Annoncørbetalt indhold

Do's and Dont's i forhold til at vælge et domæne

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Står du over for at skulle vælge et domæne, kan det være, at du har brug for noget hjælp til, hvordan du helt præcist skal gøre det. Der er nemlig nogle retningslinjer, do's and dont's, som det er en god ide, at du følger. Dermed kan du være langt mere sikker på, at du får valgt det rette domæne.

Har du brug for mere hjælp til at finde ledige domæner, kan du for eksempel gå ind på bloggen ledigedomæner.dk. Der har de samlet mange gode råd til, hvordan du vælger det rette domæne, og hvordan du registrerer det.

Annonce


Do's - Det skal du gøre 

Vælg den rigtige endelse

Når du skal vælge et domæne, er det altid vigtigt, at du sørger for at tænke over, hvilken endelse til domænet, der vil være den rigtige. Skal din hjemmeside være på dansk, og skal den henvende sig til et dansk publikum, vil en .dk-endelse klart være at foretrække. Skal hjemmesiden derimod være på engelsk, vil det smarteste være en .com-endelse.

I dag findes der over 400 generiske domæneendelser plus alle landeendelserne. Du kan derfor også tænke i at vælge en alternativ endelse, der måske kan give en ny betydning til domænet for eksempel .clothing, .camera eller .ninja.

Kort og nemt at huske

Når du skal vælge et domæne, er det vigtigt, at det er noget, der er kort og nemt at huske. Det bedste er, at det er på mellem 6 og 14 tegn. Dermed bliver det ikke alt for svært for dine kunder eller læsere at huske det.

Relevant og brandable

Det er selvfølgelig også vigtigt, at dit domæne er relevant i forhold til det, din hjemmeside handler om. Det gør det også nemmere at huske, samtidig med at det giver noget seriøsitet. Har du en virksomhed, er det en god ide, at du tænker over, hvordan domænet kan være en del af dit brand.


Dont's - Det skal du ikke gøre 

Ikke bruge specialtegn eller æ, ø og å 

Når du skal vælge et domæne, er det altid en god ide, at du ikke bruger specialtegn som for eksempel en apostrof eller en bindestreg. Man kan ikke høre, at de er der, og du vil også gerne have, at dit domæne kan sprede sig via word of mouth.

Derudover bør du ikke bruge æ, ø og å i dit domæne. Vælger du at gøre det, er det smarteste, at du laver et hoveddomæne uden æ, ø eller å, og at du så har et andet domæne, som du redirecter til det.

Lad være med at hænge sig i et yndlingsdomæne 

Måske finder du hurtigt frem til et domæne, som du godt kan lide. Men det er farligt at have et yndlingsdomæne, da det jo kan være taget. Sørg for løbende at tjekke ledige domæner, mens du brainstormer.

Lad være med at opfinde dine egne ord eller vælge noget, der er svært at udtale

Har du svært ved at finde en domæne, kan det være fristende, at du opfinder dine egne ord, eller at du hiver ordbogen frem for at finde et synonym, der ikke er så brugt. Det er dog ikke en god ide, hvis det er noget, der er svært at udtale eller svært for folk at huske.

Hvis du vil opfinde dit eget ord, så sørg for at gå all in. Google, Facebook og Instagram har for eksempel haft stor succes med det.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.