Annonce
Aarhus

Det har jo ikke noget tag på!

Skjult for passagerene men let tilgængligt for de teknikkere der skal servicere det, ligger der en række tekniskeinstalationer på taget af letbanen. Foto: Jens Thaysen.

Det skal være let at komme til de tekniske installationer på de århusianske letbanetog.

AARHUS: Passagererne lægger næppe mærke til det, men oven på taget af letbanetoget ligger en række tekniske installationer, i skjul bag en buet forlængelse af togets sider, men blottet for vind og vejr.

- Der er ingen grund til at have et tag på - eller rettere, der er jo et tag på toget, der ligger bare de her ting oven på det, fortæller Jens Velling, kommunikationschef, Aarhus Letbane.

Ud over pantografen, der henter strømmen fra de overliggende køreledninger, er det blandt andet togets airconditionanlæg og styreelektronik, der er placeret oven på taget.

- Det er af praktiske årsager, så det er nemt at komme til. Når toget kører til service, kan teknikkerne enten arbejde nedenunder toget på hjul, ophæng og affjedring. Eller tage trappen op og træde direkte ud på taget og arbejde der, siger han.

Men hvad nu hvis det bliver vinter, bliver det hele ikke pakket ind i sne og is?

- Det er ikke et problem, der er tale om en togtype, som kører mange steder i Europa. Og faktisk er det, der skal være pakket ind, pakket ind. Så teknikken ligger rigtig godt beskyttet mod elementerne, siger Jens Velling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce