Annonce
Indland

Den nye trafikmafia

Partierne bag forliget "Bedre og Billigere Offentlig Transport" (Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale og SF) har indgået en aftale, der afsætter 762 mio. kr. over de næste to år til at styrke den kollektive trafik. Aftalen sikrer blandt andet en avanceret busløsning i Aalborg og afbødning af takststigninger på Sjælland. Fra venstre: Enhedslistens, Henning Hyllested, SFs Karsten Hønge, Soc. Dem. Rasmus Prehn og Nikolai Wammen, DFs, Kim Christiansen, Radikales Martin Lidegaard.. (Foto: © Uffe Weng/Scanpix 2017)

Det er rent spin når partierne bag den trafikaftale beklager, at regeringen ikke er med i aftalen.

Fredag formiddag stod seks mænd i Socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg. De fem var vigtige, men den sjette var vigtigst: DF's trafikordfører, Kim Christiansen. Så at sige tyngden i gruppen, for uden ham havde det ikke været muligt at danne et flertal udenom regeringen og give 762 millioner til den kollektive trafik.

Derfor fik han også ordet som den første, da Nicolai Wammen, (S), havde budt velkommen og fortalt om trafikpakken, der bl.a. går til flere busser i Aalborg, flere cykelstier i de største byer, start på letbanen i Aarhus, billigere pendler-billetter på Sjælland, bedre S-toge i København. Og et trinbræt i Stilling ved Skanderborg. Og et i Laurbjerg, mellem Langå og Hadsten.

-Det er ærgerligt, at vi ikke har kunnet få regeringen med. Det havde givet aftalen mere tyngde, sagde Kim Christiansen og socialdemokraten Rasmus Prehn nikkede alvorstungt.

Vidste man ikke bedre, kunne man tro, at de mente det, de seks mænd. At de virkelig var kede af, at regeringen ikke var med i aftalen.

Det er de ikke. Overhovedet.

Især socialdemokraterne hygger sig gevaldigt ved, at det igen er lykkedes at etablere et flertal udenom regeringen. Denne gang med et forlig, som regeringen skal udmønte uden selv at være en del af. En noget speciel situation og stærke kræfter i Venstre er da også meget interesserede i at være med i trafikpakken, siger kilder til avisen Danmark.

Da Venstre sad alene i regering, ville man dog ikke være med. Det var daværende finansminister Claus Hjort Frederiksen, (V), der takkede nej til både dette forlig og forliget bag Togfonden, hvor de samme partier deltager. Siden har partierne bag den nye trafikpakke ikke kontaktet regeringen, men har selv, siden november sidste år, forhandlet pakken på plads.

Det er anden gang på en uge, det er lykkedes oppositionen at spænde ben for regeringen og føre politikken. Det samme skete med taxa-loven, hvor regeringen oprindeligt ville liberalisere taxa-lovgivningen og sikre plads til de Uber-chauffører, som ellers er blevet kendt ulovlige i Østre Landsret. Regeringen gik endda så langt som at direkte at nævne Uber i det 86 sider lange regeringsgrundlag, men det battede ikke meget, da både DF og Socialdemokratiet sagde nej til tak til transportminister Ole Birk Olesens, (LA), liberaliseringer. Som derefter blev lagt i skuffen igen.

Også her var Kim Christiansen i fokus. Og også her valgte han at følge Socialdemokratiet og ikke den regering, hans parti ellers er støtteparti for. Ligesom som med trafikpakken.

-Jo, vi er støtteparti, men vi er også bundet af de aftaler, vi har lavet tidligere og vi er altså der, hvor vi kan få DF's politik igennem, sagde han på pressemødet fredag formiddag.

Enhedslistens Henning Hyllested påpegede, at aftalen viste, at her var fem partier, der ville kollektiv trafik modsat regeringen, som med Hyllesteds ord kun ville investere i "veje og biler".

-Arh, lød det fra Kim Christiansen, - der skal også altså være veje.

Det var - selvfølgelig - også ham, som tilbage i 2012 forhandlede DF ind i aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik. Det var det, der blev tilbage af den betalingsring, som SSFR-regering var gået til valg på i 2011, men måtte aflyse efter et halvt år senere efter massiv modstand, især internt hos socialdemokraterne på Vestegnen. Regeringen bed i det sure æble og daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt, (S), lovede en "rigtig god løsning", nemlig en milliard om året til investeringer i kollektiv transport og lidt billigere billetter.

Socialdemokratiet, SF, Radikale, Enhedslisten og altså DF er med i aftalen, mens Alternativet har forsøgt at komme med, da de kom i Folketinget i juni 2015, men det ønsker de øvrige partier ikke, ligesom de heller ikke vil have dem med i Togfonden. Onde tunger vil påstå, at hverken S, R, SF eller Enhedslisten ønsker at dele det grønne rampelys med et parti, der er endnu mere grønt, mens den officielle forklaring er, at Alternativet ikke har været med til at skaffe finansieringen.

Det har DF - pengene kommer fra besparelser på leasing- og demonstrationsbiler - og DF vil hellere end gerne være med til dele pengene ud. Som Kim Christiansen sagde på pressemødet, er de 762 millioner kroner, der skal bruges i 2017 og 2018, "flødeskum" på trafik-kagen.

-Vi kan sprede lidt ekstra glæde med lidt ekstra penge.

Helt personligt fik han to meget tydelige aftryk med i aftalen, nemlig de to trinbræt i Stilling og Laurbjerg. Begge steder har der været trinbræt, men de er blevet nedlagt, i hhv. 1979 og 1982, og siden har det været et stærkt lokalt ønske at få trinbrættene genetableret og flere trafik-politikere har kæmpet for det, bl.a. Venstres Kristian Pihl Lorentzen og også daværende Venstre-MF'er, Karen Jespersen. Nu kommer trinbrættene så, men der står bare ikke Venstre på dem.

Der står DF og Kim Christiansen. Som i parentes bemærket også er valgt i området.

Folketinget har fået en ny trafikmafia igen. Denne gang sidder de bare ikke i regering.

Vidste man ikke bedre, kunne man tro, at de mente det, de seks mænd. At de virkelig var kede af, at regeringen ikke var med i aftalen.

Det er de ikke. Overhovedet.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ramt af Parkinson: Marianne og Peter bokser for at forlænge livskvaliteten

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Tingager er for tiden ude i kulden i AGF: - Jeg har ikke været god nok, men det er jeg nu

Byudvikling For abonnenter

Beboerprotester hjalp: Fem lokalområder skal alligevel ikke have nye parcelhuse

Debat

Rambøll efterlyser handling: Aarhus Kommune kan tage hårdere fat i klimaindsatsen

Debat

Stiften mener: Tillykke til DIF og Michael Laudrup, men hvad skal vi bruge kåringen til?

Aarhus

Politiker beskyldes for sexchikane: Nu trækker han sig

Aarhus For abonnenter

Fra rundkørsel til cafétorv: Filmfotograf fra Frederiksbjerg vil skabe sydlandsk stemning på central kirkeplads

Sport

Målfesten fortsatte: Danskerne flyver hjem fra Moldova med fire mål i bagagen

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Ville være endt som asfalt: Stine laver møbler af overskudsmarmor fra stenproduktionen

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Alarm 112

Voldsom brand i villa: Overetagen er helt væk

Aarhus For abonnenter

Pludselig en dag startede Banedanmark den store motorsav:  - Nu er det som at have et tog kørende i baghaven

Alarm 112

Fodgænger ramt af bil i område med stort biltræf

Annonce