Annonce
Østjylland

Der arbejdes på højtryk for at åbne Letbanen

Aarhus Letbane har nu afleveret de rapporter og andre materialer til Trafikstyrelsen, der er nødvendige, hvis toget fortsat skal have lov til at køre på den indre strækning mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby. Foto: Scanpix

Aarhus Letbane har afleveret den rapport, der skal sikre fortsat kørsel på den indre strækning. Samtidig arbejdes der på godkendelse af Odderbanen.

ODDER: Det bliver hverken i morgen eller i overmorgen, at Djursland og Odders pendlere kan skifte busser og rutebiler ud med letbanetog.

Det fremgår af en ny status-opdatering på letbanens hjemmeside.

Odderbanen er færdigbygget, men endnu ikke godkendt.

Der mangler en godkendelse af strækningens sikkerhedsreglement, selve letbanens tog samt regler for den fremtidige vedligeholdelse.

Desuden skal infrastrukturen - altså selve banen med hvad dertil hører - godkendes.

"Væsentligste udestående er godkendelse af ATP-systemet (Automatic Train Protection), der er nyt i forhold til godkendelsen af den indre strækning, hvor letbanetogene ikke benytter ATP," står der i opdateringen.

Strækningen mod Grenaa er slet ikke er bygget færdig endnu.

Annonce

Ingen åbningsdato

Et bud på, hvornår der kører tog mod Grenaa og Odder, ønsker letbanen ikke at give.

"Belært af erfaring ønsker Aarhus Letbane ikke at melde en åbningsdato ud, før alle nødvendige godkendelser fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er modtaget. Aarhus Letbane arbejder på højtryk for, at Odderbanen og derefter Grenaabanen kan åbne så snart som muligt," skriver letbanen.

Mens det fortsat er usikkert, hvornår letbanen kommer til at køre mod Odder og Grenaa, så har den sikret sig, at letbanetogene kan fortsætte med at køre på den indre strækning mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby.

Da letbanen åbnede torsdag 21. december 2017 skete det på en række vilkår. Dem har letbanen arbejdet på at opfylde.

"Til de vilkår, der blev givet til kørsel på den indre strækning, har assessor udarbejdet en fornyet sikkerhedsvurderingsrapport. Sammen med det samlede regelgrundlag for letbanens indre strækning er rapporten fremsendt til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen den 20. februar. Dermed har Aarhus Letbane fulgt den aftale tidsplan og nået en vigtig milepæl, der sikrer fortsat kørsel på den indre strækning," står der i opdateringen.

Letbanens kommunikationschef, Jens Velling, forklarer, at Trafikstyrelsen nu skal i gang med at godkende rapport og regelgrundlag.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce