Annonce
Biler

Den store Skoda fås nu med kabler

Benzinmotoren er en 1,4' er med 156 hk, mens elmotoren er god for 85 kW (116 hk). Når el-og benzinmotor lægges sammen på en gang, når ydelsen op på 218 hk. Foto: Skoda
Skodas første opladningshydrid hedder Skoda Superb iV. Teknikken er gennemprøvet og stjæler kun en smule plads i den kæmpestore bil.

Er du ikke helt klar til at springe på en fuldt elektrisk bil, så er opladningshybriden lige noget for dig. Her får du alle forbrændingsmotorens fordele kombineret med elbilens tyste fremfærd.

Biltypen passer perfekt til en forbruger med et begrænset dagligt kilometer-forbrug, hvor man så oplader bilen hver dag og udnytter de 40-60 kilometer, der typisk er på bilens batteri, til kørsel på ren strøm.

Skodas første opladningshybrid benytter samme teknik, som VW har i sin Passat, hvilket vil sige 1,4-liters benzinmotor og et batteri samt en elmotor på 85 kW. Den samlede ydelse er 218 hk, og elmotoren er bygget sammen med gearkassen.

Alt i alt giver det en yderst kvik bil, der spurter til 100 kilometer i timen på 7,7 sekunder med begge motorer i brug. Man skal selvfølgelig huske, at på ren strøm er det kun elmotoren, der trækker, og dermed er der kun lige tilstrækkelig med kræfter.

Annonce

SKODA SUPERB iV

1,4-benzinmotor: 156 hk.

Elmotor: 116 hk.

Samlet: 218 hk/400 Nm.

Gear: Sekstrins DSG.

0-100 km/t.: 7,7 sekunder.

Topfart: 224 km/t.

Batteri: 13 KWh.

Rækkevidde på strøm: Op til 62 kilometer.

Opladning: En fuld opladning tager 3,5 timer med 3,6-kW ladeboks.

Glimrende rækkevidde

Den realistiske rækkevidde på strøm alene er opgivet til 62 kilometer, og på en dag med 12 grader og afslappet kørsel primært på motorveje ramte vi næsten 50 kilometer, før batteriet var ladet helt af.

Tallet er måske ikke så interessant, hvis man har kortere til arbejde hver dag, men et batteri fylder, så brændstoftanken i en opladningshybrid er altid mindre end i den tilsvarende bil uden batteri. I Skoda Superb iV er tanken 16 liter mindre (50 liter), men lægger man eldriften oveni, er rækkevidden delvist kompenseret. Dog vil man for alvor bemærke den mindre tank, hvis man kører længere afstande med høj hastighed.

Også som femdørs

En opladningshybrid er kostbar at bygge, så derfor vælger flere producenter, at der kun er én karrosserivariant.

Hos Skoda kan du dog vælge både femdørs og combi, hvis du vil have en Skoda Superb iV.

For at få plads til batteriet er bagagerummet skrumpet fra 625 liter i den almindelige Superb til 485 liter i plug-in-varianten. Til gengæld har Superb med kabler klassens bedste pladsforhold på bagsædet, en høj grad af komfort og gode køreegenskaber.

Opladningshybriden har ydermere specielt udstyr som Amundsen-infotainmentsystem med navigation og ottetommer skærm, som også kan vise batteristatus og rækkevidde på el. Alle infotainmentsystemer til Superb har nu indbygget eSIM, og dermed er bilen altid online. Det betyder, at man får trafikopdateringer i realtid, som giver mere overblik for en hurtig og præcis ruteplanlægning og for eksempel forslag til alternativ rute ved kø.

Der er naturligvis ikke ændret meget i designdetaljerne på iV'en, men en lukket front og sorte detaljer er det dog blevet til i forhold til en gængs Superb.

Selv om batteriet ligger foran bagakslen, tager hybridteknikken noget af bagagepladsen. Foto: Skoda

Regenerering

I en opladningshybrid er det vigtigt at kunne regenerere strøm, når man bremser, så man så vidt muligt undgår at bruge bilens mekaniske bremser. Hos Skoda har man valgt to grader af regenerering/bremse, og med lidt øvelse går det for Superb iV at køre i byen uden stort set at benytte bremsepedalen. Det er den funktion, som flere producenter kalder e-pedal, og som handler om, at man med lidt øvelse og skærpet evne til at kigge frem stort set kan undgå at benytte bilens mekaniske bremsepedal.

Vi har endnu ingen priser på Skoda Superb iV, men bilen er her til marts og bliver formentlig lidt billigere end VW Passat GTE, der koster fra lige under 420.000 kroner.

Hvis Skoda kan komme med et attraktivt niveau for beskatningsmæssig værdi, vil bilen også kunne blive populær her. Fra 1. april får man nemlig et fradrag i denne værdi på 40.000 kroner, hvis man vælger en opladelig firmabil.

Over en kam har de faceliftede Superb-modeller fået en ny front med mere skarptskårne lygter og følger den nye stil med Skoda-navnet fordelt i et bånd tværs over hele bagklappen.

Avisen var inviteret til Amsterdam af Skoda.

Skoda er til marts klar til at sende sin første plugin hybrid ud til danske kunder. Det bliver den store Superb, som kan køre op til 62 km på en opladning. Foto: Skoda
Alle Superb-modeller har i efteråret 2019 fået et facelift, og det har bl.a. betydet mere udstyr. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce