Annonce
Debat

DF rystede på hænderne - og i bukserne - og solgte Togfonden

Karsten Hønge

På kant: SF vil investere 50 milliarder i flere og bedre tog, busser og letbaner og gøre det endnu mere tillokkende at cykle. Der er fremtid og perspektiv i at lægge transporten om. Desværre dropper Dansk Folkeparti nu aftalen om Togfonden, og går i stedet i sammen med højrefløjen om at strø flere penge ud til asfalt. Flere penge til flere og flere veje, der betyder flere og flere biler.

Dansk Folkeparti kunne ikke holde til presset fra regeringen, og endte med at ryste både på hænderne, og i bukserne. Trist for alle, der ønsker et Danmark, som hænger sammen med holdbare fremtidssikre kollektive løsninger. Det viser forskellen mellem venstre og højre.

Vi skal have et driftssikkert system for "roadpricing". Det vil sige beskatning af kørslen alt efter, hvor man kører. Bilkørsel i f.eks. Thy, Langeland og Samsø kan være gratis, mens det koster en afgift at køre midt i København. Det er et retfærdigt system, og en hjælp til borgere, der bor, hvor vejene er floder af støj og forurening.

SF lægger ambitiøse planer frem, og valget til Folketinget afgør hvilken vej Danmark skal tage. Vi vil en bæredygtig fremtid, hvor vi gør noget ved klimaforandringerne og skaber et renere miljø.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nu bliver det alternativt: Byrådet diskuterer ældrepolitik for træer

Leder For abonnenter

Spørgsmål om habilitet: Jamen, er det ikke bare politik

Bünyamin Simsek er en kontant mand, rap og skrap i replikken. Som medlem af Venstres gruppe på syv er hans indflydelse i Aarhus Byråd begrænset. Blokken af socialdemokraterne og deres medspillere SF, Enhedslisten og Radikale kan skabe flertal, så rådmanden for teknik og miljø kan have svært ved at komme igennem med sine ideer. Sådan er politik. Så Simsek forsøger at markere sig på andre måder. Han har ikke spor imod at diske op med anderledes og provokerende ideer og forslag, og han går ikke af vejen for en god diskussion og et verbalt slagsmål. For eksempel som da han gik ind i sagen om p-pladserne ved fiskeforretningerne på havnen for nylig. Her tog han parti for de erhvervsdrivende, helt i pagt med Venstres holdninger. Det er også, hvad han gør i den sag, der nu er til diskussion. To medlemmer af byrådet mener, at Simsek har været lovlig tæt på erhvervsmanden Martin Busk, der har interesser i Risskov. De to byrådskolleger mener, at Simsek har været lidt for langt fremme i skoene i en sag, hvor Busk har søgt om lov til at udstykke en grund på Rolighedsvej 16 A i Risskov i to. Juridisk Afdeling i Aarhus Kommune har behandlet klagen fra de to politikere, og svaret er utvetydigt: Simsek er ikke inhabil i sagen. Rådmanden har holdt møder med Busk, de to er medlemmer af den samme forening, Det Borgerlige Skydeselskab, og de har været på rejser i Tyrkiet sammen med en del andre. Så de to klagere fra Enhedslisten og Radikale synes, de taler rigeligt meget sammen. Men er det ikke bare politik, det Simsek har gjort? Politikere går ind i et parti, der passer med deres synspunkter, og plejer interesser for de mennesker, som er på samme politiske linje. Det gør vel ikke kun Simsek, men det gør alle andre politikere. Det er en del af deres job. Og de forsøger at fremme de synspunkter, som deres parti og de selv repræsenterer. Så længe indstillinger til byrådet og afgørelser, de træffer, er inden for de gældende love og regler er der ingenting at komme efter. Det er vel også det, juridisk afdeling siger med afgørelsen.

Aarhus

Midtby-parkering udløser debat i byrådssalen: Venstre vil ændre nye regler, før de reelt er indført

Aarhus For abonnenter

Søskende i skyggen: Børn med syge søskende føler sig overset af forældrene

Annonce