Annonce
Erhverv

Digitalt Aarhus-bureau styrer Smukfest, Roskilde og stort verdensmesterskab

Novicell leverer også it-systemer til 2017-kulturhovedstadsprojektet, Smukfest og Roskilde Festivalen, når deres arbejdsopgaver, vagtplaner, bespisning, overnatninger og meget andet skal håndteres via platformen Venma.Foto: Kim Haugaard

Novicell i Højbjerg står bag den digitale platform, som skal styre 4500 frivillige og ledere til VM i sejlsport i Aarhus. Konsulenthuset har erfaringen med Smukfest og Roskilde Festival.

AARHUS: Arrangørerne regner med 400.000 tilskuere, når Aarhus er vært for verdensmesterskabet i sejlsportens mange discipliner i 2018.

Derfor er det lidt af en opgave, når de mange frivillige kræfter, ledere og officials skal have vagtplaner og opgaver til en af de største sportsbegivenheder på dansk grund nogensinde. Det århusianske konsulenthus Novicell skal stå for den opgave.

Omkring 4.500 officials, frivillige, pressefolk og andre skal der være styr på til VM i sejlsport. Det digitale konsulenthus Novicell, der skal håndtere blandt andet de frivillige ved begivenheden, er dog ikke uden erfaring i den slags. Novicell står også for den side af sagen til Smukfest og Roskilde Festival.

VM i sejlsport bliver en af de største sportsbegivenheder på dansk grund nogensinde, når det skydes i gang i Aarhus næste år.

Verdensmesterskabet holdes hvert fjerde år og er det samlede VM for alle olympiske sejlsportsdiscipliner. Arrangøren regner med trække op mod 1.500 deltagere, 4.500 trænere, ledere, officials, frivillige og journalister fra godt 100 lande.

- Det bliver en international mega-event i et omfang, der ikke er set tidligere i Danmark inden for sejlsport. Den sportslige del af eventen er i sig selv fire gange større end sejlsportsdelen ved OL, hvilket naturligvis vil tiltrække sig stor opmærksomhed, siger Klaus Natorp, chef for VM 2018-organisationen.

Annonce

Festival platform er klar

Ved siden af de sportslige forberedelser arbejder VM 2018-organisationen samtidig på at skabe en stor, maritim folkefest på Aarhus Havn. Målet er at tiltrække 400.000 besøgende i løbet af de 14 dage, verdensmesterskabet står på.

Det store deltagerantal bliver selvsagt en stor, logistisk udfordring for VM 2018-organisationen. Det digitale bureau Novicell, der skal sikre logistikken omkring arrangementet, kører derfor sin it-platformen "Venma" i stilling.

Platformen, som Novicell har udviklet i samarbejde med Smukfest, bruges i dag til håndtering af frivillige i forbindelse med en række af landets største kulturarrangementer - herunder Smukfest, Roskilde Festival og Aarhus Kulturhovedstad 2017.

- Organisationer, der arbejder med frivillige står naturligvis over for mange af de samme udfordringer, og derfor er der god synergi i at dele platform. Samtidig giver platformen den nødvendige fleksibilitet i forhold til organisationernes individuelle behov, siger Per Kirchner, direktør i Novicell.

I forbindelse med VM i sejlsport skal de frivilliges arbejdsopgaver, vagtplaner, bespisning, overnatninger og meget andet håndteres via Venma. Det samme skal de mange forskellige akkrediteringer til trænere, ledere og journalister.

- Det er et utrolig stort og spændende projekt, og vi er virkelig stolte af, at VM 2018-organisationen lægger hele dette vigtige logistiske arbejde i hænderne på os, siger Per Kirchner.

VM 2018-organisationen og Novicell forventer, at man er klar til at lukke de første frivillige ind på platformen omkring 1. maj 2017.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce