Professor Dorthe Bleses, Aarhus Universitet, Tryg Fondens Børneforskningscenter, har modtaget omtrent fem og en halv millioner kroner fra Tryg Fonden. Donationen går til afprøvning af interventionen "Read" rettet mod plejefamilier, så de bedre kan stimulere anbragte børns sprog.
Projektet vil afprøve, hvordan man kan støtte plejeforældre i systematisk og struktureret samtale-højtlæsning med anbragte børn i nul- til seksårsalderen, herunder information om, hvorfor det nytter. Anbragte børn klarer sig langt under forventet sammenlignet med deres jævnaldrende med samme intelligenskvotient, men højtlæsning kan løfte børnene personligt, socialt og fagligt.
Professor Bente Jensen, Aarhus Universitet, har modtaget seks og en halv millioner kroner fra Tryg Fonden. Midlerne skal bruges til at undersøge, hvordan et nyt projekt om pædagogisk kvalitet i dagtilbud med fokus på nære sociale relationer og interaktioner mellem barn og voksen kan øge børns livschancer.
Specifikt vil projektet undersøge effekten af den Vygotsky-inspirerede tilgang: Abecedarian for nul- til treårige i vuggestue og dagpleje med henblik på at forbedre børnenes sociale, emotionelle trivsel og sproglige udvikling.
Projektet kombinerer et vidensbaseret kompetenceløft-initiativ blandt professionelle med et princip om en samlet praksisudvikling, så de voksne i fællesskab skaber forbedret kvalitet i dagtilbuddet, og børnene udvikler sig positivt.
Nobelprismodtager James Heckman har påvist en samfundsøkonomisk gevinst ved at investere i en stimulerende barndom til alle børn, og i forbindelse med projektet skal der laves en cost-benefit-analyse af indsatsen, der forventes at give argumenter for at forankre metoden. Desuden skal et ph.d.-studium kaste lys over, hvad der sker i implementering af indsatsen. 90 procent af danske et- til treårige er i dagtilbud.