Annonce
Aarhus

Dyr letbane uden passagerer: 100.000 kroner ud ad vinduet hver dag

Letbanen i Aarhus har siden den planlagte åbning 23. september kørt uden passagerer for at høste erfaring. Men det koster mange penge. Foto: Henning Bagger

Det koster en hel del penge om dagen, at have letbanen kørende. Penge, som ikke tjenes ind i billetindtægter, da letbanen ikke må køre med passagerer.

AARHUS: 100.000 kroner.

Det niveau ligger den daglige omkostning til lønkroner til letbaneførerne cirka i. Heri indgår også instruktører til uddannelse af letbaneførere og testkørere på de ydre strækninger.

Det viser et svar fra Teknik og Miljø til byrådsgruppen for Venstre. Svaret er forfattet af rådmand Kristian Würtz (S) og Luise Pape Rydahl, chef for byudvikling og mobilitet og kommer på baggrund af ni spørgsmål omkring Letbanen, som Venstres byrådsgruppe stillede i starten af november måned.

- Der er tale om rigtig mange penge, og det bunder i dårlig planlægning, lyder det fra byrådsmedlem Henrik Arens (V), der står som afsender af spørgsmålet.

Han mener, at man har været alt for optimistiske med hensyn til, hvornår letbanen kunne komme ud og køre.

Samtidig er han godt klar over, at man ikke kan begynde at fyre medarbejdere nu, for så at ansætte dem igen, når letbanen kommer i drift.

- Men vi må se på, hvem der har ansvaret. Det må der jo være nogen, der har, siger han.

Annonce

Dyr udskydelse af letbanestart

Letbanen skulle efter planen have påbegyndt sin kørsel 23. september, men det skete ikke på grund af manglende sikkerhedsgodkendelser. At letbanen stadig ses køre rundt i bybilledet skyldes, at kørslen opretholdes uden passagerer for at høste yderligere erfaring.

I Midttrafiks budget var indtægterne ved letbanen på den samlede strækning Odder-Aarhus-Skejby-Grenaa estimeret til 19,7 millioner. Men det var under forudsætning af, at letbanen ville have fuld drift på hele strækningen fra 1. oktober.

Udskydelsen af den nye trafikplan, som skulle være implementeret 26. november, koster 4,5 millioner kroner om måneden.

Man har tidligere regnet passagertallet til 11,5 millioner årligt, men det er senere blevet reduceret til ni millioner forventede passagerer årligt.

- Det er et stort fald, og en hurtig hovedregning siger mig, at man kommer til at miste mange millioner på de godt 2,5 millioner færre passagerer, siger Henrik Arens.

Nogen må have ansvaret

I svaret fra Teknik og Miljø til Venstres byrådsgruppe står der, at 'omkostningerne ved at køre med letbanen er upåvirket af, at der ikke er passagerer i togene. Ekstraomkostningerne ved, at letbanen ikke må medtage passagerer, ligger på opretholdelse af busdriften.'

De 100.000 kroner om dagen er ikke til at komme udenom ifølge svaret til Venstres byrådsgruppe. Der står nemlig, at letbaneførerne er ansat af Keolis og at omkostningerne til dem derfor er upåvirkede af, om letbanen kører eller ej - og om der er passagerer med eller ej.

Hos Venstre forventer man ikke, at der er nogen, der påtager sig det økonomiske ansvar. Men man forventer, at der bliver taget ansvar for, at letbanen først kommer ud og køre med passagerer tre måneder efter planlagt åbning.

- Ansvaret må jo ligge et sted. Hvis man er chef, og fejler på så mange parametre, så skal man stilles til ansvar. Nogen må sætte sig sammen, og finde ud af, om ansvaret ligger hos Keolis eller Trafikstyrelsen, siger Henrik Arens.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Læserbrev

Læserbrev: Socialdemokratiet vil gerne være med

Socialdemokratiet ønsker naturligvis at være med til at præge udviklingen i Odder Kommune. Derfor er vi også næsten hvert år med i budgetforlig. Desværre ikke i år. Det, der skiller, er især grønthøstermetoden forklædt som "hverdagseffektiviseringer", manglende satsning på grøn og bæredygtig udvikling og detailstyring på fagområderne. Med detaljerede retningslinjer og puljer udstråler budgetforliget desværre mistillid til medarbejderne. Det er New Public Management og djøfisering, når det er værst. Hverdagseffektiviseringerne, puljerne og flere eksempler på beslutninger, der ikke føres ud i livet, tegner et billede af en kommune, der er ved at gå i stå. Politikere, der ikke tager ansvar for udviklingsretningen. Og ikke tager ansvar for at rette økonomien op i tide. Ved sidste års budgetlægning blev det vedtaget, at der skulle udarbejdes et udviklingskatalog over mulige smarte investeringer/besparelser. Det er ikke udarbejdet. Ved 2. behandling af budgettet argumenterede borgmesteren for, at der ikke er afsat nye penge til energibesparende foranstaltninger, fordi penge i sidste års budget ikke er brugt. Eksempler blandt flere på manglende tempo og vilje til at udføre byrådets beslutninger. Det hjælper ikke at give forvaltningen skylden, ansvaret ligger entydigt hos borgmesteren. Manglerne i forhold til grøn og bæredygtig udvikling har fået mindre opmærksomhed. Lone Jakobi trak forskellen op således: "Sølle halvanden millioner kroner har I fundet til grøn og bæredygtig omstilling i Odder Kommune - over fire år! (...) Men derfra, da finder I ingenting. Som i absolut ingenting. Og I stopper endda det vigtige arbejde med energirenoveringer." Til sammenligning har Socialdemokratiet i sit budgetforslag fundet otte millioner kroner. Socialdemokratiet vil gerne tilbage til samarbejde over midten. Men det forudsætter, at borgmesteren leverer på byrådets beslutninger og herunder ikke mindst det omstillingskatalog, som også hans forligspartnere har bestilt. Der er brug for seriøs prioritering og handling, hvis vi skal rette op på både økonomi og kernevelfærd og samtidig bidrage til en grøn og bæredygtig udvikling.

AGF

Målfest, sejr og ny optimisme: Her er hele dækningen af AGF-Sønderjyske

Annonce