Annonce
Debat

DF'ere imod mere letbane: Invester i flere elbusser

"Vi må se i øjnene, at Aarhus er for lille til bytrafik på skinner. For de mange milliarder kunne vi have købt en hel flåde af elbusser, der sikkert kunne dækket behovet mindst lige så godt," skriver Hans Kristian Skibby og Jakob Søgaard Clausen. Arkivfoto: Kim Haugaard

DEBAT: Intet kan stoppe en letbane. Eller rettere sagt, intet kan stoppe idéen om en letbane. For uanset hvor dårlig en idé en letbane er, så kan man ikke stoppe flertallet i byrådets ukuelige optimisme og forhåbninger, når talen falder på letbanen.

Det er ellers i sig selv nemt nok at stoppe letbanen. Der skal ikke mere til end lidt frost på køreledningerne, så er letbanen sat ud af drift. Løse og våde blade er heller ikke en overkommelig opgave for letbanen, så løvfald sætter den skakmat.

Der er lovet bod og bedringer, men vi mangler stadig at se det blive til virkelighed.

Annonce

Der er blevet brugt milliarder af kroner på at bygge en elektrisk togbane midt i byen. Udover, at masterne i den grad skæmmer byen, så skal toget holde for rødt ligesom den øvrige trafik, og samtidig skal den øvrige trafik holde øje og holde tilbage for toget. Det har dog vist sig sværere end forventet at integrere toget i den århusianske trafik med flere færdselsuheld til følge.

I Dansk Folkeparti mener vi, at vi skal bruge skattekronerne klogt. Derfor er vi modstandere af mere letbane i Aarhus og vil i stedet investere i flere elbusser. Det fungerer nemlig.

Hans Kristian Skibby og Jakob Søgaard Clausen

De mange milliarder brugt på letbanen kunne være brugt meget bedre. Vi må se i øjnene, at Aarhus er for lille til bytrafik på skinner. For de mange milliarder kunne vi have købt en hel flåde af elbusser, der sikkert kunne dækket behovet mindst lige så godt.

I Aarhus kører trafikken på asfalt, og det er også derfor, at vi i Dansk Folkeparti har indgået en aftale om at realisere Marselistunnelen for at styrke infrastrukturen i byen.

En letbane skaber flere problemer, end den løser, og vi mener ikke, at mere letbane er vejen frem. Letbanen er en dyr og dårlig løsning, der kræver en omvæltning af infrastrukturen og en masse grimme elmaster. Ligeledes er en masse af byens veje blevet ”kappet midt over” af et skinnenet. Se bare på Olof Palmes Allé!

I Dansk Folkeparti mener vi, at vi skal bruge skattekronerne klogt. Derfor er vi modstandere af mere letbane i Aarhus og vil i stedet investere i flere elbusser. Det fungerer nemlig.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Nu skal fisk tjekkes for gift fra brandskole i Aarhus: - Det er et forbandet farligt stof, så vi går med livrem og seler

Danmark

Søndagens coronatal: Yderligere 11 er døde - 4326 har fået en positiv test

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Galt eller genialt? To politikere vil lægge tag på Aarhus Syd Motorvejen

Aarhus For abonnenter

Ny by på landet: Stor boligforening er vild med planer om en lav by på markerne

Alarm 112

Politiet tvunget til at påkøre 'førerløs' bil: Kørte over for rødt to gange og ignorerede politiets blink

Aarhus

Kraftigt snefald på vej: Snestorm rammer store dele af Jylland

Lego-familiens pengetank vil hjælpe Danmark til flere OL-medaljer: Donerer 50 millioner kroner

Aarhus For abonnenter

Franske finesser: Restaurant ET har gennem 13 år holdt højt niveau

Debat

Det er meget glædeligt, at der i den kommende kommunalbestyrelse er så mange, der er imod forbindelsen - jeg håber, I vil sige det så højt, at det kan høres på Christiansborg

Aarhus

Søstrene Grene udvider og optimerer butik i Bruuns Galleri: Se den nye indretning her

Anklager kræver trecifret millionbøde til Dan-Bunkering

Alarm 112

Giv plads: Ambulance kører med politieskorte til Skejby efter alvorlig ulykke

Aarhus For abonnenter

Parcelhuse med særlige historier: Søren og Jettes hus er på forsiden af en ny bog om arkitektur

Aarhus

Frygter for fremtiden: - Jeg tør ikke tænke på, hvor mange sygeplejersker, der siger deres stilling op de næste måneder

Annonce