Annonce
Aarhus

DSB vil sælge: Værksteder i Aarhus kan komme på private hænder

DSB har planer om at sælge værkstederne i Sonnesgade og Augustenborggade. Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix
Værkstederne i Sonnesgade og Augustenborggade kan i fremtiden komme på private hænder.

AARHUS: DSB er på vej væk fra værkstederne i Sonnesgade og Augustenborggade.

Det betyder dog i første omgang ikke, at medarbejderne på værkstederne, der står for vedligehold af især IC3- og IC4-togsæt, skal i gang med at se sig om efter nyt job. Planen er nemlig at flytte værksteder og medarbejdere over i et selvstændigt selskab, der får navnet 'Forsyning, Logistik & Ombygning'.

I perioden frem mod 2030 erstatter Fremtidens Tog gradvist de togsæt, som DSB kører med i dag. Det betyder, der ikke længere er samme behov for, at DSB selv driver reservedelsværksteder. Dertil kommer, at DSB’s kommende generation af elektriske togsæt, Fremtidens Tog, skal vedligeholdes af togleverandøren og ikke DSB, hvilket betyder, at DSB har færre muligheder for at omplacere medarbejdere fra reservedelsværkstederne, forklarer DSB i en pressemeddelelse.

Derfor samler DSB nu området Forsyning, Logistik & Ombygning i et selvstændigt selskab med henblik på at undersøge et frasalg til en privat aktør. Som en del af den potentielle transaktion vil DSB indgå en kontrakt med køberen af det frasolgte selskab om levering og vedligehold af reservedele frem til 2024 og med mulighed for forlængelse.

Formålet med frasalgsprocessen er at sikre DSB bedst mulig forsyningssikkerhed af kritiske reservedele og samtidig skabe en vedvarende og mere attraktiv arbejdsplads for medarbejderne på de berørte værksteder.

- Vi får sværere ved at fastholde medarbejderne i de kommende år, hvor overgangen til Fremtidens Tog forberedes og fremtidsmulighederne for de berørte medarbejdere fremstår uklare. Vi har fuld beskæftigelse i Danmark og kan allerede nu mærke, at der er stor efterspørgsel på de medarbejdere, som DSB beskæftiger. Derfor mener vi, at tidspunktet for et eventuelt frasalg er det rigtige, siger administrerende direktør i DSB Flemming Jensen.

Annonce

Forståelse fra medarbejderne

Ifølge Flemming Jensen undersøger DSB frasalget allerede nu for at give en ny leverandør gode betingelser for at etablere sig i markedet, inden leverancen af Fremtidens Tog starter i 2024.

- Der er potentiale for at etablere sig som aktør i det nordeuropæiske marked for vedligehold af tog. I Norge, Sverige, Tyskland og herhjemme er jernbanen i vækst, og vi har en meget stærk position på vedligeholdelsesområdet med store vækstmuligheder for en ny ejer, forklarer han.

Blandt medarbejderne i DSB er der forståelse for beslutningen.

- Principielt set havde jeg gerne set en løsning som den, der er valgt for de nye ellokomotiver, hvor leverandøren får det formelle ansvar for vedligeholdet, og hvor håndværkerne er ansatte af DSB. Men når det nu ikke har kunne lade sig gøre, synes jeg, at dette er den bedste mulighed for at bevare medlemmernes job, siger formand for FO Jernbanedrift, der organiserer håndværkerne i DSB, Jens Christian Kjeldsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland For abonnenter

Tog på Odderbanen springer stationer over – og det bliver de ved med et stykke tid endnu

Annonce