Annonce
Aarhus

Derfor arbejder letbanen kun om dagen

<p>Fotoet er taget mandag kl. 20, hvor arbejdspladsen er tom. Det undrer en læser at letbane-?selskabet ikke har mere travlt, når arbejdet generer så mange trafikanter. Foto: Jakob Poulsen</p>

Hvorfor bygger letbaneselskabet ikke på letbanen om aftenen, når de har lovet, at arbejdet skal laves hurtigst muligt og når det nu generer så mange i dagtimerne?

Sådan spørger en læser, Jakob Poulsen, der mandag aften kl. 20 kom forbi arbejdspladsen ved Randersvej /Nørreport og tog billedet ved denne artikel. Her er arbejdspladsen forladt, mens det fortsat er lyst.

Fotoet er taget mandag kl. 20, hvor arbejdspladsen er tom. Det undrer en læser at letbane-?selskabet ikke har mere travlt, når arbejdet generer så mange trafikanter. Foto: Jakob Poulsen

Krydset Ringgaden - Randersvej/Nørrebrogade et af de mest trafikerede på hele letbanestrækningen. Her kører 23.000 biler i døgnet, og netop i denne sommerferie skal man lægge skinnerne til letbanen gennem krydset. Det betyder, som vi beskrev fredag, at der er indsnævring af kørebanen tre uger endnu, så trafikanterne til tider oplever lange køer.

Anlægschef svarer

Vi sendte Jakob Poulsens spørgsmål videre til Aarhus Letbane, hvor anlægschef Jørgen Hansen svarer:

»Vi arbejder også om aftenen eller natten i de perioder, hvor det kan lade sig gøre, og vi kan få noget ud af det,« siger han.

For eksempel var der weekend og natarbejde 9-10. juli.

»På Nørrebrogade er vi ud for sygehuset og vil nødig larme alt for meget om natten af hensyn til patienterne. Men den vigtigste grund til at vi ikke arbejder sent og om natten er af anlægsmæssige grunde. Vi støber en masse beton, som skinnerne skal spændes på. Og betonen skal hærde ordentligt, inden vi spænder noget fast på den. Vi ville gerne gøre det hurtigere, men det tager mange timer for betonen at hærde, og derfor kan vi ligesågodt arbejde om dagen og så lade betonen hærde om aftenen og natten. Indmellem vil der også til tider være stille i dagtimerne, netop fordi betonen skal hærde ordentligt.«

Annonce

To holds-skift

Jørgen Hansen forsikrer, at man arbejder så hurtigt som muligt, og ofte har sine italienske sporarbejdere i to-holds skift. Og arbejderne fortsætter hele ferien gennem, fordi der ikke er tid til at lukke det hele ned. Arbejdssjakkene holder i stedet ferie på skift.

»Vi har meget bevidst lagt arbejdet i de store kryds ved Ringgaden og Ringvejen her i sommerferien for at genere færrest mulige. Det er nøje planlagt sammen med Aarhus Kommune.«

Aarhus Letbane forventer at kunne at kunne afslutte krydsningerne af både Ringgaden og Ringvejen med udgangen af skolernes sommerferie. Lige nu støber man beton og lægger skinner. Senere skal man asfaltere krydset, så letbaneskinnerne ligger i niveau med vejen.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Analyse: De gamle og de handicappede blev lovet flere penge - den ene part må nøjes med en slatten redningskrans

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Se videoen: 600 cykelryttere mindes Chris Anker Sørensen til cykelløb i Hammel

Aarhus For abonnenter

Kollaps flår et blødende sår i Enhedslisten i Aarhus: - Jeg er mega-vred og oplever en åbenlys tillidskrise

Alarm 112

Travl nat for brandvæsenet: Flere containerbrande i Gellerup

Erhverv

Generationsskifte i sjette gear: Bilfamilie bygger nyt bilhus ud til Grenåvej

Danmark

Ny bog er et forsvar for storbyen: - Større storbyer er vores bedste kort i kampen mod klimakatastrofen

Aarhus For abonnenter

Flere føler sig til grin: Inge og Birgit er begge indkaldt til 'forundersøgelser' - i år 2027

Debat

Ris og ros til byrødderne i Aarhus fra socialpædagogerne: Vores største frygt er, at I genåbner budgettet efter valget

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Se video: De stenriges legetøj - 45 superbiler rullede ind på torvet

Danmark

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Sport

En drilsk klausul: Derfor var det nødvendigt for Skanderborg Aarhus at skrive ny kontrakt med Danmarks største talent

Kultur For abonnenter

Pip pip på Svalegangen: En stork flyver ikke pludselig til Færøerne, fordi den har lyst

Debat

Afvist på en bar: Kom igen, når du har crop top på

Annonce