Annonce
Erhverv

Direktørdatter overtager styringen af Harboes Bryggeri

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Efter et år med økonomisk tab i Harboes Bryggeri forlader den mangeårige direktør Bernhard Griese sin post.

Den 1. september bliver der skiftet ud i toppen af ledelsen i Harboes Bryggeri, der har hovedkvarter i Skælskør på Sydvestsjælland.

Efter 39 år i spidsen for bryggeriet giver administrerende direktør Bernhard Griese således stafetten videre til sin datter Karina Harboe Laursen.

Det oplyser virksomheden i en meddelelse.

- Jeg er stolt over nu at kunne videregive Harboes Bryggeri A/S til næste generation, siger Bernhard Griese i meddelelsen.

- Det er vigtigt for virksomheden, og dermed for mig, at den kultur og de stærke værdier, som Harboe bygger på, også bliver en del af fremtiden.

Annonceringen kommer samtidig med offentliggørelsen af Harboes Bryggeris regnskab for regnskabsåret 2018/2019.

Her fremgår det, at resultatet før skat blev et underskud på 10,3 millioner kroner mod et overskud på 4,5 millioner kroner året før.

Og efter skat udgjorde resultatet for 2018/2019 et underskud på 12,9 millioner kroner mod et overskud på 0,2 millioner kroner det foregående år.

Ifølge Harboes Bryggeri skyldes tabet en ekstraordinær nedskrivning på selskabets aktiviteter i Estland.

Her har bryggeriet besluttet at nedskrive værdien af sin investering i datterselskabet AS Viru Ölu med 11,5 millioner kroner.

Samtidig steg Harboes Bryggeris nettoomsætning for regnskabsåret 2018/2019 med 2,4 procent, da omsætningen blev øget fra 1338 millioner kroner året før til 1370 millioner kroner.

I forbindelse med årsregnskabet siger bestyrelsesformand Søren Stampe:

- Vi er naturligvis ikke tilfredse med et negativt resultat, men vi er tilfredse med, at koncernens omsætning stiger.

- Havde det ikke været for det skuffende resultat i forbindelse med vores aktiviteter i Estland, så havde vi leveret et positivt regnskab i tråd med vores oprindelige forventninger.

Den tiltrædende direktør, Karina Harboe Laursen, har haft forskellige topposter i Harboes Bryggeri. Hun har været medlem af selskabets bestyrelse i perioden 1998-2008 og igen siden 2014.

Hun har en bestyrelsesuddannelse fra Copenhagen Business School og har erfaring fra ledelse i andre brancher og som selvstændig og var i januar 2007 medstifter af modevirksomheden STRØM, hvor hun indtil efteråret 2018 har været en aktiv del af virksomhedens øverste ledelse.

Tidligere har Karina Harboe Laursen dyrket idræt på eliteniveau og har også en uddannelse som fysioterapeut.

/ritzau/

Annonce
Årsrapport fra Harboes Bryggeri A/S
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce