Annonce
Aarhus

Det første letbanetog: Smuk som en sommernat

<p>Den lille fjernbetjening styrede slagets gang. Og nej, man fik ikke lov til at prøve den, selv om man spurgte pænt.</p>

Det første letbanetog ankom torsdag morgen til Aarhus.

Det er ikke kun byens, men hele landets første letbanetog, der torsdag morgen langsomt, men sikkert glider af den blokvogn, som har transporteret det fra fabrikken i Berlin til de nyanlagte letbaneskinner ved Letbanens værksted og kontrolcenter for enden af P. Hiort Lorenzens Vej i Aarhus.

En glad letbanedirektør, Claus Rehfeld Moshøj, klapper forsigtigt »sit« nye tog. Letbanen har endnu ikke officielt overtaget det, så der må ikke laves ridser.

Når man betragter det helt nye tog tæt på, forstår man hvorfor nogle mennesker føler så passioneret for det, der jo egentlig bare er et fælles transportmiddel.

Så er der koblet fra. Når letbanetogene ankommer til Aarhus på en blokvogn og ikke kører vejen selv på skinner skyldtes det, at strækningen ikke er elektrificeret hele vejen.

Hjertebanken

Tyngden i konstruktionen, hjulsættets udformning, jern der møder jern, den industrielle skønhed toget besidder, får automatisk hjertet til at banke lidt hurtigere.

På øjemål og lige så forsigtigt gelejdes landets allerførste letbanetog fra blokvogn til skinner.

Det skinnende rene eksemplar her på togskinnerne er det første af 26. Vil man se det tættere på end billederne her i avisen - måske ligefrem prøve en tur selv - må man vente til maj 2017, hvor de første passagerer inviteres ombord på toget. Torsdag er det kun rådmand Kristian Würtz, der allernådigst får lov til at kigge indenfor. Officielt er toget nemlig ikke afleveret, hvorfor producenten Stadler vil hænge på eventuelle buler og ridser.

Stadsarkitekt Stephen Willacy er begejstret for byens nye letbanetog.

»Her er den samme lækkerhedsfornemmelse, som jeg husker fra min barndoms linje 57 til Harlev, den havde lædersæder,« fortæller rådmanden, der forsigtigt har taget plads på et af sæderne i letbanetoget.

Rådmand Kristian Würtz fik som den eneste lov til at komme ind i toget. Han var tilfreds med kvalitetsfornemmelsen.
Annonce

Dansk design

Stoffet på sædet er fra Kvadrat i Ebeltoft. Det heddet Hallingdal, er designet i 1965 af Nanna Ditzel og sidder på en lang række danske møbelklassikere fra blandt andre Arne Jacobsen og Børge Mogensen. Kvalitetsfornemmelsen fra stoffet strækker sig til resten af toget.

»Jeg har gåsehud, for vi har selv været med til at designe toget,« fortæller stadsarkitekt Stephen Willacy.

Han er begejstret for endelig at se det i fuld størrelse. Himlen genspejles i malingen på taget, der er...

Ja, hvad er den egentlig for en farve?

»Grundfarven er hverken sølv, hvid, blå, grå eller grøn, men en helt unikt farve, der ikke findes nogen andre steder,« fortæller han.

Farvevalget afspejler det, toget passerer på sin køretur fra Odder til Grenaa. Markerne, havet, byens bygninger og himlen over det hele.

»Der er en speciel nordisk tone over det. Farven har ikke et navn, men et nummer; NCS2010b,« siger stadsarkitekten.

Indenfor i toget genfinder man grundfarven. Her er lyst og venligt. Kun gribestroppernes rødlige »burnt magenta« lyser op som et på en gang smukt og praktisk designelement. Farven gør det let for passagererne at finde dem.

»Den rødlige farve går også igen på togets yderside i forskellige nuancer,« fortæller Stephen Willacy.

Annonce

Graffiti, nej tak!

Smuk, lys og jomfruelig som en skandinavisk sommernat står det og frister.

»Vi er sindsygt bange for graffiti. Du kan godt skrive, der er bevogtning på 24 timer i døgnet, og at toget er låst inde om natten,« fortæller Bo Rodam, der er HSE manager hos Ansaldo STS (der er et helt andet firma end Ansaldo Breda, som står bag IC4 togene,red.).

Det er ham, der står for sikkerheden, og det er ikke noget, han tager let på.

»Mange af arbejderne ude på skinnerne er fra Sicilien, og vi har masser af beton,« siger han med et smil.

Så skulle eventuelle graffiti-vandaler være advaret.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Analyse: De gamle og de handicappede blev lovet flere penge - den ene part må nøjes med en slatten redningskrans

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Crop top frem for T-shirt: Aarhus-bar giver Asta en undskyldning

Navne For abonnenter

Stemmesluger, vagthund og motorcykelmand: Skandalehistorie fik den normalt højtråbende og sygdomsramte byrådspolitiker til at trække sig fra partiet

Debat

Den lange sang om et nyt, stort stadion: Endelig en sejr til AGF… men andre svære kampe venter

Aarhus

Fra blogger til butiksejer: Tobias har åbnet butik med brugt herretøj

Alarm 112

Travl nat for brandvæsenet: Flere containerbrande i Brabrand

Aarhus For abonnenter

Kollaps flår et blødende sår i Enhedslisten i Aarhus: - Jeg er mega-vred og oplever en åbenlys tillidskrise

Debat

Gymnasieelev blev overrasket på studietur: Vi har været respektløse

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Generationsskifte i sjette gear: Bilfamilie bygger nyt bilhus ud til Grenåvej

Danmark

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Sport

Se videoen: 600 cykelryttere mindes Chris Anker Sørensen til cykelløb i Hammel

Aarhus For abonnenter

Flere føler sig til grin: Inge og Birgit er begge indkaldt til 'forundersøgelser' - i år 2027

Danmark

Ny bog er et forsvar for storbyen: - Større storbyer er vores bedste kort i kampen mod klimakatastrofen

Annonce