Annonce
Aarhus

Dunk-dunk: Letbanen banker pæle i Randersvej

Foto: Jens Hasse/Chili

5,5 meter skal lange betonpæle bankes ned i Randersvej, så letbanens master til strøm får fundament. Naboerne kan opleve støjgener, når arbejdet begynder onsdag morgen.

Trafikken på Randersvej skulle ikke få mærkbare gener af, at de store betonpæle, der skal bære strømledningerne på den nye letbane, fra onsdag morgen bankes ned i jorden. Op til 5,5 meter skal de ned.

Men naboerne får sandsyndligvis ekstra støj.

Det er selskabet bag, Aarhus Letbane I/S, der meddeler, at det store dunke-arbejde går i gang onsdag morgen på Randersvej.

Annonce

»Når betonfundamenterne rammes i jorden, medfører det nogen støj og vibrationer. Betonpælene skal dog kun få meter ned i jorden, og da rammemaskinen samtidig bevæger sig op til et par hundrede meter om dagen, vil generne være kortvarige for de berørte naboer,« forklarer Jørgen Hansen, anlægschef i Aarhus Letbane I/S.

Arbejdet med at etablere fundamenter til letbanens kørestrømsmaster rykker nu ind i det århusianske gadebillede - i første omgang på Randersvej fra Ringgaden til Nehrus Allé, meddeler letbanen.

I løbet af efteråret har Aarhus Letbane udført det samme arbejde mellem Lystrup og Lisbjerg, men det er første gang, at pælefunderingen udføres centralt i Aarhus.

Fundamenterne er udformet som betonpæle, der alt efter behov rammes mellem 3,5 og 5,5 meter ned i jorden. Det sker med en pælefunderingsmaskine, der rammer - slår, skriver letbanen - pælene i jorden ved hjælp af en tung vægt.

Betonpælene udgør fundamentet for de otte meter høje master, der efterfølgende monteres og bærer kørestrømsledningerne til letbanetogene. Pælefunderingsmaskinen kan ramme op til to betonpæle i jorden i timen. Da fundamenterne placeres med 25 meters mellemrum, vil pælefunderingsmaskinen bevæge sig relativt hurtigt gennem Randersvej, lyder det i pressemeddelelsen.

»Arbejdet forventes ikke at medføre nævneværdige gener for trafikanterne, da det udføres midt i letbanesporet, der i forvejen er afspærret for den øvrige trafik, fortæller letbanen.

Pælefunderingen udføres på hverdage i tidsrummet mellem klokken 7 og 18 og forventes færdigt sidst i januar. Herefter fortsætter pælefunderingen på strækningen fra krydset Randersvej/Nehrus Allé ved Danmarks Radio og videre ad Nehrus Allé og Olof Palmes Allé frem til Brendstrupgaardsvej

Annonce
Aarhus For abonnenter

Analyse: De gamle og de handicappede blev lovet flere penge - den ene part må nøjes med en slatten redningskrans

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Se videoen: 600 cykelryttere mindes Chris Anker Sørensen til cykelløb i Hammel

Aarhus For abonnenter

Kollaps flår et blødende sår i Enhedslisten i Aarhus: - Jeg er mega-vred og oplever en åbenlys tillidskrise

Alarm 112

Travl nat for brandvæsenet: Flere containerbrande i Gellerup

Erhverv

Generationsskifte i sjette gear: Bilfamilie bygger nyt bilhus ud til Grenåvej

Danmark

Ny bog er et forsvar for storbyen: - Større storbyer er vores bedste kort i kampen mod klimakatastrofen

Aarhus For abonnenter

Flere føler sig til grin: Inge og Birgit er begge indkaldt til 'forundersøgelser' - i år 2027

Debat

Ris og ros til byrødderne i Aarhus fra socialpædagogerne: Vores største frygt er, at I genåbner budgettet efter valget

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Se video: De stenriges legetøj - 45 superbiler rullede ind på torvet

Danmark

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Sport

En drilsk klausul: Derfor var det nødvendigt for Skanderborg Aarhus at skrive ny kontrakt med Danmarks største talent

Kultur For abonnenter

Pip pip på Svalegangen: En stork flyver ikke pludselig til Færøerne, fordi den har lyst

Debat

Afvist på en bar: Kom igen, når du har crop top på

Annonce