Annonce
AGF

Diks er klar til at tage kampen op med Munksgaard: - Det er ikke personligt, sådan er denne verden bare

Kevin Diks har fået fem kampe for AGF, alt i alt 68 minutter. Den tidligere Feyenoord-spiller håber på meget mere spilletid i foråret. Arkivfoto: Ole Nielsen
Kevin Diks kan efter en mindre operation se frem til en forårsopstart, hvor han er med på lige vilkår med sine holdkammerater, og det har den lejede AGFer tænkt sig skal resultere i en hel del mere spilletid end han fik i efterårets fem kampe.

FODBOLD: Hvis du skal holde vejret er 68 minutter lang tid. Men i de fleste andre henseender er godt en time ikke særlig længe.

Men det er nu engang hvad Kevin Diks fik af spilletid for AGF i efteråret.

Hollænderen med U21-landskampe på CVet og både Champions League-optræden og pokalfinaler under bæltet, fandt aldrig en plads på det AGF-hold, der klarede sig ganske fint uden ham.

Han er lejet i den italienske Serie A-klub Fiorentina for resten af sæsonen, og han agter at gøre livet surt for AGFs nuværende højre back Alexander Munksgaard, der ellers har siddet solidt på pladsen.

Og konkurrencen mellem de to er mere fair dette forår. Hvor Diks i efteråret først ankom efter sæsonstart og i øvrigt med en lille knæskade, har han fået foretaget et lille indgreb i juleferien i sit dårlige knæ, så han begynder 2020 stort set på lige fod med sin ét år yngre holdkammerat.

- Jeg havde nået et godt punkt mod slutningen af efterårssæsonen hvor jeg var skadesfri. Men holdet spillede godt og vandt mange kampe, så det var svært at komme ind og få spilletid. Nu er min opgave at gøre livet svært for træneren i de kommende måneder, og jeg kan næsten ikke sætte ord på hvor klar jeg er til det, siger Kevin Diks, der dog ikke var på kunstgræs med sine holdkammerater mandag, men i vægtlokalet side om side med blandt andre Mustapha Bundu og Mustafa Amini.

I samarbejde med den fysiske stab går han forsigtigt til værks efter operationen, men han forventer at deltage i flere træningskampe - dog ikke den første, fredag mod Viborg.

- Jeg har fået lavet et lille indgreb i min gamle skade, men jeg er hurtigt tilbage, så det er ikke et problem. Vi udnyttede, at der var masser af tid her i pausen til at få det lavet. Det var noget, jeg har skulle have haft fjernet for et år siden, siger backen.

Annonce

Kevin Diks Bakatbessy

  • Født: 6. oktober 1996 i Apeldoorn, Holland
  • Højde: 182 cm
  • Position: Højre back
  • Kontrakt: I AGF indtil sommeren 2020, på leje fra Fiorentina
  • Karriere: 2014–16 Vitesse, 2016- Fiorentina, 2017 Vitesse (leje), 2017-2018 Feyenoord (leje), 2019 Empoli (leje), 2019–20 AGF (leje)
  • Landskampe: 11 U-landskampe for Holland

Sulten efter spilletid

Kevin Diks var igennem en hård periode inden han kom til AGF, hvor Fiorentina ikke ville benytte ham men samtidig forlangte en pris for ham, som ingen ville betale. Og så blev han tilmed skadet og blev - efter eget udsagn - svigtet et sted i behandlingsforløbet med det knæ, der altså skulle være fikset nu.

- Jeg har været uheldig i min karriere, selv om jeg har været nogle store steder. Det var måske for stort et skridt for mig at tage fra Vitesse til Fiorentina. Men jeg var kommet ind i et godt flow de sidste seks måneder, jeg spillede i Feyenoord (2018, red.). Men så tog jeg tilbage til Fiorentina, og der var en masse ballade om jeg kunne blive solgt eller ej. Men jeg ønsker ikke at kigge bagud længere, nu handler det om fremtiden her i AGF. Og jeg kan slet ikke vente med at hjælpe holdet i foråret.

- Jeg er sulten efter at spille. Det har jeg været før, da jeg var lejet ud til Vitesse (i 2017, red.). Men det er anderledes nu, fordi jeg er fyldt 23 år. Jeg har set meget efterhånden og jeg kender mine egne kvaliteter og ambitioner. Jeg vil hjælpe AGF - og selvfølgelig mig selv - til at nå så langt som muligt, siger Kevin Diks.

Har savnet AGF

Han har ingen problemer med at sige, at han håber at tage startpladsen fra Munksgaard.

- Jeg har et godt forhold til ham og håber, han gør det godt når han spiller. Alex er en god spiller, men jeg synes, jeg er bedre. Og sådan er det. Det skal jeg synes. Sådan er fodbold.

- Der er stadig lang tid til 16. februar og sæsonen begynder, men hver træning og træningskamp er en mulighed for mig til at vise trænerne, at jeg skal spille, siger Kevin Diks.

På trods af de få minutter, han har fået i AGF-trøjen, har han ikke fortrudt, at han i sin tid fulgte Fiorentina-holdkammeraten Christian Nørgaards råd og tog til Aarhus.

- Jeg havde ingen forventninger om klubben, da jeg kom. Men her er et rigtig godt træningsanlæg og klubben har været god ved mig. Jeg har kun gode ting at sige, jeg er glad for at være i AGF. Jeg savnede faktisk stedet da jeg var tilbage på juleferie i Holland, og det siger vel det hele.

Kevin Diks smiler. Han er klar til at tage kampen om spilletid op.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce