Annonce
Skanderborg Håndbold

Drama og flydende kontraspil: Skanderborg rippede det sønderjyske kagebord

Mathias Bitsch scorede syv mål og mærkede næsten ikke en tackling i første halvleg, hvor han scorede seks af målene. Arkivfoto: Ole Nielsen.
Der var aldrig tvivl om sejren torsdag aften i en kamp, hvor Skanderborg var foran fra start til slut.

HÅNDBOLD: Når ikke resultatet kan give spænding, må det jo være andre faktorer, der gør det.

I et fuldstændig udsolgt Skansen tog Sønderjyske hjemme mod Skanderborg Håndbold i en kamp, hvor hjemmeholdet spillede meget langt under niveau, mens Skanderborg spillede godt. I store dele af kampen var der klasseforskel, og derfor blev det til en sikker Skanderborg-sejr på 27-32.

Men det var også en kamp, hvor der i første halvleg var to røde kort. Kristian Bonefeld blev udvist for et slag efter 16 minutters spil, selvom det mest af alt lignede en arm, der gik nedad mod en Sønderjyske-spiller, som dukkede sig. Og i slutningen af første halvleg blev Frederik Børm så vist ud. Sønderjyske-spilleren blev holdt fast og svingede en albue i hovedet på Cornelius Kragh. Det røde kort blev efterfulgt af et blåt, og derfor skal disciplinærinstansen diskutere en potentiel følgestraf i de kommende dage.

- Jeg synes, at begge udvisninger kan gives. De kan retfærdiggøres, og man skal selvfølgelig huske på, at spillerne har en anderledes måde at se kampen på, når de spiller derinde, siger Nick Rasmussen.

Det røde kort til Kristian Bonefeld gjorde, at der skulle spilles med en anden struktur i forsvarsspillet i de sidste knap 45 minutter. Veteranen Morten Kirk Olesen tog blandt andet en større defensiv tørn end normalt.

- Det røde kort gør, at vi spiller i en opstilling, der er knap så kontrastærk, men det endte ikke med at betyde noget for kvaliteten i vores forsvarsspil, siger Nick Rasmussen.

Annonce

Herrehåndboldligaen

Sønderjyske - Skanderborg Håndbold 27-32 (12-19)

Sønderjyske: Christian Jensen 9, Mikkel Kjær Møller 6, Jon Andersen 5, Oliver Nøddesbo Eggert 2, Aaron Mensing 2, Oskar Sunnefeldt 2, Sveinn Jóhansson 1.

Skanderborg Håndbold: Nikolaj A. Nielsen 7, Mathias Bitsch 7, Cornelius Kragh 5, Morten Balling 4, Jonas Samuelsson 4, Morten Kirk Olesen 2, Marcus Mørk 1, Lars Skaarup 1, Mathias Smed 1.

Stillingen undervejs: 0-2, 2-5, 9-15, 11-18, 13-22, 21-26, 25-31.

Udvisninger: Sønderjyske 4x 2 minutter, Skanderborg: 2x 2 minutter

Rødt kort: Frederik Børm (Sønderjyske), Cornelius Kragh (Skanderborg)

Resultatet af en stærk træningsperiode

Selve kampen var aldrig rigtig tæt. Sønderjyske formåede på intet tidspunkt at føre kampen - ja, faktisk var der kun et tidspunkt, hvor kampen stod lige, og det var ved 0-0.

Skanderborg havde fuldstændig styr på første halvleg, hvor det simpelthen gik alt for hurtigt for hjemmeholdet. Mathias Bitsch fik fuldstændig frit lejde til at afslutte fra tremeterlinjen, Nikolaj A. Nielsen kæmpede sig ofte fri på stregen, og Morten Balling fandt i den grad målhjørnerne på sine afslutninger og gav dynamik til angrebsspillet. Omvendt stod Skanderborg godt med en god højde, hvilket medførte, at Sønderjyske havde store problemer med fejlafleveringer.

Faktisk rullede angrebstoget så meget, at Mathias Smed fik lov at score på et kontraløb. Den er god nok. Det er ikke dine øjne, der er noget galt med. Forsvarsstyrmanden scorede sit første sæsonmål i sæsonen.

- Vi dækker forrygende op i første halvleg, og vi har rigtig meget godt stregspil. Der var rigtig stor taktisk disciplin i angrebet. Vi har manglet kontraspillet, og det kom med i dag som en direkte årsag af, at vi har kunne træne bedre igennem i de opstillinger, vi skal træne kontraspillet med. Vi har haft bedre kvalitet i træningerne, siger Nick Rasmussen.

Han hentyder til, at man i klubben har været bedre til at bruge u/19-spillerne, hvilket har forøget niveauet.

- Sønderjyske vil nok sige, at de havde en offday, men vi er rigtig gode i defensiven i første halvleg. Set over hele kampen lukker vi vel egentlig for mange mål ind i forhold til vores gode første halvleg. Og så er det klart, at vi bliver hjulpet fra start, da vi hurtigt etablerer en 4-1-føring, siger Nick Rasmussen.

Skanderborg er med sejren på ottendepladsen i herrehåndboldligaen. Sønderjyske er nummer seks.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce