Annoncørbetalt indhold

Dyk Ned i Iværksætter Successen: Daniels 6 Læringspunkter

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Hvad vil det sige at starte en virksomhed?


Annonce

Det at starte en virksomhed kræver en særlig mental viljestyrke.


Særligt med henblik på at det kun er lidt over halvdelen af de 30.000 virksomheder, der hvert år bliver stiftet i Danmark, der overlever de første tre år.


For at nå ud over 3-års trinnet må man acceptere de udfordringer, man som iværksætter står over for dagligt. Disse udfordringer generer hertil en masse læring for de iværksættere, der kan brovte sig med at nå til den gyldne tre års markering.


Trods de små odds er der altså nogle individer, der unægtelig tiltrækkes iværksættervejen. Heriblandt, de tre stiftere, Daniel Sand, Kasper Vesth og Morten Aebeloe der står bag virksomheden Wedio – en online platform for deling af professionelt kameraudstyr mellem filmskabere og fotografer.


Opdag de seneste opdateringer fra Wedio.


De tre stiftere lancerede sammen Wedio-platformen i december 2018. I dag er virksomheden vokset til et team bestående af 18 personer med base i Aarhus.


Fra lille startup til en imponerende opskalering af et kreativt fællesskab, dykker vi ned i Daniels seks største råd til andre iværksættere.

PR-foto credit

1. Skab en åben kultur fra start 

Interne stridigheder kan lynhurtigt forpurre en virksomhed og dens muligheder for vækst. Når man er iværksætter, står man ofte overfor udfordringer.


Det er nemt at lade disse problemer og udfordringer sprede usikkerhed og tvivl blandt kollegaer og medstiftere. Her er det essentielt, at vi bruger hinanden til løbende at snakke om disse udfordringer, og sammen løfte hinanden gennem situationer med tvivl og vigtigst af alt – dele succeserne med hinanden.


Hver måned afholder Kasper, Morten og jeg en pre-mediation session, hvor vi har frit spillerum til at dele vores tanker med hinanden – på godt og ondt. Ved at designe en åben kultur, prøver vi, at tage potentielle konflikter i opløbet, så vi sammen står stærkere.


2. Test før du bygger 

En af de største faldgruber for startups er lack of demand. At løbe ind i dette er super ærgerligt, når der findes gode metoder til at teste, om folk vil betale for dit produkt/service – uden du behøver at bygge den store rumraket.


I Wedio benytter vi os flittigt af principperne bag ”The Lean Startup”, som jeg vil anbefale alle tech startups af læse (og vigtigst af alt – forstå).


Helt konkret, betyder det, når vi hos Wedio får en ny idé, har vi en proces til at teste idéen med færrest mulige ressourcer – for hurtigst muligt at kunne beslutte om vi skal implementere- eller afvise idéen.

PR-foto credit

3. Ordet bruger/user er forbudt 

Wedio er et community, der søger at hjælpe mennesker ude i den fysiske (virkelige) verden. Af den årsag, har vi bevidst forbrudt ordet ”user” i virksomheden.


Jeg ønsker, at vores medarbejdere altid har vores medlemmer i tankerne, når vi i dagligdagen forbedrer vores kunders oplevelse. Derfor omtaler vi altid vores ”visitors” som ”guests”, og vores ”brugere” som ”medlemmer”.


På den måde prøver vi, med et simpelt greb, at menneskeliggøre vores online fællesskab.


4. Acceptér 80%-reglen 

Konceptet om ”perfektion” i en startup, er tæt på umulig, efter min overbevisning. Du er i kapløb med tiden. Du bør derfor acceptere, at når en opgave er 20% fra perfekt, så er opgaven ”færdig”.


Det er derfor vigtigt hele tiden at arbejde med MVP’er i de tidlige stadier af din iværksætterrejse. Det vil ofte tage dig dobbelt tid at gå fra 80% til 100%, men de sidste 20% giver sjældent dobbelt værdi for din forretning.


5. Tænk ud over den danske jantelov 

Selvom vi er et lille land, er det okay at tænke stort – så gør det!


Det kan være udfordrende at kommunikere globale ambitioner og drømme til andre kulturer og lande med andre kommunikationsværdier. Men ikke desto mindre, er det nødvendigt at have globale ambitioner – særligt hvis du arbejder som iværksætter i en tech-virksomhed.


Selvom Wedio er født og opvokset i Danmark, konkurrerer vi med andre lignende platforme fra hele verden. Det er vigtigt at tænke på, at online findes der ingen fysiske grænser. På digitale markedspladser er der i sidste ende typisk kun én global vinder – spilleren, som først opnår internationale netværkseffekter.


6. 15 timers arbejdsdage er bullshit 

Som iværksætter kan du ikke komme udenom, at der vil komme dage og weekender, hvor du skal give den en ekstra skalle.


Personligt tror jeg ikke på, at man som iværksætter bør eller kan arbejde døgnet rundt, flere år i streg.


I en startup vil du dagligt blive konfronteret med udfordringer, du skal tage stilling til her og nu – korttidsmål der ikke bliver nået, runway der forsvinder eller en nøglemedarbejder, der finder nye veje.


Det kræver, at du er i stand til at tage hurtige og vigtige beslutninger hver dag. For at du er bedst rustet til at tage sådanne beslutninger, kræver det, at du har energien og overskuddet til at tænke klart.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.