Annonce
Kultur

Dream Theater i Musikhuset: Musikalske metal-troldmænd

Dream Theater har igennem de seneste tre årtier opbygget en enorm fanskare, der trofast følger og lytter til de musikalske troldmænd. Foto: Musikhuset Aarhus
Musikerne i amerikanske Dream Theater, som er i Musikhuset 30. juni, har gennem tre årtier imponeret musikverden med deres uovertrufne evner. Kvintetten har altid gået sine egne veje og aldrig ladet genrer eller forventninger sætte grænser for, hvad den kunne tillade sig at gøre.

AARHUS: De er et resultat af den progressive rockmusik fra 70'erne. De grænsesøgende navne som Pink Floyd, Yes, Rush og Genesis. Dygtige musikere, der ikke ville sættes i bås, men brød grænser og skabte sange, der med flere længder overskred de tre minutter, som radioen allerhelst ville have.

Sammen med deres fascination for de tidlige stadier af heavy metal, hvor specielt de britiske band satte sig i førersædet, skabte en række studerende fra musikkonservatoriet i Berklee i Boston en musikstil, der ikke bare har fået ligesindede til at lade sig tryllebinde, men også har taget et hav af musikelskere med storm over de seneste tre årtier.

Dream Theater er troldmænd på deres instrumenter. De kan gøre ting, som de fleste kun tør drømme om, og det har gjort dem til nogle af de mest beundrede i den musikalske verden. Ikke bare den tunge del, hvor gruppen oprindeligt har sit udspring, men hos de fleste, der selv har haft et instrument i hænder, fordi de fem herrer på hver deres felt ikke er mindre end eminente repræsentanter.

Faktisk har flere medlemmerne gennem årene udtalt, at de er til eksamen hver eneste aften, fordi de bliver overvåget på alle leder og kanter, når de spiller. Der forventes præcision til fingerspidserne.

James LaBrie på sang, John Petrucci på guitar, John Myung på bas, Jordan Rudess på keyboard og Mike Mangini på trommer tegner den nuværende besætning af Dream Theater. Sidstnævnte er det senest ankommende medlem i flokken og har været en del af gruppen siden 2011, hvor han blev hentet ind som erstatning for ikoniske Mike Portnoy, som af mange betragtes som en af de største trommeslager på metalscenen og har udgivet et hav af videoer med tips og tricks.

Mangini er dog ingen vårhare i den sammenhæng og rangerer blandt de hurtigste trommeslagere på denne jord. Det kunne man se i den dokumentarvideo, der udkom sammen med trommeslagerens første album i Dream Theater-regi, A Dramatic Turn Of Events, hvor gruppen havde inviteret nogle af de mest fremtrædende trommeslager i hård rock og metal. Et godt eksempel på, at det kræver sit talent for at blive en del af flokken.

Annonce

Dream Theater

Fem stærke skiver i Dream Theaters diskografi

Images And Words (1992)

Awake (1994)

Falling Into Infinity (1997)

Metropolis part 2: Scenes From A Memory (1999)

Train Of Thought (2003)

Tungen lige i munden

Tungen skal også holdes lige i munden, når man giver sig i kast med Dream Theater. Det er en gruppe, der er kendt for at skrive sine sange i plenum og jamme sig ud i kompositioner, der sagtens kan overskride 10 minutters varighed. Faktisk findes der lister over den dedikerende fanbases favoritter blandt sangene, der overskrider den længde. En understregning af, at Dream Theater ikke laver musik, der bare kan køre i baggrunden. Det er sange med masser af lag, riff, rytmeskift og finurligheder, der hele tiden stikker i en ny retning end sidste gang, man lyttede til et af deres værker. Tjek bare titelnummeret til "Octavarium" fra 2005, som har en løbetid på 24 minutter. Værsgo og tag lyttelapperne på.

Derfor er de elsket af mange, men også hadet af flere, der synes, at det er lir og en evindelig søgning efter hvor langt man kan gå til ekstremerne.

De fem medlemmer har dog aldrig ladet sig tæmme af forventninger, hvilket flere fans opdagede på gruppens plade fra 2017, "The Astonishing". En moderne version af rockoperaen med en varighed på 130 minutter fordelt på fire vinylplader, hvis man er til den slags.

Mesterværker på snor

På deres seneste udspil ”Distance Over Time” er gruppen tilbage i et mere hårdt univers, hvor riffene er lidt tungere og giver dem det udtryk, der for alvor sparkede benene væk under publikum i midten af 1990'erne og frem til begyndelsen af dette årti, hvor gruppen havde sin storhedstid og udgav noget af deres bedste materiale. Mesterværker på en snor vil flere sige om de plader, som den dag i dag stadig fremstår som noget af det allerbedste fra den progressive metalgenre.

Ikke mindst den formidable ”Metropolis part 2: Scenes From A Memory” fra 1999, der i år kan fejre 20 års jubilæum og som også kommer til at udgøre en del af den sætliste, publikum bliver præsenteret for, når gruppen gæster Aarhus i slutningen af juni måned.

Dream Theater spiller i Musikhuset Aarhus store sal 30. juni og har danske Theory med som opvarmning.

Fem sange fra sangskatten

Få en forsmag på bandets musik

Scarred – fra Awake

Peruvian Skies – fra Falling Into Infinity

The Dance Of Eternity – fra Metropolis part 2: Scenes From A Memory

Octavarium - fra Octavarium

Misunderstood - fra Six Degress Of Inner Turbulence

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Aarhus Fremad ligger stadig nummer et

Leder For abonnenter

Vold på skolerne: Lærerne OG eleverne skal have hjælp

Det er ikke mange arbejdspladser, hvor over 50 procent af de ansatte oplever trusler og chikane. Men det er ikke desto mindre tilfældet for lærere og pædagoger i nogle af de århusianske skoler. Og det er helt igennem uacceptabelt, at det tal er voksende i øjeblikket. Formanden for Skolelederforeningen mener, at kravet om større inklusion er en af de største forklaringer på den stigende vold og chikane. For øger man kravet til eleverne uden at øge ressourcerne, så står frustrationerne i kø hos elever, der ikke har redskaberne til at følge med. Og det er synd for både børn og ansatte. Samtidig bliver der færre hænder til de mindste i vuggestuer og børnehaver, og derfor hænger ønsket om at finde og håndtere de udadreagerende børn allerede her, i en tynd tråd. Og det vidner om, at konsekvenserne af effektiviseringer og nedskæringer kan komme som forsinkede bølgeskvulp. Derfor kan Aarhus og resten af landet se frem til, at Det Nationale Forskningscenter kommer i bund med deres undersøgelse, hvor de kortlægger fællestrækkene for de skoler, som er hårdt ramt af ballade og vold. På den måde kan en løsning på udfordringer forhåbentligt komme tættere på, for det er helt uacceptabelt, at der er en så vigtig faggruppe, som er så udsat for potentielt ødelæggende adfærd.

Aarhus For abonnenter

Vold og trusler på skoler i Aarhus: Se listen over de kolossale forskelle

Annonce