Annonce
Danmark

Dommen er faldet: Formand for forening for kræftramte børn dømt for millionbedrageri

Retten i Odense har fredag formiddag afgjort den meget omtalte sag om indsamlinger foretaget af Foreningen for Danske Kræftramte Børn, der havde hovedsæde i Odense. Foto: Katrine Becher Damkjær
Den lange sag om Foreningen for Danske Kræftramte Børn og dens svindelanklagede formand og næstformand er fredag blevet afgjort. Retten i Odense har fundet formanden skyldig i groft bedrageri for 2,2 millioner, mens næstformanden er blevet frifundet.

Fyn: En fynsk mand på 30 år er fredag fundet skyldig i sagen om svindel med indsamling til kræftsyge børn. Den 30-årige, der var formand for Foreningen for Danske Kræftramte Børn, er blevet straffet med halvandet års fængsel, hvoraf kun tre måneder som udgangspunkt skal afsones.

Resten er betinget og bliver kun udløst, hvis han begår ny kriminalitet i løbet af de næste to år eller ikke overholder vilkårene om, at han skal udføre 200 timers samfundstjeneste og være under tilsyn af Kriminalforsorgen. Formanden vil desuden få konfiskeret et beløb på 2.275.000 kroner, har retten bestemt.

Den medtiltalte mand på 29 år, der er fætter til formanden og var næstformand i foreningen, er blevet frifundet. Hans rolle er ifølge retten uklar, og der har ikke været bevis for, at han har deltaget i svindlen.

Formandens forsvarer, Michael Lindquist, oplyser til avisen, at dommen ankes til landsretten med henblik på at få hans klient frifundet. Forsvareren påpeger, at ingen af virksomhederne meldte foreningen til politiet, og at sagen formentlig kun opstod, fordi Nordfyns Bank efter en overførsel på 100.000 kroner til et callcenter i Malaga fik mistanke om hvidvask og gik til bagmandspolitiet:

- Hvis ikke banken havde foretaget anmeldelse til SØIK, da banken betalte den første faktura, havde der ingen sag været - det er helt absurd, skriver Michael Lindquist i en mail.

Annonce

Dømt for mindre end i tiltalen

Retten har fredag slået fast, at foreningen indsamlede 4,7 millioner kroner, og at det kun var højst lidt over en halv million, der endte med at gå til kræftramte børn og kræftafdelinger på hospitaler. Der var rejst tiltale for bedrageri for 4,2 millioner, men retten har vurderet, at der var tale om svindel for 2,2 millioner.

Beløbet er blandt andet fastsat ud fra et vidne, der var telefonsælger i et callcenter i Malaga. Ifølge vidnet fortalte han virksomheder, at 60-65 procent af donationerne ville gå til kræftsyge børn og deres familier. De 2,2 millioner (eksklusiv moms) svarer netop til 60 procent af de indsamlede penge og er altså det tab, retten mener, virksomhederne har lidt ved svindlen.

Af dommen fremgår det, at to af domsmandsrettens tre medlemmer stemte for at dømme formanden. Den sidste har derimod ikke fundet det bevist, at virksomhederne blev snydt til at donere penge i den tro, at de fleste af pengene ville gå direkte til kræftramte børn.

Begge fætre har gennem hele sagen, der blev kendt gennem TV2's program Operation X i 2017, nægtet sig skyldige i anklagerne om groft bedrageri.

Formanden forklarede under sagen, at foreningen ikke havde lovet virksomhederne, der donerede, at størstedelen af pengene ville gå til kræftramte børn og danske hospitalers kræftafdelinger.

Ville frifindes

Fætrenes forsvarere talte under proceduren ved sidste retsmøde den 29. januar for, at de to mænd burde frifindes.

- Der er ikke ført bevis for, at min klient skulle have haft forsæt til at begå bedrageri. Og der er heller ikke bevis for, at han skulle have fået en viden om callcentrene, der gjorde, at han skulle gribe ind, sagde formandens forsvarer, Michael Lindquist.

Det var to callcentre i Malaga og Barcelona, der på vegne af foreningen ringede til virksomheder i Danmark. Det fik de 40 procent af pengene for - men de fik kun betaling, når de fik en donation i hus.

Forsvareren kritiserede, at politiet kun har ført få vidner fra virksomhederne, der har doneret penge.

- Der står 3303 virksomheder i anklageskriftet. Vi har hørt fra 8-10 virksomheder. Man har ikke gjort sig den ulejlighed at spørge resten, indvendte han.

Næstformandens forsvarer, Jan Hollmén Olesen, påpegede, at hans klient kun har haft en mindre rolle:

- Han har ikke fået noget ud af det selv, men har drevet med strømmen og ladet andre styre. Han har ikke haft forsæt til noget kriminelt, sagde han.

Anklager var åben for rabat

Senioranklager Heidi Colbæk har under sagen blandt andet fortalt, at der på foreningens hjemmeside og i dens brochurer stod, at foreningen var baseret på 100 procent frivilligt arbejde.

- Hvis retten kommer frem til, at der ikke er begået bedrageri, så accepterer man, at omkring 90 procent af pengene er gået til administration, pointerede hun i slutningen af januar.

Flere vidner fra virksomheder, der donerede penge, har fortalt, at de havde indtryk af, at størstedelen af donationerne ville gå til det velgørende formål.

Ifølge anklageren burde straffen som udgangspunkt være omkring tre års ubetinget fængsel, når der er tale om så store beløb. Men fordi forholdene ligger helt tilbage i 2016 og 2017, var hun åben for, at retten kunne vælge at give en rabat på grund af den lange tid, de tiltalte har måttet vente på sagen.

Det kunne være i form af en kombinationsdom, hvor noget af straffen var betinget og resten ubetinget, forklarede hun den 29. januar.

Og det blev altså netop resultatet i dommen, hvor retten lægger vægt på, at formanden ikke tidligere er straffet, at han har gode personlige forhold, og at der er gået lang tid, siden bedrageriet fandt sted.

Den dømte formand har afvist at stille op til interview med Fyens Stiftstidende, da han efter sagen ikke anser avisen for at være et troværdigt medie.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce