Annonce
Debat

Du glemmer det væsentlige: Hvorfor puttede politiet med sandheden?

Væsentligt: I relation til tvisten mellem Pia Kjærsgaard og Jan Schouby forekommer det, som om chefredaktøren helt har mistet sansen for det væsentlige, idet det er både kriminelt og livsfarligt at smide om sig med kasteskyts, i dette tilfælde mod en studentervogn. Herudover er det dybt tankevækkende, at politiet prøver at dølge fakta og - efter min mening - voldsomt samfundsskadeligt, at vi ikke kan have ubetinget tillid til såvel politiet som tillid til, at pressen tager fat på de reelle problemer.

Jeg mener, at den mest pinlige i dette tilfælde er pressen, her Jan Schouby, der åbenbart alene er interesseret i at “kaste skyts” på Pia Kjærsgaard og dermed pudse sin glorie end at tage fat på de reelle problemer, nemlig dels den farlige adfærd fra de unges side, dels hvad der får politiet til at omgå sandheden. På med vanten, min gode Schouby - der er nok at tage fat på. Endelig tales der meget i dag om at holde en ordentlig tone i debatten, og her er der virkelig plads til forbedring fra din side. Dine udgydelser forekommer mere som en personlig vendetta end saglig journalistik.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce