Annonce
Aarhus

Dokk1-kaos: Blinklys giver et kvarters kø

<p>Køen i Dokk1-krydset overfor Politigården sander til om morgenen, fordi en højresvingsbane med grøn pil optager tiden for de mange, der skal ligeud. Kun få biler ruller ind til Dokk1 om morgenen. Foto: Henrik Havbæk</p>

Morgentrafikken sander til fra Tangkrogen ind til Dokk1 med 15-20 minutters kø, fordi venstresvingsbaner med grønt lys, der ikke bruges om morgenen, skaber forsinkelser.

Dokk1-blinklyset giver kaos i morgentrafikken. Europaplads sander til i biler. Stopklodsen er en højresvingsbane, som med grøn pil skal lede bilerne fra Dynkarken og Europaplads til Dokk 1. Problemet er bare, at kun ganske få bilister har ærinde inde på Dokk1 om morgenen.

»Det betyder, at bilister, der skal lige ud ad Havnegade hen mod Kystvejen, venter og venter. Det kan ikke passe, at man laver et lyskryds, der tilgodeser de højresvingende ind til Dokk1, når folk ikke kører derind om morgenen. Parkeringsanlægget er åbenbart for dyrt, så der er ingen trafik derind om morgenen. Fra Grenaa-siden er der en tilsvarende højresvingsbane med grøn pil i Havnegade, som bilisterne heller ikke bruger om morgenen i ret stor udstrækning. Svingbanerne stopper blot den almindelige trafik,« siger Arne B. Jepsen.

Han tager hver morgen turen i bil fra Højbjerg ad Strandvejen ind til revisionsselskabet BDO Aarhus, hvor han er partner og statsautoriseret revisor. Arne B. Jepsen kører normalt turen klokken otte om morgenen. Her til morgen - mandag morgen - var klokken ni, da han begyndte kø-turen ved Tangkrogen.

Annonce

»Det tog mig 15-20 minutter at køre fra Tangkrogen og forbi Dokk1-krydset ind til Havnegade og Kystvejen, hvor der ironisk nok er luft og bilerne kører glidende i fornuftigt tempo. Det vidner om, at Dokk1-krydsets svingbaner med grøn pil er problemet. Jeg fatter ikke, at trafikplanlæggernetotalt har misset, hvad der egentlig sker i krydset om morgenen,« siger Arne B. Jepsen.

Han er vant til storkøen klokken otte om morgenen. Men han er overrasket over, at krydset også er sandet til klokken ni.

»Det er et stort problem, ikke mindst for de handlende. Julehandelen står for døren, men når bilisterne på vej ind mod byen først har siddet i Dokk1-køen én gang, så kommer de næppe igen,« regner den statsautorisrede revisor sig frem til.

»Der er også lavet en busbane. Det kan jeg godt se fornuften i, men problemet er, at den også er med til at skabe kø for bilisterne,« siger Arne B. Jepsen.

Annonce
Kultur For abonnenter

Tøfting fortryder intet: Hans dramatiske fortid bliver til scener på Svalegangen

Danmark

Søndagens coronatal: Efter syv dage med over 4000 nye coronatilfælde falder smittetallet

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Ejerne af populær Aarhus-restaurant åbner nyt spisested på Åboulevarden

Byudvikling For abonnenter

Ulla er talsmand for fællesråd: Christiansbjergs protest mod fortætning får politikere til at vakle

Alarm 112

Voldsom brand totalskader villa i Thorsø: Politiet sigter 68-årig beboer

Aarhus

TV2 sagde blankt nej til The Julekalender: - Hun syntes, det var noget jysk bondelort

Stort smitteudbrud efter julefrokost med gymnasieelever: 38 bekræftet smittet med omikron-variant

Aarhus For abonnenter

Fremtidens tog kræver kæmpe ombygning af Aarhus H, og den kommer til at støje: Nu er sidste chance for at klage

Debat

En vælger har talt politikernes svar op: Hvis vi kan stole på kandidattesten, skal vi ikke have mere letbane i Aarhus

Aarhus

Casablanca-familie åbner ny restaurant: Nordisk og fransk køkken i tidligere direktørbolig

Dall: Nu kulminerer måneders dårligdomme for Mette Frederiksen

AGF

AGF-året der gik: Her er seks nedslag fra de mest opsigtsvækkende kampe

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er dette spisested virkelig bedre end Frederikshøj?

Aarhus

Coronasmitten viger ikke en tomme i Aarhus: De seneste par døgn er smittetallene frosset fast

Annonce