velfærd for vores borgere i Favrskov. Når hverken stat eller region vil tage ansvaret, så kan byrådet godt gøre det. Ved at lade denne lille gruppe af drenge i stikken er sundhed ikke for alle, men det afhænger af alder og økonomi. Det er ikke rimeligt. Jeg har fået flere reaktioner på Venstres forslag, og det, der står klarest i min hukommelse, er en mor, jeg har talt med. Hun har to drenge på hver sin side af skæringsdatoen 1. juli 2019. Hun kan sende sin ene dreng til en betalt vaccination og vide, at han er vaccineret mod kønsvorter og visse former for hpv-relaterede kræftformer senere i livet. Den anden dreng må hun lade blive hjemme. Hun har desværre ikke økonomi til at betale for vaccinationen til ham. Et forfærdeligt dilemma for en mor, der vil det bedste for sine børn. Det er en helt unik mulighed for byrådet i Favrskov for at vise ansvar og være forgangskommune og sikre alle drengene i Favrskov denne forebyggende vaccine, så der ikke er nogen, der senere i livet skal rammes af specifikke kræftformer. De ressourcestærke familier skal nok få deres børn vaccineret. Det er en skævvridning, hvis ikke vi kan hjælpe dem med færrest ressourcer. Sundhed skal være for alle, uanset køn, alder og økonomi. Forebyggelse er bedre end helbredelse.

Annonce