Annonce
Aarhus

Dobbelt op på ladestandere: Stor investering skal gøre det nemmere at være el-bilist

Snart bliver det her et endnu mere almindeligt syn i Aarhus. Foto: Henning Bagger
Fremover nærmer antallet af ladestationer til århusianske el-biler sig 100. Det er dobbelt så mange som i dag.

AARHUS: Snart bliver det lidt nemmere at finde et ladestik til el-bilen i Aarhus. I hvert fald investerer energiselskabet NRGi og Clever, som blandt andet sælger abonnementer på opladning og ladebokse, nu massivt i el-bilismen i flere danske byer, blandt andet Aarhus.

I dag er der 45 Clever-ladestationer til elbiler i Aarhus, men med investeringen skulle der gerne komme 50 mere. Og det er et forsøg på at gøre det nemmere at have el-bil, og på den måde hjælpe klimaet lidt, fortæller Jacob Vittrup, der er administrerende direktør i NRGi.

- Udledning af CO2 fra person- og lastbiler udgør en tredjedel af landets samlede CO2-udledning. En forstærkning af infrastrukturen med flere ladepunkter vil både gøre det lettere og mere attraktivt at køre elbil og med tiden bidrage til målet om 70 procent reduktion af vores CO2-udledning, samtidig med, at det er et led i at elektrificere vores samfund baseret på vedvarende energi, siger han.

I løbet af 2019 blev der solgt fire gange så mange el-biler som i 2018, så det bliver også snart nødvendigt med flere ladestationer. Men investeringerne i infrastruktur til el-biler kan kunne komme for langsomt, siger Casper Kirketerp-Møller, der er direktør hos Clever.

- Vi kan og skal ikke vente med at investere i infrastrukturen til elbilerne og de rigtige, bæredygtige løsninger til fremtiden. Vi gør det nu. Med investeringerne i 2020 og de kommende år vil vi sikre, at danskerne kan lade bilen, når og hvor de har brug for det. Også dem af os, der besøger og bor i de større byer, siger han.

Udover de ladestandere, som Clever selv sætter op, samarbejder de også med flere forskellige partnere i Aarhus, blandt andet Aros, Musikhuset og Scandic-hotellerne. Derfor kan der komme endnu flere standere til, lyder det fra selskabet.

Annonce

FAKTA

Clever investerer i 2020 et trecifret millionbeløb i 500 nye offentligt tilgængelige ladepunkter i de største byer i Danmark:
  • Cirka 400 nye ladepunkter i København og på Frederiksberg
  • Cirka 50 nye ladepunkter i Aarhus
  • Cirka 25 nye ladepunkter i Odense
  • Cirka 25 nye ladepunkter i Aalborg.
  • Derudover arbejder Clever på at blive ejer eller medejer af i alt nye 10 lynladestationer i og uden byerne inden 2020.
  • I Aarhus er der ca. 45 offentlige ladepunkter til elbiler.
  • 50% af beboerne i Aarhus har parkering på egen grund, 33% har parkering ved ejendom, 15% parkerer ved kantstenen.

Kilde: Clever A/S

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Salg af mærkevarejakke udviklede sig voldsomt: Sælger truet med kniv

Annonce