Annonce
Aarhus

Dyr reklame: Jacob Bundsgaard brugte flere penge på reklame for uddeling af penge end indsamlingen indbragte

Jacob Bundsgaard får kritik for at bruge flere penge på reklame for uddeling af penge end indsamlingen indbragte. Her ses han ved uddelingen af togpengene i 2014. Arkivfoto: Jens Thaysen
Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard, har brugt et sted mellem 58.000 og 70.000 kroner på at promovere et opslag på Facebook, der fortæller, at han har uddelt 36.488 kroner fra modeljernbanen på Aarhus H til velgørenhed.

AARHUS: Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) var hurtigt ude med en pressemeddelelse, da han tilbage i december som mange forudgående år uddelte penge til flere frivillige organisationer, der hjælper udsatte børn og voksne.

Sammen med pressemeddelelsen lagde borgmesteren en lille video op på Facebook. I videoen ser man en blank dansk to-krone blive puttet i den lille modeljernbane på Aarhus H, hvorefter toget begynder at køre. Videoen er ledsaget af en tekst, der blandt andet fortæller, at der denne gang blev uddelt 36.488 kroner til frivillige organisationer, der hjælper udsatte børn og voksne.

Facebook-opslaget møder nu kritik fra to politiske partier og en velgørende organisation, fortæller Berlingske tirsdag morgen.

For for at gøre opmærksom på den gode gerning, har borgmesteren ifølge Berlingske siden brugt et sted mellem 58.000 og 70.000 kroner på at promovere. Oplysninger som avisen har hentet via Facebooks åbne reklamelister.

Annonce
Her er oplaget, som borgmesteren har brugt et sted mellem 58.000 og 70.000 kroner på at promevere. Indsamlingen indbragte kun 36.488 kroner.

Reklamepenge kunne være brugt bedre

Beløbet er væsentligt større end de 36.488 kroner, som modeljernbanen har samlet ind, og som nu er blevet doneret til i alt otte organisationer. Facebook-annoncen er oprettet af en ansat i Socialdemokratiets Aarhus-afdeling, men er ifølge Berlingske betalt af Jacob Bundsgaard selv.

Børnehjælpsdagen, Kvindehuset i Århus, Børns Voksenvenner Aarhus, Selvhjælp Aarhus, Folkekirkens Familiestøtte, UngeKlubben, mandecentret og Bedre Barsel, har alle nydt godt af modeljernbanepengene. Hos sidstnævnte er der dog stor utilfredshed med, at borgmesteren mindst har brugt langt flere penge på at promovere uddelingen, end der blev delt ud.

Ifølge Louise Cathrine Nørmark, som er medstifter af Bedre Barsel, kunne pengene have været brugt bedre.

- De penge kunne da være kommet nogle små organisationer til gode, hvis han bare havde delt dem ud i stedet. De kunne have hjulpet en masse brugere på de steder, der fik del i pengene. 60.000 kroner er rigtig mange penge for os, der laver socialt arbejde, siger Louise Cathrine Nørmark fra organisationen Bedre Barsel til Berlingske.

Forsiden af Århus Stiftstidende

Både hos Enhedslisten og Dansk Folkeparti er der utilfredshed med borgmesterens handling.

Enhedslistens byrådsmedlem Keld Hvalsø mener, at borgmesteren i stedet kunne have brugte pengene til at få uddelingen på forsiden af Århus Stiftstidende, men nu i stedet giver penge til en virksomhed, der hverken betaler skat til Aarhus eller Danmark, og som ikke bidrager til byen på nogen måde.

Dansk Folkepartis Knud N. Mathiesen mener, at Jacob Bundsgaard i stedet for at bruge penge på at promovere facebookopslaget burde have givet pengene til velgørende formål.

Det har ikke været muligt for Berlingske at få en kommentar fra Jacob Bundsgaard.

Århus Stiftstidende har ligeledes forsøgt at indhente en kommentar fra borgmesteren, men ifølge pressechef i borgmesterens afdeling i Aarhus Kommune Niels Buch henviser Jacob Bundsgaard til formand for Socialdemokraterne i Aarhus Morten Pless. Læs hans svar her.

Hvergang der ryger en to-krone i modeljernbanen bliver der penge til velgørenhen - og åbenbart også til Facebooks reklameafdeling. Foto: Kim Haugaard

Se Bundsgaards opslag på Facebook

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce