Annonce
Aarhus

Denne gang mødte statsministeren kun klapsalver: Løkke overrakte check til sikker skolevej

Værsgod, 250.000 rare kroner fra Classic Race til at gøre børnenes skolevej mere sikker. Lars Løkke havde en klar vindersag, da han lørdag overrakte checken til Anja Rehfeld Bærentsen (i midten) og Mette Skautrup, begge fra Risskov. Bagerst løbsdirektør Mike Legarth. Foto: Axel Schütt
Nordre Standvej skal gøres mere sikker for cyklister og gående. Classic Race Aarhus hjælper til med solid donation.

AARHUS: Hvad har statsminister Lars Løkke med Classic Race Aarhus at gøre?

Ikke meget, skulle man umiddelbart mene, men forud for et valg kan man som bekendt møde politikere i utraditionelle sammenhænge, og lørdag havde statsministeren - sammen med fruen, Solrun - sagt ja til på vegne af Classic Race Aarhus at uddele en af løbets største donationer nogensinde:

250.000 kroner til en gruppe forældre, der har kæmpet for at sikre børnene en sikker vej til skole og fritidsaktiviteter.

Det er børn og unge på Strandskolen og Risskov Skole, som får glæde af den nye trafikregulering. Men også de flere hundrede, der dagligt skal til sportsaktiviteter i området ved Bellevuehallen, får glæde af det store projekt.

Nordre Strandvej bliver gjort mere sikker for både cyklister og gående. Her er biltrafikken steget voldsomt de seneste år, og trafikken ventes at stige yderligere, når det nye boligområde ved det tidligere psykiatriske hospital snart står færdigt.

Lars Løkke så ud til at være i fin form ved overrækkelsen. Og modsat hans forsøg på forleden at gøde jorden for en SV-regering efter valget, mødte han denne gang ingen kritiske røster efterfølgende. Alle kan se det fornuftige i at sikre børns skolevej, og måske skal vi bare sammen med Lars Løkke glæde os over, at det engang imellem er muligt for en politiker at høste den slags sikre gevinster.

Annonce

Statsminister, konge og prins

Trafikdæmpningen i Risskov bakkes op af både kommune og politi. En to kilometer lang strækning på Nordre Strandvej fra Bellevuehallen og ud mod Ådalsvej vil blive lagt om med store helleanlæg, bump og indsnævring. Det hele for at tvinge bilisternes fart ned.

- Vores formål er at være med til at forbedre børns trafiksikkerhed. Og hele overskuddet fra Classic Race Aarhus går ubeskåret til projekter, der er med til at hjælpe børn i trafikken. Vi er meget glade for at kunne hjælpe til med at realisere en sikker skolevej i Risskov, siger Claus Søgaard Poulsen, bestyrelsesformand i Fonden Classic Race Aarhus.

Tilbage er der bare at konstatere, at årets udgave af Classic Race har haft besøg både statsministeren, prins Joachim og "kongen af Le Mans", Tom Kristensen.

En konge, en statsminister og en prins. Så bliver det da vist ikke meget bedre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Tilskuere til AGF-kamp veksles til julegaver

Leder

Støt AGF og kampen for julehjælp

Læserbrev

Læserbrev: Kolindsund kan være med til at redde klimaet

I forbindelse med den nye finanslov afsættes der to milliarder kroner til at sænke landbrugets CO2-udledning og skabe mere natur. Pengene skal først og fremmest gå til udtagning af landbrugsjord, som herved sænker udledning af klimagasser. Her tænkes især på lavbundsjorder, som tages ud af drift. Visse lavtliggende marker skal ikke længere dyrkes, men i stedet skal vandstanden hæves, så der skabes mere plads til hjemmehørende vilde planter og dyr. Det er en aftale, som passer fint i tråd med det samarbejde, der er i gang mellem Danmarks Naturfredningsforening og landbruget. Her kan vi i foreningen Kolindsunds Venner stærkt anbefale, at der kigges på gendannelse af Kolindsund, som er placeret midt på Djursland. Kolindsund blev afvandet omkring 1874, da man dengang mente, at der var mangel på landbrugsjorder. Der blev etableret kanaler rundt om Kolindsund, og pumpestationer sørger for, at området holdes tørt. Men dette kræver masser af energi til strøm til pumpestationerne, og de talrige kanaler, der krydser Kolindsund, er fritaget for randzoner, således at gødning og giftstoffer uhindret suges op i kanalerne og udledes i Kattegat via Grenaaen. Kolindsund kan med sine cirka 25 kvadratkilometer blive Jyllands største sø, og en gendannelse vil i første omgang koste erstatning for de landbrugsarealer, der oversvømmes. Men dernæst vil naturen og miljøet og kommunerne på Djursland blive vinderne, når tilflyttere bosætter sig i området og turisterne strømmer til, som vi ser det med andre lignende projekter, der er etableret gennem de senere år. Se blandt andet på Filsø og Skjern Enge. Men udover sikring af naturen vil en gendannelse af Kolindsund også spille en stor rolle i forbindelse med klimasikring af Grenaa, som er truet, hver gang der er stormflod, østenvind og højvande. Der arbejdes lige nu med en model, der skal sikre Grenaa mod oversvømmelse, og her vil Kolindsund med sin store vandoverflade endvidere blive en stor buffer, således at vand fra det meste af Djursland, som løber denne vej ud i Kattegat, vil kunne opsamles, indtil presset på Grenaa fra øst er aftaget. Nu kan der ikke være så meget at betænke sig over. Det er på tide, at vi kommer i gang.

Aarhus

Båd kæntret på Brabrand Sø: To forfrosne og afkølede personer reddet op af det iskolde søvand

Aarhus

Pullert, hegn og politibil påkørt: Politiet jagtede spirituspåvirket bilist langs med åen

Annonce