Annonce
Aarhus

- Det er betagende at indleve sig i de store bedrifter, særlige individer har lagt bag sig

Søren Ejlersen er medstifter af måltidskasseleverandøren Aarstiderne. Foto: Thomas A/People’sPress
Annonce

- Hvad bidrager kulturoplevelser med i dit liv?

- Jeg er ikke storforbruger af finkulturen og går for eksempel særdeles sjældent i teateret. Koncerter, især af den jazzede og intime slags, holder jeg dog meget af. For mig er kulturoplevelser naturligt bedst, når man føler sig rørt ved. Lige nu er jeg nok navlepillende og oplever det som kulturelt at sidde i mørke, med ild i bekkasinen (særlig brændeovn, red.), i min ”trætop-hytte”, som jeg har bygget under corona. Det startede med forskallingsbrædder og skruer og endte for mig som et kulturelt statement, der hænger syv meter oppe mellem trækronerne i min have. En coronaskulptur, der er funktionel, moderne, æstetisk og fortæller historien om mig, Søren.

- Hvilken bog eller hvilket blad har givet dig en god oplevelse?

- Biografier inspirerer mig meget. Hitchcock, Steve Jobs og især Louis Bunuél med hans ”Mit sidste suk” er fabelagtig. Biografier handler ofte om følelser, konflikter, store mål og rejsen hen til målet. Det er betagende at indleve sig i de store bedrifter, særlige individer har lagt bag sig. Og den viljestyrke, de udviser med deres kraft, som ender med at skabe rejsen.

- Hvilket album eller hvilken koncert vil du gerne høre igen?

- ”Travels” med Pat Metheny er og bliver et af mine sjælestykker. Selve nummeret ”Travels” har fulgt mig gennem hele livet, og jeg har hørt hr. Metheny en del gange. Især da Lyle Mays (pianist, red.) levede, var det helt unikt. P.t. forsøger jeg at lære nummeret på min Levin (guitar, red.), men hans teknikker er særdeles vanskelige.

- Hvilken film, hvilken tv-serie eller hvilket teaterstykke har gjort indtryk?

- ”Le Grand Bleu” og de fleste af Luc Bessons fim har en helt særlig ånd og kant. I både musikken, film og bøger søger jeg den samme stemning af forunderlighed, det uvisse og forvirrede. Da jeg så ”Le Grand Bleu” første gang, var jeg vel 18 år. Det definerede mig, og jeg købte straks en garderobe, der lagde sig meget op ad Jacques’ afslappede, drengede stil. Den er min kone stadig træt af her 35 år senere.


”Le Grand Bleu” og de fleste af Luc Bessons fim har en helt særlig ånd og kant. I både musikken, film og bøger søger jeg den samme stemning af forunderlighed, det uvisse og forvirrede.


- Hvilket kunstværk eller hvilken udstilling tænker du tilbage på?

- Mies van der Rohes Barcelona-pavillon fra verdensudstillingen i 1929. Er du i byen, er det bare fem minutter i taxa, og du befinder dig i åndeløs æstetik. En blanding af et museum og en bolig, der på én og samme tid er tung og luftig. Stram og forunderlig. Den bygning er så bjergtagende, at jeg gik derfra og tænkte, at jeg måtte bygge en kopi. Ved nærmere eftertanke er det måske lidt absurd, da der er brugt et mindre marmorbjerg til at bygge det. Og jeg er nok mere til træhuse.

- Hvilket design eller kunsthåndværk sætter du mest pris på?

- Min kagerulle, lavet af en særlig snedker, Rasmus Fenhann, ud af en fældet hassel på BaneGaarden (nyt madmarked i København, red.) fik mig til at flyve. I dag fik jeg endelig mit patchworktæppe fra 1800-tallet leveret. Det kunne også være min ”råber” fra en gammel bornholmsk fiskerbåd, som jeg bruger til høstmarkeder og lignende. Mine gamle Levin-guitarer har jeg også en særlig kærlighed til. Deres aldring udvikler sjælelig klang.

- Hvilken kulturoplevelse drømmer du om at få mere tid til?

- Musikken fylder meget i mit liv. Den stille sorg over aldrig at have nået at høre Keith Jarret live får mig til at tænke, at det er på tide at nå at se Joni Mitchell og de andre aldrende genier.

- Hvad er den værste kulturoplevelse, du har haft?

- Det må være at blive slæbt med til en fodboldkamp med fans, der går pænt aggressivt til opgaven. Jeg dyrker sport, men forstår ikke heltedyrkelse og den vrede eller dét ultimative udbrud, der kan opstå og forekomme. Det er ikke mit yndlingsfelt. Men jeg respekterer alt, jeg ser. /DB

Søren Ejlersen

Født i 1967, uddannet kok og var i 1990’erne selvstændig restauratør, men han er nok mest kendt i offentligheden som medstifter af måltidskasseleverandøren Aarstiderne, som han i dag er næstformand for.

Han er forfatter og medforfatter til et væld af kogebøger, senest ”Jordens bedste kogebog”, som udkom i år på forlaget People’sPress.

Han er desuden stifter af skolehaveforeningen Haver til Maver samt medstifter af det nye københavnske madmarked BaneGaarden, der har til huse på DSB’s gamle godsbaneterræn på Vesterbro.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce