Annonce
Aarhus

DF vil have fotofælder tilbage på ringvejen

De to fotofælder på Grenåvej bør udvides med kasser på Åby Ringvej for at få bilister til at sænke hastigheden, mener Dansk Folkeparti. Det vil kræve en beslutning i Folketinget. Foto: Axel Schütt
Opgøret med vanvidsbilister skal styrkes. Der skal videoovervågning op i dødskryds og stærekasser med fotofælder tilbage på ringvejen, mener DF i Aarhus.
Annonce

BRABRAND: - Man kan med rette tale om det vilde vesten i Gellerup/Brabrand, hvor færdselsloven tilsyneladende er mere vejledende end gældende, siger Dansk Folkepartis rådmand Jette Skive og byrådskandidat Jakob Søgaard Clausen i en fælles reaktion på avisens artikler om farlige og hensynsløs kørsel i området og det tragiske påkørsel, hvor en ung kvinde mistede livet i tirsdags.

- Man kommer ikke uden om, at det er en mellemøstlig trafikkultur, som hersker i området, og det er befriende, at de lokale borgere, avisen har talt med melder det klart ud, siger rådmanden og byrådskandidaten.


Vi kan tale nok så meget om hårdere straffe, konfiskation af biler med mere, men det forudsætter altså, at vanvidsbilisterne bliver fanget. Og de slipper ikke uden om foto-fælderne.

Jette Skive og Jakob Søgaard Clausen


De bakker op om en mulig videoovervågning i dødskrydset, men efterlyser også de såkaldte 'stærekasser', som man kender dem fra Grenåvej, der udløser bøder til bilister, der kører for stærkt.

- Der var fotofælder på ringgaden for 20 år siden, men det blev droppet på grund af teknikken. Mon ikke teknologien i dag er klar til, at man genopliver forsøget? Vi kan tale nok så meget om hårdere straffe, konfiskation af biler med mere, men det forudsætter altså, at vanvidsbilisterne bliver fanget. Og de slipper ikke uden om foto-fælderne, siger Jette Skive og Jakob Søgaard Clausen.

Annonce

Folketinget bestemmer

Stærekasserne administreres af Vejdirektoratet, der er midt i et forsøg med fotofælder på 11 strækninger landet over, heraf altså på Grenåvej i Aarhus.

Afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen, oplyser, at kasserne har en mærkbar effekt: hastigheden falder.

- Det er en virkningsfuld, men også dyr løsning, der dog tjener sig ind. Men vi har ikke et antal nye kasser, vi bare kan sætte op. Det kræver, at Folketinget vedtager at øge kontroltrykket.

Stærekasserne måler i dag alene hastigheden, men kunne rent teknisk godt sættes op til også at fotografere rødkørsel.

- Hvis man gør det, skal man blot huske, at det er en teknisk stort set up, hvor oplysningerne skal sendes til Rigspolitiet, som derefter skal sanktionere med bøder. Og problemet kan være at identificere dem, der kører over for rødt. Bilisterne er de nemme, men hvad med cyklister, knallertkørere og fodgængere, der kører og går over for rødt? Dem kan man ikke identificere.

Afdelingslederen anbefaler derfor, at stærekasser alene anvendes til hastighedsmålinger af biler før lyskryds, fordi det får bilisterne til at sænke farten hen mod lyskrydset.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF For abonnenter

Bagkanten: Check af mulig forseelse; VAR keder fodbolden ihjel

Annonce