Annonce
Livsstil

- Det er det uventede og overraskende, der virkelig inspirerer mig

Morten Remar Foto: Jane Gisselmann

Mig og kulturen: Musiker og forfatter Morten Remar

Annonce

Hvad bidrager kulturoplevelser med i dit liv?

- Kulturoplevelser kan jo være mange ting, men for mig har de gode kulturoplevelser den fællesnævner, at det er det uventede og overraskende, der virkelig inspirerer mig, og så er det faktisk fuldstændig lige meget, om der er tale om en musical, et museumsbesøg eller en bog. Det er i mødet med det uventede, at jeg både finder inspiration og på et eller andet plan også en boblende glæde over, hvad den menneskelige hjerne faktisk kan udrette kreativt. Her under coronakrisen har det jo været trægt med kulturoplevelser på traditionel vis, men til trods for, at mange kunstnere er økonomisk trængte, synes jeg virkelig, vi har været vidne til opfindsomhed med drive in-løsninger og live-stream, så kulturen alligevel har kunnet udkomme på en anden måde.

Hvilken bog eller hvilket blad har givet dig en god oplevelse?

- Jeg er mere til podcast, og jeg har to, jeg lytter til slavisk. Den ene er videnskabspodcasten ”Hjernekassen” med Peter Lund Madsen, som jeg faktisk også selv har været producer på. Han holder altid et højt niveau, og så er han jo en mester i at gøre alt interessant og overraskende.

Den anden podcast hedder ”Beyond the Grid” og er en Formel 1-podcast, og den har virkelig været tiltrængt her under krisen, hvor alle løb jo er aflyst. Hvert program har en tidligere eller nuværende kører med, og så er det bare halvanden times indblik i det allerhelligste ved racerløb, og for en racerløbs-freak som mig er det som at blive inviteret ind i hemmelighedernes klub.

Hvilket album eller hvilken koncert vil du gerne høre igen?

- Jeg ville ikke gå ind og se en koncert igen, for gentagelsen er bare ikke mig. Det er som at se den samme film to gange, og det har jeg heller ikke noget behov for, for det ødelægger faktisk det første møde. Lige med koncerter ender jeg også med at tage den professionelle musiker-hat på og dissekerer musikken i stedet for at være til stede i oplevelsen. Til gengæld er Sufjan Stevens' album ”Carrie & Lowell” fra 2015 et album, som jeg anbefaler til alle, der gider høre på mig. Alle teksterne kan bare noget, og det er virkelig fin og autentisk poesi om hans egen opvækst og forældre, og det album har inspireret mig til mit eget album ”Umulige Kærester". Hvis ikke det går ind under huden, må man være en robot.

Hvilken film, tv-serie eller hvilket teaterstykke har gjort indtryk?

- Her skal vi langt tilbage til Stanley Kubricks ”2001: A Space Odyssey”. Jeg læste meget sci-fi som ung, og faktisk udgav min far også et science fiction-magasin, men lige den film var så atypisk for sin tid. Særligt åbningsscenen med en gruppe fortidsaber, der kommer op at slås med en rivaliserende gruppe, og så samler en af aberne en knogle op for at slå med den, og den roterer og snurrer i luften og bliver til et rumskib til musik af Richard Strauss. Det er som at læse en usædvanlig god roman, hvor forfatteren ikke forsøger at forklare, hvad der sker, men lader billederne tale for sig selv. Den sekvens satte noget i gang i mig, og min interesse for videnskab endte også med, at jeg læste astronomi på universitetsniveau og arbejdede på P1’s videnskabs-podcast.

Hvilket kunstværk eller hvilken udstilling tænker du tilbage på?

- Det er umuligt at vælge et maleri af min yndlingskunstner, så derfor fremhæver jeg bare ham. Den østrigske maler Friedensreich Hundertwasser, som jeg første gang stødte på, da jeg var i 20’erne, hvor jeg fik en kalender med hans malerier. Der er bare noget livsbekræftende, mystisk og naivt ved hans billeder, og de vil altid være udødelige for mig. Faktisk har man også bygget et hus i Wien ud fra hans malerier. Det er sjovt at se.

Hvilket design eller kunsthåndværk sætter du mest pris på?

- Når vi i de gamle Back to Back-dage i 1980’erne gik i studiet, lignede lydudstyret noget fra Apollo-landingerne. Kæmpestore maskiner med lysende knapper og dutter og dimser og indprentede tal som på militærudstyr. Det var nogle smukke maskiner. Den slags udstyr forsvandt desværre med tiden, da alt musik i dag bliver lavet på computeren. Men den software og de musikprogram-plugins, man bruger i dag, er designet til at ligne det gamle musikudstyr. Så selvom man sidder foran en skærm, får man illusionen om, at man sidder foran den ægte vare. Den slags funktionelt grafisk design er jeg vild med.

Hvilken kulturoplevelse drømmer du om at få mere tid til?

- Helt klart motorsport, det har jo været frygteligt, at alt har stået stille. Lige så vild, jeg er med med astronomi, er jeg med motorsport, og jeg har også kørt konkurrence- og baneræs med gokart sammen med et team fra Ferrari før i tiden. Nu er vi også flyttet til Viborg, og det er tæt på både Jyllandsringen og Ring Djursland, så jeg skal både ud at se ræs og køre det, når vi må igen.

Hvad er den værste kulturoplevelse, du har haft?

- Jeg har ikke oplevet det som publikum, men som musiker prøvede jeg engang for en 8-9 år siden at skulle spille koncert som solist med eget band samme aften, hvor der var finaleshow på ”X Factor”. Det skal man ikke gøre, for der var måske 10 betalende gæster i alt, men jeg lærte dog fremover altid at tjekke spilledatoerne for, om der tilfældigvis skulle være noget andet samme aften.

Morten Remar

Dansk forfatter, sanger og sangskriver. Født 9. maj 1960.

Han fik sit folkelige gennembrud med 1980’er-bandet Back to Back, som mange forbinder ud med hittet ”Jonathan”. Gennem årene har han lavet musik til både børn og voksne - fra DR’s ”Åh Abe” og til solist med fire album på samvittigheden - den seneste ”Umulige Kærester” fra 2015.

I 2016 sprang han ud som krimiforfatter og har i dag fire bøger på gaden.

Til dagligt bor han i Viborg med hustru og tre børn, hvor han stadig producerer musik, indtaler lydbøger og skriver sine romaner.

Han er aktuel med kriminalromanen "Skyggemord".

Lene Mollerup

Født i 1966. Uddannet middelalderarkæolog og biologisk antropolog fra AAU og SDU i 1998.

Hun har været ansat ved SDU og Moesgaard Museum, inden hun i 2005 blev museumsinspektør ved Øm Kloster Museum, der er en del af Museum Skanderborg.

Lene Mollerup er forsker og formidler og har en lang række publikationer om emner inden for dansk og international klosterhistorie bag sig.

Lige nu er hun aktuel med ”Klosterhaven ved Øm”, der netop er udkommet hos Turbine.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

En af de lycraklædte svarer igen

Aarhus

Vinduespudser jagtet tilbage til bilen og truet: Var uheldig at spilde vand gennem et åbent vindue

Annonce