Annonce
Østjylland

Duizer fortsætter sin rejse: Splitternøgen over for sandheden

Med udsigt til Himalaya. Privatfoto

Horsensianske Casper Ulvskov er lige nu i det nordlige Indien, hvor han oplever en anderledes verden, suger til sig og prøver at få hold på det at være kunstner.

Annonce

"Nu befinder jeg mig igen i fjerne egne: i Himalaya i det nordlige Indien på grænsen til Pakistan og Kina."

Med ret præcist et års mellemrum tikker en mail ind. Afsender: Duizer. Eller Casper Duizer Ulvskov, som han hedder. 26 år og rejsende i kunst. På fart rundt i den brogede verden med øjnene åbne og skitseblokken i rygsækken. Og når han undervejs sælger et maleri eller to, kan det finansiere den næste del af færden.

Da vi mødtes sidste sommer, skete det over en kop kaffe på en café i Horsens. Casper Ulvskovs forældre fejrede sølvbryllup, og det trak ham tilbage til byen, hvor han voksede op.

Nu ligner det igen tilstandene fra vores første kontakter: en mail med en tilføjelse om, at "telefon- og internetforbindelsen er af dårlig kvalitet, så lad mig det vide i god tid, hvis vi skal snakke sammen, sådan at jeg kan finde en god forbindelse".

Jeg har kørt på motorcykel og vandret. I naturen, men også ind i mig selv. Sidstnævnte har været den vigtigste del.

Casper Duizer Ulvskov

Casper Duizer Ulvskov

26 år. Født og opvokset i Horsens.Begyndte at male med inspiration fra bl.a. sin mor Laila Ulvskov, som jævnligt deltager på lokale udstillinger.

Flyttede som 18-årig hjemmefra. En tid bosat i København og rejste derfra ud i verden.

Har siden boet flere steder med Paris som byen, han igen og igen er vendt tilbage til.

Havde i i vinteren 2014-2015 sin base i en lånt hytte i Alaska med 10 km til nærmeste nabo.

Har undervejs udstillet i bl.a. Paris, London og New York. Det er sket under navnet Duizer. Pengene fra salg af malerier har finansieret rejserne rundt i verden. Lever så billigt som muligt og benytter sig af et netværk, der efterhånden dækker mange lande.

Rejser lige nu i det nordlige Indien. Skal inden længe i Mumbai mødes med sin kæreste. Hun er antropolog og skal arbejde i Malaysia og New Zealand. Casper Ulvskov følger med sammen med tegneblokken.

Lever efter manifestet "Lad være med at planlægge alt for meget - og se, hvad der sker!"

Meget af Casper Ulvskovs rejse foregår med tommelfingeren i vejret og håbet om et lift. Privatfoto
Annonce

I kloster og til bryllup

For sådan er det med Himalaya. Her ligger fiberkablerne ikke i enhver gade. Her kan den nordeuropæiske definitation på civilisation kun dårligt passes ind i en ordbog.

"Jeg har," fortæller Casper Ulvskov i mailen, "siden begyndelsen af maj blaffet rundt i Indiens nordlige egne, i tyndt befolkede områder mellem grønne, frodige vidder, majestætiske bjerge og floder. Mange af vejene er først lige åbnet efter vinteren. Jeg har kørt med farverige lastbiler, buddhistiske munke, unge som gamle, selv militæret har taget mig op. Fra det konfliktfyldte område i Kashmir til de buddhistiske, tibetanske områder i Ladakh har jeg mødt lokalbefolkningen. Boet i munkekloster, ved familier, deltaget i et lokalt bryllup, set Dalai Lama - i det gyldne øjeblik var han kun 10 meter fra mig. Det var stort. Jeg har kørt på motorcykel og vandret. I naturen, men også ind i mig selv."

"Sidstnævnte har været den vigtigste del," tilføjer han.

Undervejs bliver der tid til stille stunder med skitseblokken. Privatfoto
Annonce

Ind i bevidsthedens grotte

For rejseriet handler også om at finde sig selv som kunstner - om at "gå ind i mig selv, ind i bevidsthedens grotte og transformere det til nye malerier".

Og så tilføjer den 26-årige maler et citat fra sin notesbog: "At lave det perfekte maleri er som at løbe mellem regndråber."

At undgå dråberne forekommer umuligt. Og måske endnu mere umuligt, jo mere man tænker over det. Casper Ulvskov må da også konstatere, at "jeg har produceret langt færre malerier på det sidste".

Simpelthen fordi de kræver mere tid og udfordrer mere.

"Jeg har konstant måttet grave længere ned i mig selv, ned i det transcendente," siger han om at nå derhen, hvor grænsen for, hvad der kan opfattes med sanser og erfaring, begynder at flyde.

For "maleriets opgave at fortælle det, der ikke kan siges, og det forsøger jeg så," lyder konklusionen.

"Undervejs sydpå fik jeg et lift sammen med en indisk familie." Privatfoto
Annonce

På farten som en fugl i luften

Vejen dertil har betydet mange overvejelser:

"Siden, vi sidst snakkede sammen, har jeg tænkte meget over at være en ærlig eksistens, at være ærlig over for maleriet, at gå i ét med det. Jeg besluttede mig for, at det mest ærlige, man kan gøre, er at gå en tur - fordi dér optager man ikke en plads, men tillader sig alligevel at eksistere, at være på farten som en fugl i luften."

Derfor er rejsen gået til Himalaya, "hvor jorden i bogstavelig forstand møder himlen og det guddommelige, for nogle det uforklarlige".

I en støvet by fangede en port Casper Ulvskovs opmærksomhed. Indenfor fandt han en moske, hvor han endte med at blive inviteret til at deltage i måltidet. Privatfoto
Annonce

Tvivlen som drivkraft

Læg dertil alle de andre oplevelser og påvirkninger siden kaffen på cafeen i Horsens. Et par vintermåneder sammen med andre kunstnerspirer i et faldefærdigt hus i Venedig. Derefter London med bopæl på en vens sofa og punkscenen som målet. Paris, Italien, Tyskland, Marokko og et kort ophold i Horsens, hvor Casper Ulvskov fik en aftale med Martin Egholm, indehaver af den nye kaffebar La Vie i Thonbogade, om at bidrage til udsmykningen med et par malerier.

Og så ellers Indien, Himalaya og det anderledes liv dér.

"På et tidspunkt fandt jeg en billig motorcykel og kørte med en svedig rygsæk gennem den tørre ørken og de øde vidder i Rajasthan i det nordvestlige Indien. Man fik indtryk af et ubeboet land, altings begyndelse, en ørken, der var som et tomt lærred. Der var ingen huse at se, kun den brede horisont.

Min retning var baseret på tvivl og åbenhed og resulterede i, at jeg fór vild flere gange. Men rundt omkring lå små landsbyer, hvor jeg overnattede. For mig gjaldt det om, hvordan jeg brugte tvivlen - at den blev en drivkraft frem for en forhindring. På præcis samme måde, som når jeg fører min pensel hen over lærredet, vidste jeg ikke, hvor jeg endte. Det var med til at skabe perspektiv, med til at skabe afstand til den vante tilværelse, hvor man ofte har en plan eller en ide om, hvor man skal hen."

"Undervejs sydpå fik jeg et lift sammen med en indisk familie." Privatfoto
Annonce

Fri af firkanterne

Og så dukker ordet "firkants-mekanismen" op i mailen fra Casper Ulvskov:

"Vi inddeler sproget, bygger parkeringspladser, kategoriserer og lægger et vejnet ned over naturen, vi bygger firkantede huse med firkantede rum, indrammer haven med firkantede kasser. Vi indrammer livet, vores selvforståelse på samme måde - det er vores vestlige måde at forstå på.

I dette ræs glemmer vi tit, at vi er en del af naturen, at vi er bevægelige væsener. Men når vi føler os allerbedst, oplever vi det modsatte af firkanter. Så giver vi slip på forventningerne, vi smider tøjlerne, vi begynder at spille jazz, at male, at skabe frit, at bevæge os frit, på lærredet, i naturen, i os selv, i hinanden, i kærligheden."

Så derude med udsigt til Himalayas himmelstræbende bjerge prøver Casper Ulvskov at gøre sig fri af firkanterne:

"Jeg prøver at stramme mig an, at bryde løs og stå klar med mit åbne bryst, splitternøgen over for sandheden, over for skyggerne, over for virkeligheden. Jeg tror, det er en universel kraft - fra livet til kunsten."

"Undervejs sydpå fik jeg et lift sammen med en indisk familie." Privatfoto
Fra en serie på 10 billeder med den fælles titel "When I Was a Little Boy, I Was Afraid of my Own Shadow".
Fra en serie på 10 billeder med den fælles titel "When I Was a Little Boy, I Was Afraid of my Own Shadow".
Fra en serie på 10 billeder med den fælles titel "When I Was a Little Boy, I Was Afraid of my Own Shadow".
"A Bed".
"Anthropomorphic" - betegnelsen for at tillægge f.eks. dyr menneskelige egenskaber.
"Dans".
"Music".
Fra skitseblokken.
Fra skitseblokken.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Kører letbanen, er den forsinket eller helt aflyst? Passagererne savner informationer på stationerne

Annonce