Annonce
Danmark

Den rette kombination: Vinbutik lever både på nettet og i virkeligheden

- Man kan indledningsvist komme ind i vores fysiske butikker for at smage på vinen. Og når kunderne har lært vores vine at kende, og vi har lært deres smag inden for vin at kende, er det nemmere for dem at gå hjem på nettet og bestille vores varer, siger ejeren af Bichel Vine, Lars Bo Henriksen. Arkivfoto: Klaus Knakkergaard
Nye tal fra Ejendomstorvet.dk viser, at rekordmange butikslokaler står tomme. Det er dog ikke alle butikker, der rammes af den stigende internethandel. Hos Bichel Vine har man formået at få forretningen til at køre ved en kombination af nethandel og flere fysiske butikker i hele landet.
Annonce

På trods af at antallet af tomme butikslokaler er på sit højeste i 17 år, er der enkelte forretninger, der formår at kombinere den stigende nethandel med en fysisk butik.

En af de forretninger er Bichel Vine, som har fem fysiske butikker i blandt andet Aarhus, København og Odense. Her har man siden 2005 formået at kombinere nethandel med en fysisk butik.

Og resultatet af den kombination er ejer, Lars Bo Henriksen, yderst tilfreds med.

- Vi har oplevet, at nettet har været en nem måde at komme bredt ud til befolkningen på. For de mindre vinhandler, der ikke er en del af større kæder, kan det være en udfordring at være tilgængelig i hele landet, men med internethandel har man for alvor mulighed for at være tilgængelig for hele landet.

Bichel Vine har formået at kombinere nethandel med fysiske butikker. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce

Gå begge veje

Udover at være tilgængelig for hele landet, giver kombinationen af fysiske butikker og internethandel også kunderne mulighed for en større frihed.

- Man kan indledningsvist komme ind i vores fysiske butikker for at smage på vinen. Og når kunderne har lært vores vine at kende, og vi har lært deres smag inden for vin at kende, er det nemmere for dem at gå hjem på nettet og bestille vores varer.

- De kender de vine, de skal købe og sikrer sig, at de ikke får nogle vine hjem, som de ikke kan lide. Og det er der, vi skiller os ud. Det gør, at vi i højere grad kan opføre os seriøst på nettet, hvor vi kan fortælle om, hvad vinen kan i stedet for at fortælle om før- og nupriser.

- Hvis man er ren butik, når man ikke bredt ud, og hvis man kun figurerer på nettet, bliver man nødt til at oversælge sine produkter.

På trods af, at internethandlen har været en god forretning for Bichel Vine, er Lars Bo Henriksen også opmærksom på, at internettet kan være en fjende, når det kommer til at fastholde kunderne.

- Der er ingen tvivl om, at nettet fungerer rigtig godt for os, men det kan også være en trussel, at kunderne kan sammenligne vores priser med priser i resten af Europa.

- Det er rigtig nemt at få transporteret varer rundt mellem de europæiske lande i dag, og derfor er det vigtigt for os, at vi fortsat kan sælge varer af høj kvalitet til en lav pris, som fastholder kunderne ved os.

Annonce

Flere kunder i butikken

Og selv om Bichel Vine tilbage i 2005 besluttede sig for at sælge vine på nettet, har det ikke betydet, at kundestrømmen er forsvundet fra de fysiske butikker - tværtimod.

- Det er lige før vi har oplevet en stigning i antallet af kunder i de fysiske butikker. Jeg tror i høj grad, at det skyldes, at kunderne får en oplevelse med i handlen, når de besøger os i de fysiske butikker.

Derudover har Bichel Vine valgt, at man i de fysiske butikker hver fredag afholder fredagsstemning, hvor kunderne har mulighed for at komme forbi butikken til en bid brød og et glas gratis vin. Og det er arrangementer som dette, som ifølge ejer Lars Bo Henriksen, fastholder kunderne i de fysiske butikker.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Spis ordentligt!

Annonce