Annonce
Navne

Donation til at skabe overblik over ældres medicinforbrug

Anette Riisgaard Ribe har modtaget en donation fra Trygfonden til at udvikle et sæt procedurer, der skal give almenpraktiserende læger overblik over patienters sygdoms- og medicinhistorie. Foto: Jesper Ludvigsen

Anette Riisgaard Ribe, seniorforsker ved Forskningsenheden for Almen Praksis, Aarhus Universitet, har modtaget en donation fra Trygfonden på 995.930 kroner. Donationen går til udvikling af et sæt af procedurer, der skal give almenpraktiserende læger overblik over patienters sygdoms- og medicinhistorie.

Mange, særligt ældre patienter med flere sygdomme, bruger adskillige forskellige former for medicin, hvilket øger risikoen for fejl, bivirkninger og manglende overholdelse af ordinationer. I Danmark vurderes der at være cirka 750.000 patienter i behandling med mere end fem faste lægemidler, og antallet vil formentlig vokse i takt med endnu flere ældre patienter. Det vurderes, at op mod 60 procent af alle patienter over 65 år får uhensigtsmæssig medicin.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce