Annonce
Aarhus

Dobbeltdækkerne er kommet til byen

Et stoppested ved rådhuset bliver første stop på sightseeing-ruten, som Jess Abildskou er med til at få op at køre i Aarhus. Foto: Flemming Krogh

Snart bliver røde dobbeltdækkerbusser en del af bybilledet, når Abildskou Busser i samarbejde med et københavnsk sightseeing-selskab laver daglige afgange med hop-on-and-off busser til turister i Aarhus.

Aarhus: En postkasserød dobbeltdækkerbus midt i byen. Det giver næsten sig selv, at den får stor opmærksomhed, sightseeing-bussen, der i årevis har kørt turister rundt i Berlin og senere i København.

Første juni begynder busserne at køre med passagerer, som kan vælge at sidde under åben himmel på øverste etage med et skydetag, som kan bruges i regnvejr.

Men indtil videre kører man kun prøveture på dele af ruten.

Annonce
Et canadisk ægtepar, Wayne og Madeleine Fougere, fik lov til at komme med på prøveturen.
Et canadisk ægtepar, Wayne og Madeleine Fougere, fik lov til at komme med på prøveturen.

Nysgerrige turister

Sightseeing-busserne kommer til at fungere som hop-on-and-off busser, som man kender det fra større byer i Europa.

- Med en endagsbillet kan man køre ubegrænset på ruten, som tager en times tid, hvis man kører den i et stræk. Det er især krydstogtturisterne, som vi satser på, da antallet af krydstogtskibe i Aarhus vokser, og vi mener, at mange af gæsterne herfra kan have stor glæde af vores busser, siger Jess Abildskou, som selv har sat sig bag rattet på denne prøvetur.

Inden han overhovedet når at starte bussens motor, er der et par krydstogtturister som stikker hovedet ind af fordøren. Et ægtepar fra Canada spørger nysgerrigt om prisen for at komme med.

- Vi skal bare på en prøvetur, men I er velkomne til at komme med alligevel, lyder det fra Jess Abildskou.

Aarhus Domkirke er naturligvis et af stoppestederne på ruten, som tager en times tid, hvis man tager den i ét stræk.

Nemt med hop-on-and-off

Imens direktøren behændigt tager avisens udsendte og det canadiske ægtepar ud på en lille del af ruten, fortæller han om flere af byens seværdigheder som Rådhustårnet og Aros. Denne dag springer vi stoppestedet ved Den Gamle By over, men ellers vil det være en fast del af ruten.

- Det er mit indtryk at mange krydstogtturister gerne vil besøge Den Gamle By. Men afstanden fra havnen, hvor de store skibe lægger til, og til Den Gamle By kan være lang at gå for en endagsturist. Derfor tror jeg, at mange af den type turister vil vælge at indløse en billet til sightseeing-bussen, så de nemt kan køre rundt i byen og lave deres egne stop undervejs, forklarer Jess Abildskou.

Langsomt ruller bussen forbi Møllestien, hvor Jess Abildskou straks forklarer de nordamerikanske turister om den unikke, velbevarede gade i byen. Når prøveturene stopper og der kommer turister med på de rigtige ture, vil der være hovedtelefoner til gæsterne, som kan vælge at få forklaringer undervejs på dansk, engelsk eller tysk.

Efter at have passeret Nørreport kommer bussen til at køre langs havnen tilbage mod busstationen.

- Hvorfor kører du ikke ud til Isbjerget. Det er et ganske særligt byggeri, lyder det fra Wayne Fougere, den canadiske turist, som har en baggrund som arkitekt i Vancouver.

Området ved Aarhus Ø indgår naturligvis i Jess Abildskous planer for en rute, men det kommer først i anden omgang.

- Hvis det bliver en succes denne sommer med vores sightseeing i Aarhus, kan vi udvide vores rute, så vi får en sydlig og en nordlig rute. Tager man nordpå, vil man komme ud på de nye havnearealer. Sydpå vil ruten gå til Moesgaard Museum. Men nu handler det om at få tilstrækkeligt med gæster på denne rute i midtbyen, siger Jess Abildskou.

Aarhus Domkirke er naturligvis et af stoppestederne på ruten, som tager en times tid, hvis man tager den i ét stræk.
Aros er et af de steder, man passerer, hvis man hopper med busserne, som kommer til at køre med intervaller på 20 minutter i højsæsonen. En normal billet koster 195 kroner. På dage, hvor der ikke er krydstogtskibe i Aarhus, er det billigere. En hel familie kan for eksempel komme med for 295 kr.

Plads til lokale

Udover krydstogtturister, som er nøglen til at få succes, ifølge direktøren, forventer man også at lokale og andre turister fra resten af landet får glæde af den nye ordning.

- På de dage, hvor der ikke er krydstogtskibe i byen, sælger vi billetter til lavere priser, så vi kan få fordelt vores gæster, siger Jess Abildskou.

Efter at have passeret domkirken på en lille afstikker er den røde bus tilbage ved busstationen. Efter en fin og en smule forkortet rundtur. Det canadiske ægtepar vinker begejstret farvel.

- Vi kommer tilbage til Aarhus, når vi kan få den rigtige tur rundt i byen, lyder det på klingende canadisk fra det venlige ægtepar.

Ruten er allerede fastlagt. På dele af ruten vil hastigheden være meget lav. Når bussen kører på Kongevejen, kører den omkring 25 km/t, da der er mange historier, der skal fortælles op til Marselisborg Slot.
Ruten er allerede fastlagt. På dele af ruten vil hastigheden være meget lav. Når bussen kører på Kongevejen, kører den omkring 25 km/t, da der er mange historier, der skal fortælles op til Marselisborg Slot.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Danmark

Sådan undgår du at få coronavirus: Tag bare til Norditalien, men kram ikke en italiener

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce