Annonce
Østjylland

Den røde løber druknede: Letbane-velkomst i Odder rykkede indenfor

Hvorfor klippe snore, når Letbanen binder os bedre sammen? Regionrådsformand Anders Kühnau (tv), borgmester Uffe Jensen (V) og Keld Hvalsø (EL), der er formand teknisk udvalg i Aarhus Kommune, var alle med til at forbinde Odder Kommune med Aarhus med en stor rød sløjfe. Foto: Morten Pape

Flere hundrede mennesker trodsede regnvejret for at fejre åbning af strækningen mellem Odder og Aarhus.

Odder: Den røde løber blev drivvåd, og snorene blev bundet sammen inde i toget, da der lørdag formiddag var officiel åbning af Letbanens strækning mellem Odder og Aarhus.

På grund af silende regnvejr blev hele arrangementet flyttet ind i et togsæt, som er opstillet på perron et i dagens anledning. Egentlig var det meningen, at det blot skulle stå klar til fremvisning for dagens gæster, men efterhånden som regnen tog til, rykkede næsten alle ind i toget.

Det gjorde dagens talere også, og de havde alle kun godt at sige om, at strækningen nu er åben, og at det vil forbinde Odder med både Aarhus, Skejby og nu også Lisbjerg på en helt by måde.

- Jeg var med for 14 dage siden, da Letbanen kørte for første gang, og det var nærmest en helt magisk tur. Nu er Odder forbundet med ikke kun Aarhus H, men også universitetet, Aarhus Teater og ikke mindst Skejby, hvor mange jo arbejder. Det har taget lang tid, men jeg vil gerne takkeborgerne i Odder for deres tålmodighed, sagde borgmester Uffe Jensen (V), der ligesom Keld Hvalsø (EL), formand teknisk udvalg i Aarhus Kommune, inviterede aarhusianerne til også at vende næsten mod Odder.

- Det har jeg i hvert fald gode erfaringer med, og jeg kender turen på skinnerne, idet jeg engang var kæreste med en pige fra Odder. Hun er nu min kone, sagde Keld Hvalsø, der også gav sit eget parti Enhedslisten en del af æren for, at der overhovedet er kommet en letbane.

- Det var nemlig vores parti, der for år tilbage foreslog, at man skulle genetablere sporvognene i Aarhus. Det er sket nu, sagde han.

Annonce
Der var trængsel i den togstamme, hvor invielsen af strækningen foregik. Foto: Morten Pape

Ingen saks

Taler ved dagens åbning var også regionrådsformand Ander Kûhnau (S), der fremhævede, at Letbanene mellem Odder og Aarhus bliver det første regionale tranportmiddel, der forbinder to kommuner i Østjylland. Snart kommer også strækningen til Grenaa til.

- Det gør mig glad, at vi på den måde kommer til at stå med en investering i fremtiden, når den både er effektiv, tilgængelig og grøn, sagde gegionrådsformande, før han bandt snoren mellem Aarhus og Odder sammen med en rød sløjfe. For lørdag formiddag blev der ikke klippet snore.

Regnen dæmpede festlighederne på Odder Banegård en smule. Og ingen kunne føle sig sikre, idet vandet dukkede op alle steder. Selv inde i toget. Foto: Morten Pape
Odders borgmester Uffe Jensen (V og Keld Hvalsø (EL), formand teknisk udvalg i Aarhus Kommune, tog imod de mange morgengæster, som der var ca. 250 af. Foto: Morten Pape
Den røde løber blev pjaskvåd. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce