Annonce
Aarhus

Det lysner for Aarhus Letbane: Kan køre med passagerer midt i december

En åbning af letbanen i Aarhus inden jul. Og en åbning af Odderbanen kort efter nytår. Det er forventningen efter et møde mellem (fra venstre) Trafikstyrelsens vicedirektør, Kåre Clemmesen, direktør Carsten Falk Hansen, borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard og Bent Hansen, formand for Region Midtjylland. Foto: Axel Schütt

Dag-til-dag-dialog mellem Trafikstyrelsen og Aarhus Letbane skal sikre, at letbanen kan køre med passagerer midt i december.

AARHUS: To måneder efter, at Aarhus Letbane ikke kom ud at køre med passagerer og i stedet brændte inde med 5.000 stykker kransekage, er der lys forude.

Det blev tændt på et møde mellem borgmester Jacob Bundsgaard og regionsrådsformand, Bent Hansen, og Trafikstyrelsens direktør og vicedirektør, Carsten Falk Hansen og Kåre Clemmesen.

På det efterfølgende pressemøde blev der godt nok ikke meldt en ny åbningsdato ud.

- Men vi har nu en klar forventning om, at vi kan tage letbanens indre strækning i brug i uge 50, sagde Jacob Bundsgaard.

Uge 50 er den uge, der begynder med 11. december.

Tirsdag 28. november afleverer letbanen et oplæg til vilkår for at sætte letbanen i drift til Trafikstyrelsen.

Samme dato afleverer letbanens assessor (uvildig virksomhed, der skal sikre, at kvaliteten er i orden, red.) en revideret sikkerhedsvurderingsrapport.

Annonce

Hul igennem til Odder

- Progressionen i kvaliteten i papirarbejdet er rigtig god. Derfor ligger der nok en godkendelse i uge 50 af letbanens indre strækning, sagde Trafikstyrelsens direktør, Carsten Falk Hansen, på pressemødet

Direktøren tog derefter det forbehold, at hans medarbejdere altså endnu ikke har set letbanens materiale.

- Når vi får det, skal vi nok arbejde, så blodet sprøjter, lovede Carsten Falk Hansen.

Pendlere syd for Aarhus fik også noget konkret at se frem til:

En åbningsdato på Odderbanen i begyndelsen af januar anser både de to østjyske toppolitikere og Trafikstyrelsens topledelse for realistisk.

På Odderbanen er letbanen lige nu løbet ind i det problem, at Trafikstyrelsen ikke vil tillade, at ASAL-konsortiet afspærrer overkørsler, mens letbanetogene kører testkørsler i høj hastighed.

- Vi forventer, at letbanesekretariatet hurtigst muligt indsender en endelig ansøgning om at få lov til at testkøre. Der skal foregå en hurtig, dialogbaseret proces. For alt andet lige må det være enklere at komme i gang med at køre efter en række velafviklede tests, sagde Bent Hansen, der i Jyllands-Posten har skældt Trafikstyrelsen ud for at være bureaukratisk.

"Bureaukratisk styrelse"

- Nu har der kørt tog på strækningen mellem Odder og Aarhus i 80 år, og så kommer der en bureaukratisk styrelse og skal bestemme, hvordan overkørslerne skal være. Hele sagen viser, at der er nogen, der skal vise, hvis magt er størst, sagde Bent Hansen i Jyllands-Posten i onsdag.

På pressemødet torsdag skældte Bent Hansen ikke ud. I stedet brugte han og Jacob Bundsgaard udtrykket "dialogbaseret proces" mindst fem gange.

Så mange gange, at det var nærliggende at stille spørgsmålet:

Har der manglet dialog?

- Det kan jeg ikke sige noget om, men nu er der brug for dag-til-dag-kontakt. Først på den indre strækning. Siden på Odderbanen. Opstår der et problem, kan man hurtigt få kontakt på tværs af sundet. IT, mails og telefon er opfundet, sagde Bent Hansen.

"Uforsvarligt"

Carsten Falk Hansen forklarede, hvorfor Trafikstyrelsen hidtil har tøvet med at give letbanen tilladelse til at køre med passagerer.

- Letbanen skal kunne dokumentere, at den kan håndtere de usikkerheder og risici, der kan opstå. Og vi synes ikke, at der var den tilstrækkelige dokumentation i det, vi så første gang, forklarede Carsten Falk Hansen.

Han forklarede også, hvorfor Trafikstyrelsen har været utilbøjelig til at opfylde letbanens ønske om at køre på dispensation. Eller på vilkår, som det hedder i jernbane-jargon.

- Hidtil har vi vurderet, at det ville være uforsvarligt. Forskellen er, at nu forventer vi et godt grundlag: At letbanen måske ikke er 100 procent i mål, men dog så langt, at den kan køre på vilkår, sagde Carsten Falk Hansen.

Skulle det virkelig lykkes at få letbanen ud at køre med passagerer i uge 50, skal man ikke sætte næsen op efter kransekage. En ny, stor åbningsfest bliver det ikke til.

- Vi holder en mindre markering. Vi bruger anledningen til at fortælle, at nu kører letbanen, sagde Jacob Bundsgaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

Pladsmangel og dårlige faciliteter: Politiet drømmer om at flytte fra Politigården

Annonce