Annonce
Aarhus

Det lysner for Aarhus Letbane: Kan køre med passagerer midt i december

En åbning af letbanen i Aarhus inden jul. Og en åbning af Odderbanen kort efter nytår. Det er forventningen efter et møde mellem (fra venstre) Trafikstyrelsens vicedirektør, Kåre Clemmesen, direktør Carsten Falk Hansen, borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard og Bent Hansen, formand for Region Midtjylland. Foto: Axel Schütt

Dag-til-dag-dialog mellem Trafikstyrelsen og Aarhus Letbane skal sikre, at letbanen kan køre med passagerer midt i december.

AARHUS: To måneder efter, at Aarhus Letbane ikke kom ud at køre med passagerer og i stedet brændte inde med 5.000 stykker kransekage, er der lys forude.

Det blev tændt på et møde mellem borgmester Jacob Bundsgaard og regionsrådsformand, Bent Hansen, og Trafikstyrelsens direktør og vicedirektør, Carsten Falk Hansen og Kåre Clemmesen.

På det efterfølgende pressemøde blev der godt nok ikke meldt en ny åbningsdato ud.

- Men vi har nu en klar forventning om, at vi kan tage letbanens indre strækning i brug i uge 50, sagde Jacob Bundsgaard.

Uge 50 er den uge, der begynder med 11. december.

Tirsdag 28. november afleverer letbanen et oplæg til vilkår for at sætte letbanen i drift til Trafikstyrelsen.

Samme dato afleverer letbanens assessor (uvildig virksomhed, der skal sikre, at kvaliteten er i orden, red.) en revideret sikkerhedsvurderingsrapport.

Annonce

Hul igennem til Odder

- Progressionen i kvaliteten i papirarbejdet er rigtig god. Derfor ligger der nok en godkendelse i uge 50 af letbanens indre strækning, sagde Trafikstyrelsens direktør, Carsten Falk Hansen, på pressemødet

Direktøren tog derefter det forbehold, at hans medarbejdere altså endnu ikke har set letbanens materiale.

- Når vi får det, skal vi nok arbejde, så blodet sprøjter, lovede Carsten Falk Hansen.

Pendlere syd for Aarhus fik også noget konkret at se frem til:

En åbningsdato på Odderbanen i begyndelsen af januar anser både de to østjyske toppolitikere og Trafikstyrelsens topledelse for realistisk.

På Odderbanen er letbanen lige nu løbet ind i det problem, at Trafikstyrelsen ikke vil tillade, at ASAL-konsortiet afspærrer overkørsler, mens letbanetogene kører testkørsler i høj hastighed.

- Vi forventer, at letbanesekretariatet hurtigst muligt indsender en endelig ansøgning om at få lov til at testkøre. Der skal foregå en hurtig, dialogbaseret proces. For alt andet lige må det være enklere at komme i gang med at køre efter en række velafviklede tests, sagde Bent Hansen, der i Jyllands-Posten har skældt Trafikstyrelsen ud for at være bureaukratisk.

"Bureaukratisk styrelse"

- Nu har der kørt tog på strækningen mellem Odder og Aarhus i 80 år, og så kommer der en bureaukratisk styrelse og skal bestemme, hvordan overkørslerne skal være. Hele sagen viser, at der er nogen, der skal vise, hvis magt er størst, sagde Bent Hansen i Jyllands-Posten i onsdag.

På pressemødet torsdag skældte Bent Hansen ikke ud. I stedet brugte han og Jacob Bundsgaard udtrykket "dialogbaseret proces" mindst fem gange.

Så mange gange, at det var nærliggende at stille spørgsmålet:

Har der manglet dialog?

- Det kan jeg ikke sige noget om, men nu er der brug for dag-til-dag-kontakt. Først på den indre strækning. Siden på Odderbanen. Opstår der et problem, kan man hurtigt få kontakt på tværs af sundet. IT, mails og telefon er opfundet, sagde Bent Hansen.

"Uforsvarligt"

Carsten Falk Hansen forklarede, hvorfor Trafikstyrelsen hidtil har tøvet med at give letbanen tilladelse til at køre med passagerer.

- Letbanen skal kunne dokumentere, at den kan håndtere de usikkerheder og risici, der kan opstå. Og vi synes ikke, at der var den tilstrækkelige dokumentation i det, vi så første gang, forklarede Carsten Falk Hansen.

Han forklarede også, hvorfor Trafikstyrelsen har været utilbøjelig til at opfylde letbanens ønske om at køre på dispensation. Eller på vilkår, som det hedder i jernbane-jargon.

- Hidtil har vi vurderet, at det ville være uforsvarligt. Forskellen er, at nu forventer vi et godt grundlag: At letbanen måske ikke er 100 procent i mål, men dog så langt, at den kan køre på vilkår, sagde Carsten Falk Hansen.

Skulle det virkelig lykkes at få letbanen ud at køre med passagerer i uge 50, skal man ikke sætte næsen op efter kransekage. En ny, stor åbningsfest bliver det ikke til.

- Vi holder en mindre markering. Vi bruger anledningen til at fortælle, at nu kører letbanen, sagde Jacob Bundsgaard.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Sikring af åen og havnen med et partnerskab for handling - nu!

Juletiden er lige om hjørnet, og julefrokostsæsonen banker på døren. På trods af at vi ved, at færden ved åen og havnen i Aarhus kan have fatale følger for feststemte århusianere, lader teknisk forvaltning vente på sig. Opsætningen af de termiske kameraer, som vi i Radikale foreslog sidste vinter, og byrådet vedtog i budgetforliget for et par måneder siden, kan ifølge rådmand Bünyamin Simsek nemlig først sættes op i 2020 af hensyn til budgetrammen. Men vi kan ikke vente. Bureaukratiske benspænd må ganske enkelt ikke være årsagen til, at endnu en drukneulykke får lov at ske. Det tyder på, at det ikke er ladsiggørligt at fremrykke investeringen i de termiske kameraer til 2019. Vi vil derfor i Radikale gerne opfordre til et livsnødvendigt og kreativt partnerskab. For hvis vi skal gå og vente på en permanent løsning, mens der er allermest brug for den, skal vi opsætte en midlertidig. For det er nu - i den kommende juletid - at vi har brug for den ekstra sikring af åen og havnen, og her, vi har mulighed for at redde liv. Vi tror ikke, at den nye kampagne ’Hvor våd skal din bytur være?’ er tilnærmelsesvist en god nok erstatning for de kameraer, vi venter på at få sat op. Spørgsmålet er også, om vi vil forhindre, at folk overhovedet falder i, med en hyggelig afskærmning i vintersæsonen? Vi har derfor et opråb til alle de kræfter, der vil og kan hjælpe. Både borgere, foreninger, beværtninger og kommunen. Måske har vi forskellige, kønne afskærmningsløsninger stående på et lager et sted, hvor de alligevel bare står og samler støv? Måske vil barerne omkring åen hjælpe til med at sikre deres festgæster mod en tur i det kolde, mørke vand på deres bytur? Vi kan endda pynte en midlertidig afskærmning med genbrugsjulebelysning, så vi også skaber endnu mere stemning i de kolde julemåneder, mens vi gør det mere sikkert at færdes ved åen og havnen. Mulighederne vil garanteret præsentere sig, hvis blot vi leder. Så det håber vi, at vi i fællesskab kan gøre. Det er alfa omega, at vi hurtigst muligt får sikret åen og havnen, for der er gået for lang tid allerede. Hver eneste dag, der går uden sikkerhedsforanstaltninger, jo mere alvorligt bliver det. For vandet bliver koldere, og juletidens mange, våde fester bliver flere og flere, hvilket giver byens natteliv et ekstra pres og skaber utryghed hos forældre. Vi ønsker os partnerskaber for handling – nu!

Annonce