Annonce
Aarhus

Donuts og isvafler i pausen: Ungdomsuddannelser i Aarhus sætter fokus på trivsel

Isen blev nydt i skolens gårdhave, på trods af at det måske ikke var verdens bedste isvejr. Foto Frank Skafte
Møder på Zoom, Teams og Skype har det seneste år været en stor del af hverdagen for de studerende på byens ungdomsuddannelser og alt det sociale, der normalt fylder en stor del af gymnasietiden, har været lukket ned. Derfor laver nogle af byens ungdomsuddannelser nu forskellige tiltag med fokus på det sociale.

AARHUS: Førsteårs HF-eleverne på Aarhus Akademi fik sig torsdag lidt af en overraskelse, da de trådte ud af klasselokalerne til frokostpause.

Der blev nemlig disket op med isvafler fra Okkels og friskbrygget kaffe fra KaffeClausen på skolens regning. Sidste uge var det donuts fra århusianske Bronuts, der stod på menuen.

Tiltaget blev taget imod med store smil og hurtige kommentarer som "ej hvor hyggeligt", "godt lavet af skolen" og "det skal altså lige på Snapchat".

Annonce

Men hvorfor skal de studerende have donuts og is i pausen? Det er jo ikke ligefrem det, man normalt opfordrer de unge til at spise for at være klar til undervisningen.

- Det er ikke så meget, om de skal spise is og donuts. Formålet er, at give dem en oplevelse på skolen, de kan snakke om, siger Nicolai Løvenholt, der er uddannelsesleder og underviser på Århus Akademi.

Det handler om det sociale

Forskellige sociale tiltag er noget, man ser på flere af byens ungdomsuddannelser.

Hos Aarhus Business College har det også et stort punkt på dagsordenen, efter eleverne er kommet tilbage i skole.


Det er da dejligt, at skolen laver sådan noget her. At de rent faktisk gør noget for os viser, at de sætter pris på eleverne.

Rosalie Smila, HF-studerende på Århus Akademi


- Alle klasser har haft to trivselsdage, efter de er kommet tilbage i skole, hvor det vigtigste har været at skabe socialt samvær, samtidig med de bliver aktiveret både fysisk og mentalt, fortæller Hans Henning Nielsen, der er uddannelsdirektør ved Aarhus Business College.

De omtalte trivselsdage har blandt andet budt på fodbold med promillebriller, rundbold, byggeri med legoklodser, og hygge med varme boller og kakao.

Sidste onsdag var det donuts, der stod på menuen på Århus Akademi. De blev leveret rundt i klasserne. Foto Frank Skafte

Hos Århus Akademi er det sociale også i højsædet lige nu. Det er det, fordi de unge på uddannelserne det sidste år ikke har haft mulighed for at være en del af det, man under normale omstændigheder forbinder med en helt almindelig gymnasietid.

- Vi laver det her små events, fordi vi mener, at eleverne har brug for, at få nogle oplevelser på deres ungdomsuddannelse. De har jo ikke haft fredagsbar eller gymnasiefester som man normalt har, forklarer Nicolai Løvenholt.

De studerende tog også godt imod dagens overraskelse. Anna, Kerime og Rosalie Smila, der til dagligt går på HF var i hvert fald ikke i tvivl om, at det var en succes.

- Det er da dejligt, at skolen laver sådan noget her. At de rent faktisk gør noget for os viser, at de sætter pris på eleverne, siger Rosalie Smila, imens de to andre nikker og nyder deres is.

Der var masser af aktivitet foran isvognen, da klasserne på skift kunne hente is. Foto: Frank Skafte

Og selvom det mest af alt lyder som nogle små hyggelige frokostpauser uden fagligt indhold, har det faktisk stor indflydelse på de unges faglighed på skolerne, om de trives socialt.

- Vi gør jo det her for at skabe nogle oplevelser at snakke om, så der kommer en større tilknytning til skolen. Men det er altså lige så vigtigt i forhold til fagligheden. Hvis de unge ikke har det godt socialt, lærer de mindre, fortæller Nicolai Løvenholt.

Annonce

Mere tid til den enkelte

Det fysiske fravær fra skolen har på en og samme tid trukket klasserne længere væk fra skolen, men eleverne tættere på lærerne.

- Det har været et specielt år med gode og dårlige erfaringer. En af de gode er dog, at vi som undervisere er kommet tættere på vores elever. Det lyder ikke logisk, men fordi vi har kunne afholde en-til-en samtaler online, har eleverne åbnet sig mere op end de normalt ville gøre, forklarer Nicolai Løvenholt.

Han mener, forklaringen på det er, at alle andre ikke kan se, at du har en en-til-en samtale med læreren, så de ikke skal tænke på, hvordan det ser ud for de andre.

Nicolai Løvenholt er uddannelsesleder på Århus Akademi og står for at arrangere sociale begivenheder som det her. Foto: Frank Skafter

En mulighed de på Aarhus Business College også har benyttet sig af.

- Vi har i løbet af coronanedlukningen haft det vi kalder social calls, hvor det ikke har handlet om faglighed og lektier, men om hvordab den enkelte elev egentligt har det, siger Hans Henning Nielsen.

På den måde har skolerne også fået nogle gode erfaringer ud af coronanedlukningen.

Den store opgave for skolerne er lige nu at skabe sociale oplevelser for eleverne, så de kan få sluttet skoleåret godt af, men de er også allerede nu begyndt at planlægge starten på næste skoleår.

- I hele efteråret kommer vi til med alle de nye elever at have dobbelt lærerdækning i dansk, engelsk og matematik. Det gør vi både for at skabe bedre faglige rammer, men også for at få det sociale i klasserne til at fungere, fortæller Hans Henning Nielsen.

Noget som Århus Akademi også kigger på, for at sikre sig, at der ikke kommer et fagligt efterslæb for de nye studerende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce