Annonce
Aarhus

Derfor kører bybusserne med flag hele 2017

De 216 gule århusianske bybusser vil resten af året køre med blå flag og logoet for kulturhovedstad 2017. Det sker som en gestus til byens status som europæisk kulturhovedstad.

AARHUS: De små, blå flag kan være svære at spotte på fronten af de 216 gule århusianske bybusser, der hver dag flytter 98.000 passagerer rundt i byen.

Men århusianerne kan lige så godt vænne sig til flagene. Bybusserne, der normalt kun har fire officielle flagdage om året, vil resten af året med flagene markere, at Aarhus er Europæisk Kulturhovedstad 2017.

De opmærksomme århusianere ved nogle af byens 1.268 stoppesteder bemærkede uden tvivl flagene, som blev "hejst" på bybusserne 1. januar. Resten af 2017 vil busserne fra Busselskabet Aarhus Sporveje, der hører under Midttrafik, køre med de blå flag.

- Vi blev spurgt af organisationen bag Aarhus 2017, om vi vil være med til at markere begivenheden. Det var organisationens forslag, og vi synes, det er oplagt, at byens busser bakker op om kulturhovedstadsåret, siger Mette Julbo, der er vicedirektør hos Midttrafik.

- Vi udstyrer også vores lufthavnsbusser med reklamer for Aarhus 2017. Det er vores bidrag til det store år, siger Mette Julbo.

I øvrigt kan de blå 2017-flag virke en smule små, når århusianerne kigger på dem på afstand. En regnfuld tirsdag i januar krymper de samtidig sammen, så det er svært at fornemme kulturhovedstadens logo. Men den er god nok - og århusianerne kan lige så godt vænne sig til synet de kommende 362 dage.

På de fire officielle flagdage skal bybusserne fortsat flage med dannebrogsflag. Hvordan det det kommer til at være i festugen, hvor busserne normalvis flager, er det endnu uvist, om bybusserne skal køre med to dannebrogsflag eller ét af hvert.

Annonce
Aarhus 2017. Byens busser kører med 2017 flag hele året. Foto: Jens Thaysen

Bybussernes flagdage

Disse dage kører Aarhus Sporvejes bussers med flag:
16. april: Hendes Majestæt Dronningens fødselsdag
5. maj: Danmarks befrielse 1945
5. juni: Grundlovsdag
15. juni: Valdemarsdag og Genforeningsdag
August/September: Aarhus Festuge

Så er der flagdag på de århusianske busser resten af året, 262 dage. Bybusserne markerer kulturhovedstadsåret 2017. Dannebrog hejses dog på bybusserne på fire andre flagdage, når for eksempel dronningen har fødselsdag. Foto: Jens Thaysen
Byens busser kører med 2017-flag hele året. Foto: Jens Thaysen
216 bybusser flager for kulturhovedstadsåret. Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Annonce