Annonce
Byudvikling

Marselistunnel styrer mod et comeback: Jubel i erhvervslivet - men SF fastholder modstanden

Marselis Boulevard benyttes af op til 3.000 lastbiler i døgnet. Den trafik skal flyttes til en tunnel, som regeringen med et stort beløb vil bidrage til etableringen af. Det skaber glæde i erhvervslivet i Aarhus. Foto: Axel Schütt
Torsdag præsenterer regeringen et trafik-udspil, der via en massiv økonomisk håndsrækning skal sikre etableringen af Marselistunnellen i Aarhus. Erhvervslivet ser store perspektiver i tunnellen, som ifølge rådmand kan blive en realitet i kølvandet på stærkt samarbejde i byrådet. SF vil hellere bruge pengene på andre trafik-investeringer.

AARHUS: Det er en fantastisk glædelig nyhed.

Sådan lyder det fra Erhverv Aarhus i kølvandet på meddelelsen om, at regeringen går efter at reservere en betragtelig sum til at sætte gang i etableringen af Marselistunnellen.

Regeringen ser tunnellen som en afgørende trafikåre, der skal fremtidssikre transporten af varer mellem containerhavnen i Aarhus og resten af landet.

- To tredjedele af containertransporten i Danmark sker via Aarhus Havn. På den baggrund er det både naturligt og utroligt glædeligt, at regeringen nu anerkender det som en statslig opgave at sikre infrastrukturen omkring havnen, siger formand Terje Vammen fra erhvervsorganisationen Erhverv Aarhus.

Også Jan Dam Poulsen, direktør for Blue Water Shipping Aarhus, formand for Østjyske speditører og bestyrelsesmedlem i Erhverv Aarhus, er begejstret.

- Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn, og realiseringen af infrastrukturprojektet vil være med til at effektivisere Danmarks fremtidige handel med udlandet. Det er en sejr ikke kun for transporterhvervet, men hele Danmarks erhvervsliv, at vi snart kan få spaden i jorden på Marselis Boulevard, vurderer Jan Dam Poulsen.

Annonce

Afgørende sammenhold

Torsdag offentliggør regeringen et nyt omfattende trafik-udspil.

I den ny infrastrukturplan indgår der en markant økonomisk håndsrækning til at lave den Marselistunnel, som et flertal i Aarhus Byråd siden slutningen af 1990'erne har kæmpet for at få etableret under Marselis Boulevard.


I mange år har Venstre, Socialdemokratiet og konservative i Aarhus i med- og ikke mindst modvind stået sammen i kampen for en Marselistunnel. Det har ikke altid været let. Men nu ser det ud til, at sammenholdet bærer frugt til fordel for rigtigt mange mennesker og aktører i Aarhus.

Bünyamin Simsek, rådmand


Aktuelt har staten afsat 200 millioner kroner til at støtte tunnel-byggeriet. Men regeringen vil øge den sum, så den kan lande i omegnen af en milliard kroner. Det endelige beløb afhænger af de forhandlinger, som regeringen nu indleder med Folketingets øvrige partier.

Aarhus Havn og Aarhus Kommune skal også bidrage til tunnel-projektet med en samlet pris på 2,7 milliarder kroner. Rådmand for teknik og miljø, Bünyamin Simsek (V) peger på, at tunnellen er vigtig for erhvervsliv, havn og det støjplagede byområde ved Marselis Boulevard.

- I mange år har Venstre, Socialdemokratiet og konservative i Aarhus i med- og ikke mindst modvind stået sammen i kampen for en Marselistunnel. Det har ikke altid været let. Men nu ser det ud til, at sammenholdet bærer frugt til fordel for rigtigt mange mennesker og aktører i Aarhus, forklarer Bünyamin Simsek.

Annonce

Modstand i SF

I Aarhus Byråd er der flertal for at skyde penge i etableringen af en Marselistunnel.

SF står udenfor flertallet. For partiet giver det ingen mening, at der bruges knap 3 milliarder kroner på trafik-projektet.

Regeringen vil nu støtte etableringen af Marselistunnellen i Aarhus med et betragteligt beløb. Men det rokker ikke byrådsmedlem Jan Ravn Christensen (SF), der fastholder modstanden mod det kostbare projekt. Foto: Aarhus Kommune 

Ifølge Jan Ravn Christensen (SF), byrådsmedlem og medlem af Teknisk Udvalg i Aarhus Kommune, er det positivt, at staten nu vil betale mere af en Marselistunnel.

Men det betyder ikke, at SF skifter holdning.

- Uanset hvor pengene kommer fra, er de stadig bedre brugt på at styrke eksempelvis cyklismen og den skrantende kollektive trafik. Trafik-udfordringerne på Marselis Boulevard kan løses langt billigere ved eksempelvis at lave broer og små tunneller i vejkryds samt lukke for trafikstrømme fra boulevardens sideveje, vurderer Jan Ravn Christensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Langt mere snert i AGF-holdet i Randers, men drømmen brast om en finale på eget græs

AGF

AGF-cheftræner: Vi lagde alt, men tabte finalepladsen for en uge siden

Aarhus

Forvirring om smittetal - men det går den gale vej: To sogne trues af tvangsnedlukning

Annonce