Annonce
Østjylland

Der var noget om snakken

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Musik. Grenaa Blæserne gentog succes fra Tivoli sidste år og gav grundlovsdag en flot koncert på Bakken.

Sidste år var det Plænen i Tivoli, der lagde scene, bænke og fortrinsvis grønt græs til en koncert med Grenaa Blæserne, og grundlovsdag var det hovedstadens anden forlystelsespark, Bakken, der havde fornøjelsen af at kunne præsentere det lokale harmoniorkester i koncert.

Annonce
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men hvor kravene er store og betingelserne svære på Plænen, hvor man har maksimalt en halv time til at vise sin kunnen – strømmen slukkes simpelthen, når Rådhusklokkerne lyder, så var Grenaa Blæserne bedre stillet på Bakken, hvor orkestret tirsdag eftermiddag i strålende sol og ganske lune temperaturer, fik lov at spille en times tid. Der var dog både blæs og blæst over Dyrehavsbakken, hvor brisen til tider var mere end frisk, så de blå beklædninger foran nodestativerne blev luftet og til tider stod ret ud i luften.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Igen i år var det søskendeparret Christine og Per Bjerregaard, der var solister og sørgede for både at kæde repertoiret sammen og præsentere de sange og melodier, som var på sætlisten.

Per Bjerregaard bød velkommen og fortalte publikum, at Grenaa Blæserne havde taget turen helt fra det mørke Jylland, "fra den lille by Grenaa" – og nu glædede man sig til at spille og synge i hovedstaden.

Dirigent Peter Præstholm har haft travle dage. Pinsen brugte han i Berlin sammen med Grenaa FDF's Brassband, og lørdag testede Grenaa Blæserne koncertprogrammet foran hjemmepublikummet i Kulturhuset Pavillonen i Grenaa.

16 sange og melodier nåede Grenaa Blæserne at få ud over scenekanten i forlystelsesparken nord for København, hvortil mange søgte for at nyde den halve eller fridag. Der var flere mennesker på tilskuerpladserne end sidste år i Tivoli, og rundt omkring på bænkene blev der i en dejlig afslappet stemning klappet takstfast og nikket anerkendende.

Der blev lagt ud med "There's No Business ", men ellers var der honnør til hovedstaden. Både rent bogstaveligt i form af den kongelige marines honnørmarch, men også med "Forelsket i København" og "Københavnermarch", men geografisk kom man nu også langt omkring med både "New York New York", "Tango Jalousi". Det sædvanlige ekstranummer "Thank You For The Musiic" blev ændret til "I sommersol ved Den Hvide Hest" – for det var netop her i den navnkundige restaurant på Bakken – lige ved siden af Friluftsscenen, at Grenaa Blæserne rundede en begivenhedsrig dag af med en velfortjent bid brød og et glas koldt øl til.

Sidste år var det Plænen i Tivoli, der lagde scene, bænke og fortrinsvis grønt græs til en koncert med Grenaa Blæserne, og grundlovsdag var det hovedstadens anden forlystelsespark, Bakken, der havde fornøjelsen af at kunne præsentere det lokale harmoniorkester i koncert.

Men hvor kravene er store og betingelserne svære på Plænen, hvor man har maksimalt en halv time til at vise sin kunnen – strømmen slukkes simpelthen, når Rådhusklokkerne lyder, så var Grenaa Blæserne bedre stillet på Bakken, hvor orkestret tirsdag eftermiddag i strålende sol og ganske lune temperaturer, fik lov at spille en times tid. Der var dog både blæs og blæst over Dyrehavsbakken, hvor brisen til tider var mere end frisk, så de blå beklædninger foran nodestativerne blev luftet og til tider stod ret ud i luften.

Igen i år var det søskendeparret Christine og Per Bjerregaard, der var solister og sørgede for både at kæde repertoiret sammen og præsentere de sange og melodier, som var på sætlisten.

Per Bjerregaard bød velkommen og fortalte publikum, at Grenaa Blæserne havde taget turen helt fra det mørke Jylland, "fra den lille by Grenaa" – og nu glædede man sig til at spille og synge i hovedstaden.

Dirigent Peter Præstholm har haft travle dage. Pinsen brugte han i Berlin sammen med Grenaa FDF's Brassband, og lørdag testede Grenaa Blæserne koncertprogrammet foran hjemmepublikummet i Kulturhuset Pavillonen i Grenaa.

16 sange og melodier nåede Grenaa Blæserne at få ud over scenekanten i forlystelsesparken nord for København, hvortil mange søgte for at nyde den halve eller fridag. Der var flere mennesker på tilskuerpladserne end sidste år i Tivoli, og rundt omkring på bænkene blev der i en dejlig afslappet stemning klappet takstfast og nikket anerkendende.

Der blev lagt ud med "There's No Business ", men ellers var der honnør til hovedstaden. Både rent bogstaveligt i form af den kongelige marines honnørmarch, men også med "Forelsket i København" og "Københavnermarch", men geografisk kom man nu også langt omkring med både "New York New York", "Tango Jalousi". Det sædvanlige ekstranummer "Thank You For The Musiic" blev ændret til "I sommersol ved Den Hvide Hest" – for det var netop her i den navnkundige restaurant på Bakken – lige ved siden af Friluftsscenen, at Grenaa Blæserne rundede en begivenhedsrig dag af med en velfortjent bid brød og et glas koldt øl til.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce