Desiro-tog afløser de gamle Oddergrise, og der bliver samdrift med Grenaa.
Nu bliver det virkelighed: DSB skal køre togene på Odderbanen.
Der bliver tale om nye tog af typen Desiro, der allerede er sat ind på strækningen mellem Aarhus og Grenaa. Det sker inden udgangen af 2011.
Mange års ønske om samdrift mellem Odderbanen og Grenaabanen bliver dermed en realitet.
Aftalen blev indgået torsdag mellem Bent Hansen, formand for Region Midtjylland, og DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen.
Søren Eriksen venter, at DSB får endnu flere i togene.
»Jeg er utrolig glad for den nye aftale, der betyder, at vi sammen med Midttrafik og Regionen skaber et bedre tilbud til vores kunder i Østjylland. Nøjagtig som på Grenaa-banen indsætter vi moderne og mere miljøvenlige tog på Odder-Aarhus. Jeg venter, at det og en bedre køreplan tiltrækker omkring 10 procent nye kunder. Det viser vores erfaringer fra andre landsdele,« siger Søren Eriksen.
Et gennembrud
»Vi skaber større sammenhæng i den kollektive trafik ind og ud af Aarhus. Kunderne får nye, komfortable og mere miljøvenlige tog. Aftalen er et væsentligt kvalitetsløft af den kollektive trafik og vil medvirke til at nedbringe trængslen på vejene i og omkring Aarhus,« siger Bent Hansen.
Aftalen, som skal godkendes af bestyrelserne hos DSB, Regionsrådet hos Region Midtjylland og Midttrafik, er det første skridt mod letbanen i Aarhus.
»Vi tager fat på at afprøve letbane-konceptet, hvor vi får gavn af DSB’s ekspertise,« siger Bent Hansen.
Bjarne Schmidt Nielsen, næstformand for Midttrafik og formand for Midtjyske Jernbaner, er også tilfreds.
»Samdriften er til gavn for kunderne,« siger han.