Annonce
Biler

Diesel og elmotor gør den store firmabil yderst nøjsom

En klassisk Mercedes-Benz E-Klasse, men modellen her er en avanceret plug-in-hybrid, endda med dieselmotor, hvilket gør den særdeles velegnet både til bykørsel på ren el og motorveje, hvor forbrændingsmotoren tager over. Foto: Christian Schacht
I den nye Mercedes-Benz E300 de spiller en moderne plug-in-hybrid sammen med en højeffektiv dieselmotor. Det er en god kombination, viser testen.

Stilheden er øredøvende. Ikke en lyd er der i den sorte Mercedes-Benz. Ingen vibrationer. Heller ikke nogen raslen fra dieselmotoren.

Tværtimod suser jeg helt lydløst gennem myldretidstrafikken. Og nej, jeg har ikke fået fingre i et dansk eksemplar af den nye Mercedes EQC-elbil. Det er noget så almindelig som en plug-in-hybrid, der i sagens natur kører med elmotor og et batteri, der kan lades op i en stikkontakt eller en af de offentlige ladestandere, men ganske usædvanligt er vognen her koblet sammen med en dieselmotor.

Mercedes-Benz E300 de er navnet, og det er i virkeligheden den kendte og ekstremt populære 194 hk dieselmaskine i den storsælgende firmabil, der er blevet til en plug-in-hybrid.

Populært sagt tager man alle fordelene fra den kendte dieselteknik, altså i bund og grund et lavt forbrug, masser af drejningsmoment og masser af kræfter, og da den toliters Mercedes-Benz diesel i forvejen er blandt de bedste i klassen, er vejen banet for en usædvanlig økonomisk hybridbil.

Faktisk brugte jeg ikke så meget som en deciliter dieselolie de første fem dage af testen.

Her valgte jeg at oplade bilen på mit arbejde hver dag, det tager cirka fem timer i en almindelig stikkontakt, og så er der i praksis strøm til 35 kilometers kørsel, hvor bilen fungerer som en ren elbil. Og har man først prøvet at køre gennem myldretiden uden en lyd eller vibration fra en forbrændingsmotor, er man solgt. Kører man primært på landevej, vil distancen på ren el komme over 40 kilometer.

Annonce

MERCEDES E300 DE

5 stjernerPris: 687.430 kroner.

Beskatningsmæssig værdi: 575.000 kroner.

Forbrug: 62,5 km/l, WLTP-norm for plug-in-hybrider.

CO2 pr. km: 44 g.

Elektrisk rækkevidde: 50 kilometer.

Batterikapacitet: 13,5 kWh.

Motor: 2,0 dieselmotor og elmotor

Hk: Samlet ydelse 306.

Nm: 700.

0-100 km/t.: 5,9 sekunder.

Topfart: 250 km/t.

Anhængervægt m/bremse: 2100 kg.

Ingen sprinter

Bilens pris er 687.430 kroner inklusive en ordentlig dynge udstyr i en kampagneversion, mens det tilsvarende skattegrundlag ved erhvervsleasing udgør 575.000 kroner. I store træk er det 95.000 kroner højere end den kendte E220 d, men billigere end E350 d. Stationcar-versionerne er 30.000 kroner dyrere.

Elektromotoren har en ydelse, der svarer til 122 hk, så naturligvis er der ikke tale om nogen sprinter, hvis man insisterer på at køre i rent elektrisk køreprogram, men der er selvfølgelig også andre muligheder. Et logisk alternativ er, at man bare kører i hybridprogrammet, hvor elektronikken selv bestemmer, hvordan kræfterne bliver fordelt, og i højere grad lader dieselhestekræfterne komme til deres ret.

Under alle omstændigheder er den helt store fordel, at lige så snart, der ikke er mere strøm på batteriet, så kører den store Mercedes-Benz bare som enhver anden E220 d, altså bortset fra at den er noget tungere takket være det 13,5 kWh store batteri, elmotor og styresystemer.

0-100 på 5,9 sekunder

Selv om hybriden vejer betragtelige 300 kg mere end dieselversionen, er den hurtig. Lynhurtig. Det skyldes, at de 122 hk fra elmotoren giver et seriøst boost og giver en samlet ydelse på 306 hk, hvilket gør, at accelerationstiden fra 0 til 100 kilometer i timen kan overstås på 5,9 sekunder. Samtidig er der konstant kræfter til rådighed, for elmotoren yder altid det maksimale, så i praksis spurter bilen af sted - uden forsinkelser.

I alt er der 700 Nm at gøre godt med, hvilket er mere end i nogen E-Klasse, og under de fleste omstændigheder er sammenspillet med nitrins-automatgearkassen mere end godkendt. Af og til oplevede vi dog, at der opstod mærkelige ryk i nedbremsninger, når vi slap speederen, og det virkede, som om bilen blev lidt forvirret. Derudover skal man være opmærksom på, at bagagerummet er væsentligt mindre end ellers, for batteriet fylder godt op, og man må undvære mere end 100 liter i forhold til den almindelige udgave.

Affjedringen er også en anelse hårdere simpelthen for at kompensere for de ekstra kilo, men det er en lille detalje, man ikke mærker meget til, så en E300 de er naturligvis stadigvæk en yderst komfortabel vogn.

Det er næsten 10 år siden, at Peugeot var den første til at lancere en dieselhybrid, dengang i en 3008 Hybrid4, som dog ikke kunne lades op. Der kom også en 508 med samme teknik, men bilerne vandt aldrig rigtigt gehør hos kunderne, så de er for længst kørt til de evige bilkirkegårde.

Hos Mercedes-Benz påpeger de, at deres dieselmotorer aldrig har været renere, og at de allerede opfylder krav, som ligger to år frem i tiden. Desuden hævder de, at dette er den bedste løsning til lavt brændstofforbrug. Når strømmen er opbrugt, har du en sparsommelig dieselmotor, og det giver et betydeligt lavere forbrug på langdistancekørsel, end benzinhybrider kan klare.

Mercedes slår samtidig på tromme for en alternativ løsning med samme batteri og elmotor, men med en 2,0-benzinmotor, så man kan altså selv vælge, om man vil have diesel eller benzin.

Under alle omstændigheder er der fire køreprogrammer: Ud over hybrid og det rent elektriske er der også e-save, hvor man kan gemme strøm, hvis man for eksempel kører på motorvej og gerne vil køre elektrisk de sidste kilometer gennem byen, og man kan også vælge at lade batteriet op, mens man kører, men det bliver aldrig nogen særlig økonomisk løsning at lade dieselmaskinen stå for denne opgave, der løses bedre i en stikkontakt.

Merprisen for teknikken virker rimelig, og bilen er samtidig lynhurtig takket være en samlet ydelse på 306 hk. Foto: Christian Schacht

Konklusion

Med den nye Mercedes E-Klasse kan man let køre 35-40 kilometer om dagen uden at bruge så meget som en liter diesel. Det er let og bekvemt, og så er vognen økonomisk på langturen takket være den effektive dieselmotor.

Faktisk brugte bilen ikke så meget som en deciliter dieselolie de første fem dage af testen. Selv om hybriden vejer betragtelige 300 kg mere end dieselversionen, er den hurtig. Lynhurtig.

Ulempen er, at batteriet fylder så meget, at bagagerummet er voldsomt indskrænket. Foto: Christian Schacht
På det store display kan man holde øje med energistrømmene. Foto: Christian Schacht
Mercedes-Benz E300 de er hurtig. Lynhurtig. Foto: Christian Schacht
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Nelson boede 14 år i en flygtningelejr: - Det betyder alt for mig at blive dansk statsborger

Annonce