Annonce
Udland

Dronning Elizabeth og EU-udvalg godkender skilsmisse med EU

Chris Radburn/Reuters
Den britiske dronning har godkendt brexit-aftale, og det samme har EU-Parlamentets forfatningsudvalg.

Yderligere to formaliteter er torsdag fejet af vejen mod Storbritanniens skilsmisse med EU om en uge.

Dronning Elizabeth II har formelt godkendt Storbritanniens brexit-lov om kongerigets farvel til EU, meddeler brexit-minister Stephen Barclay på sociale medier.

Loven danner rammen for, at Storbritannien kan forlade EU 31. januar.

Dronningens godkendelse er en formalitet. Den kommer, efter at det britiske parlament onsdag gav den sidste godkendelse af brexit-aftalen.

Fortsat mangler Europa-Parlamentets endelige godkendelse i næste uge.

Men torsdag har EU-Parlamentets forfatningsudvalg godkendt aftalen med 23 stemmer for - og 3 stemmer imod. Afstemning skal ses som en strømpil eller anbefaling til EU-Parlamentet, der stemmer om aftalen i næste uge.

Desuden skal EU-landene - i en anden formalitet - sige god for aftalen i slutningen af næste uge.

Langt de fleste medlemmer af forfatningsudvalget finder det trist, at Storbritannien nu står i døren på vej væk fra EU. Det fremgår af en debat før afstemningen.

Men det gælder ikke finske Laura Huhtasaari fra den højreorienterede gruppe Identitet og Demokrati.

Hun ønsker briterne tillykke med den frihed, som de nu får som "suveræn stat", og hun mener, at briterne nu kan beslutte alt uden indflydelse fra EU.

Det er et valg, som briterne ikke har taget stilling til endnu. Det vil afhænge af, hvilket forhold briterne vælger at have med EU.

- I århundreder har briterne inspireret hele verden med deres stræben efter demokrati. Dette er en glædens dag. Og hør alle sammen: I skal ikke bekymre jer. Vi får et skønt partnerskab med fantastiske Storbritannien, siger hun.

EU-Parlamentets brexit-koordinator, Guy Verhofstadt, fortæller, at parlamentets styringsgruppe har holdt omkring 100 møder med EU's chefforhandler for brexit, Michel Barnier, over de seneste tre år.

Prioriteterne for EU-Parlamentet har især været borgerrettigheder og det at undgå en grænse mellem Irland og Nordirland.

- Jeg betragter det som et meget trist øjeblik. Men det er ikke et spørgsmål om brexit eller ikke brexit. Det er ikke vores valg. Valget står mellem et velordnet brexit eller et aftaleløst brexit.

- Jeg ser det som et trist øjeblik, siger Verhofstadt, som anbefaler et ja til aftalen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce