Annonce
Aarhus

Det gik galt med letbanen: Forklaringen må vi vente på

Først til oktober får transportminister Ole Birk Olesen (LA) den evaluering, der skal forklare, hvorfor åbningen af Aarhus Letbane blev så forsinket.

Først til oktober er redegørelsen om forløbet omkring Aarhus Letbane klar.

AARHUS: Åbningen af Aarhus Letbane lod vente på sig.

Og pendlerne på strækningerne mod Grenaa og Odder venter stadig på letbanetoget.

Forklaringen på den kaotiske, udskældte og meget forsinkede åbning af letbanen lader også vente på sig.

Det skriver TV2 Østjylland.

Den evaluering af forløbet, som transportminister Ole Birk Olesen for to måneder siden udbad sig, er først klar om otte måneder. Altså i oktober.

- Jeg synes, at otte måneder er lang tid, men det vigtigste er, at vi får tingene undersøgt grundigt, siger borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard, til TV2 Østjylland.

Jacob Bundsgaard håber, at evalueringen giver en forklaring på, at det gik så lang tid, inden man kunne få en endelig afklaring af, hvornår man kunne komme ud at køre med letbanetoget.

Annonce

- Klart utilfredsstillende

Da Ole Birk Olesen fortalte om sin beslutning om at få lavet en evaluering, sagde han, at hele forløbet om godkendelsen af Aarhus Letbane har været klart utilfredsstillende.

- Jeg vil derfor tage initiativ til, at vi får en evaluering af forløbet, så vi får belyst, hvad årsagerne har været til, at Aarhus Letbane ikke har kunnet levere et materiale, der har kunnet godkendes, og hvordan vi kan undgå at opleve noget lignende en anden gang, sagde Ole Birk Olesen.

Ifølge TV2 Østjylland er Transport-, Bygnings- og Boligministeriet lige nu i gang med at finde frem til, hvem der skal lave evalueringen af forløbet med sikkerhedsgodkendelsen af Aarhus Letbane.

Tiden vil vise, om letbanen når at åbne til Grenaa og Odder, inden evalueringsrapporten ryger i trykken.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mere tilskud til hurtigt internet - hvor der er behov for det

Som vi fortalte mandag, så vil Aarhus fortsætte med at vokse i vildskab i de kommende år. Med hvad deraf følger. Trafikkaos, for eksempel. Af samme grund arbejder kommunen med trafikplaner, som skal sikre, at vi også i fremtiden kan komme på arbejde. De handler blandt andet om Marselistunnel, flere spor på motorvejen, Kattegatbro og andre, hamrende dyre investeringer, som kan tage spidsen af trængslen. En idé, som af gode grunde ikke indgår i planen - fordi det selvfølgelig ikke primært bør være storbyen, som tager det initiativ - kunne oplagt handle om at sikre, at der er hurtige netforbindelser i kommunerne rundt om byen. Det vil give flere mulighed for at etablere højteknologiske firmaer i udkanten af metropolen, og det vil give flere ansatte i Aarhus-virksomheder mulighed for at arbejde hjemme, hvilket også vil bidrage til mindre trængsel på vejene. Hidtil har staten faktisk interesseret sig for at udbrede hurtigt internet i udkantområderne qua bredbåndspuljen, som giver tilskud til at sætte fart på internetforbindelserne i områder, hvor det dårligt betaler sig for netudbyder-selskaberne. Men den ordning var kun en hårsbredde fra at blive skrottet, da den nye S-regering fremlagde sit første finanslovsudkast. Heldigvis er regeringen nu - efter at Avisen Danmark har stillet kritiske spørgsmål til beslutningen - kommet på andre og bedre tanker. Nu er den parat til at lade puljen fortsætte - dog med den tilføjelse, at den vil fremskynde en evaluering af, hvordan pengene er blevet brugt hidtil. Hvilket er en rigtig god idé. For det er en kendsgerning, at i hvert fald det første år røg masser af tilskudskronerne til adresser i byområder, mens ensomt liggende huse på bl.a. Djursland ikke kunne få tilskud, fordi der var forrygende fejl i kortmaterialet over bredbåndsmulighederne landet over. Ret skal være ret. Med tiden blev kortmaterialet justeret, så Djursland har fået en pænt stor portion af støttekronerne i de seneste år. Men hvor mange husstande og virksomheder på Djursland og i andre udkantsegne af landet, der stadig hænger i netbremsen, er der næppe nogen, der har overblik over. Så lad os få det kortlagt i en fart, så pengene ryger derhen, hvor der er mest behov for dem, når regeringen atter åbner for kassen.

Annonce