Annonce
Aarhus

Derfor har det taget ti dage at skifte en letbane-skinne

En større skade på en letbane-skinne har taget ti dage at udbedre. Sådan bliver det ikke i fremtiden, siger kommunikationschef.

Det har taget Aarhus Letbane ti dage at skifte en ødelagt skinne på Randersvej. Så svært bliver det ikke i fremtiden, lyder svaret.

AARHUS: Det vakte en del forundring, da Aarhus Letbane udsendte en pressemeddelelse i sidste uge, som fortalte, at man måtte udskifte en ødelagt skinne. Allerede inden letbanetogene er begyndt at køre. Alt imens diskussionen om en fremtidig etape 2 galopperede i avisspalter og på sociale medier.

Skaden var imidlertidigt sket i anlægsfasen, og fordi en større lastvogn havde påkørt skinnen, inden den var dækket af to lag asfalt og derfor var i niveau med vejen.

Letbane-skinnen blev påkørt i krydset ved Randersvej/Nehrus Allé og skaden betød, at der skulle udskiftes et større skinnestykke.

- Det var et sort uheld. Det sker kun fordi, skinnen stikker over asfalten, så når anlægsarbejdet er færdigt, vil vi ikke se de problemer igen, forsikrer Jens Velling, der er kommunikationschef hos Aarhus Letbane.

Når arbejdet er færdigt, vil alle skinner fra Aarhus til Lisbjerg være støbt ned i beton og dækket af to lag asfalt og på den måde være beskyttet.

Netop anlæggelsen med beton og asfalt er også grunden til, at man først søndag, ti dage efter man begyndte at reparere skinnen, er færdig med arbejdet.

- Det er jo netop fordi, man skal fjerne lagene af asfalt og beton. Så skal en ny skinne ned, og den skal så hærdes i den nye beton, inden man igen kan lukke med asfalt, siger Jens Velling.

Han forstår godt, hvis folk har undret sig over, hvorfor det har taget så lang tid at skifte en skinne.

- Jeg kan godt forstå bekymringen, og hvis folk har tænkt, 'skal toget så bare holde stille i ti dage i fremtiden?', men sådan en skade sker kun i anlægsfasen. Vi kommer ikke til at se et stort køretøj komme og ødelægge skinner igen, siger han.

Han oplyser, at Aarhus Letbane ikke modtager nogen regning for ekstraarbejdet, da det er entreprenøren, der tager den merudgift.

Første etape af letbanen bliver i alt cirka 110 kilometer lang. Letbanen får i alt 49 stationer, og planen er, at første del fra Aarhus H til Skejby/Lisbjerg via Nørrebrogade og Randersvej, er klar fra maj i år.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce