Annonce
Erhverv

Drivkraften er bæredygtighed og lysten til at skabe en bedre verden

Christina Christensen og Andreas Normann danner par både professionelt og privat, med udgangspunkt i design fra hjemmet i Odder. Pressefoto.

Christina og Andreas udlever deres drøm med start up-virksomheden FRIDAJOHS designstudio

Lysten til at skabe nyt nærmest stråler ud af det solidt byggede murermesterhus fra 1930-erne i Odder. Indenfor byder iværksætterne Christina og Andreas på lækker, stempelbrygget kaffe, mens de roligt beretter om deres mål med deres designvirksomhed.

Christina Christensen slår det fast med syvtommersøm:

- Indholdet er det væsentligste for os, mere end forretningen.

Christina startede FRIDAJOHS op i begyndelsen af 2016, og i løbet af året sluttede hendes mand, Andreas Normann, sig til iværksættereventyret.

- Vi har valgt Odder for at gøre det muligt at blive selvstændige, og fordi her er så meget lækkert natur. Vi vil gerne arbejde sammen om projekter, der giver mening, og vi tør godt sige nej, lyder det næsten i kor.

FRIDAJOHS beskæftiger sig tværfagligt med design inden for et udvalg af kategorier. Nogle af fællesnævnerne for Odder-virksomheden er bæredygtighed og en lyst til at gøre verden bare en lille smule bedre at leve i.

- Vores kunder og samarbejdspartnere er typisk inden for fag som mode, interiør og fødevarer. Vi griber helst fat i det, hvor vi føler os hjemme, siger Andreas, som blandt andet har skabt logoet for en anden kendt østjysk iværksættervirksomhed, Landmad.

Både han og Christina glæder sig over at have mulighed for at arbejde mere sammen om opgaverne.

Annonce

Hele vejen rundt

- Vi laver i dag en del opgaver for andre, men jeg håber da på, at vi på sigt kommer til at arbejde mere med vores egne projekter. For mig har det været vigtigt at etablere et designstudio, for jeg vil gerne hele vejen rundt om opgaverne. Samtidig vil jeg gerne have tingene i hænderne, vi skal ikke nødvendigvis producere selv, men vi vil gerne designe og udvikle vore egne projekter, siger Christina.

Hun har tidligere stået for en serie hudplejeprodukter, Meraki, for virksomheden HouseDoctor i Ikast.

- En opgave, hvor jeg kunne brede mig over hele paletten med emballage, styling og kataloger, ja hele identiteten. Det var en spændende udfordring.

Nu handler det om at designe og udvikle projekter og få dem ud i verden sammen med andre. Nærhed, den sunde livsstil og hensynet til familien spiller en afgørende rolle for iværksætterfamilien.

- Vi har to børn, Lilje på seks et halvt og Isak på fire, og dem skal der også være tid til. For rigtig mange unge familier som os selv betyder den rette balance mellem arbejde og familieliv alt, og det gør det sandelig også for os. Jeg har tænkt på at blive selvstændig i over ti år, ja lige siden, jeg blev færdig med min uddannelse, og nu blev det muligt, siger en tydeligt tilfreds Christina Christensen, som er uddannet designer fra TEKO i Herning.

FRIDAJOHS

Virksomheden er et designstudio med spidskompetencer inden for design og visuel historiefortælling.

Virksomheden tilbyder hjælp med visuel identitet og kommunikation, kataloger, såkaldte lookbooks og bøger, grafisk design, illustrationer,
kunstprojekter og foto.

Virksomhedens passion er at skabe de visuelle rammer, så historien bliver bemærket og husket, gerne med projekter eller virksomheder med noget på hjerte.

FRIDAJOHS har udført arbejde for
kunder som Meraki, Nordal, Iben Høj, GRO, Nine Eyewear og INCADO

FRIDAJOHS om fem år

Andreas Normann er uddannet som grafiker hos Fingerspitz i Odense og har siden arbejdet på forskellige reklamebureauer i Odense og Aarhus, senest hos Nine Eyewear som inhouse grafisk ansvarlig. Designstudiet i Odder består i dag af de to grundlæggere og en praktikant.

- Hvor vi er henne om fem år? Uha, det er svært at sige, men vi er større end i dag, og jeg er da stolt af at kunne sige, at vi allerede nu kan betale løn til os selv.

Christina pointerer, at hun og Andreas lige skulle finde ud af, hvilken fælles retning, de skulle gå sammen.

- Vi kommer jo fra to forskellige dele af designverdenen, men det er også det, som gør os stærke, og som gør, at vi supplerer hinanden godt. Vi sigter nok ikke efter at fastansætte mange medarbejdere, men vi vil gerne arbejde sammen med andre. Vi brænder først og fremmest for projekterne, vi går efter den rolige, organiske vækst, siger hun.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce