Annonce
Aarhus

Dyre cykelkampagner preller af på århusianerne: Vi foretrækker stadig bilen

Selvom mange århusianere tager jernhesten til og fra arbejde, foretrækker 50 procent stadig bilen. Arkivfoto: Jens Thaysen

Aarhus Kommune har brugt millioner på at få folk til at cykle på arbejde. Men halvdelen af os foretrækker stadig bilen. Passagerer i kollektiv trafik kører dog i stigende tal på cykel.

AARHUS: Storstilede og milliondyre cykelhandlingsplaner og kampagner.

Der er - næsten - ikke grænser for, hvad Aarhus Kommune har gjort for at få sine borgere til at skifte bilen ud med cyklen.

Men lige meget hvor mange cykelstier og cykelkampagner, kommunen sætter i søen, kan den bare ikke motivere sine borgere til at skifte bilen ud med jernhesten, når de skal på arbejde.

Det viser det cykelregnskab, Aarhus Kommune offentliggjorde forleden.

Af regnskabet fremgår det, at 50 procent foretrækker bilen, når de skal til og fra arbejdet.

Da Aarhus Kommune i 2009 lavede sit første cykelregnskab, kørte 49 procent i bil til arbejdet.

I 2011 var det 52 procent og i cykelregnskabet for 2015/16 var det 51 procent.

At antallet af pendler-bilister ligger så stabilt - cykelkampagner eller ej - kommer ikke bag på trafikforsker Niels Melchior, der er ekstern lektor ved Institut for Byggeri og Anlæg på Aalborg Universitet.

Nemt at tabe bilen

- For rigtigt mange mennesker hænger hverdagen kun sammen på grund af bilen. Det gode eksempel er børnefamilien, der har svært ved at nå det hele, hvis børnene først skal cykles til institutionen og mor eller far derefter skal cykle på arbejde, siger Niels Melchior.

For andre handler det om bekvemmelighed.

- Det er nemt at tage bilen. Det kommer vi ikke uden om, siger Niels Melchior.

Men tag ikke fejl. Cykelkampagnerne og cykelhandlingsplanerne har bestemt haft en effekt.

De har nemlig fået flere århusianere ud at cykle.

For i 2009 cyklede 25 procent til arbejde. I 2017 var tallet steget til 36 procent.

Det er brugerne af den kollektive trafik, der i stort tal har fået øjnene op for cyklens kvaliteter som transportmiddel.

Antallet af brugere af kollektiv trafik er faldet fra 12 procent i 2009 til fem procent i 2017.

En udvikling, der heller ikke kommer bag på Niels Melchior.

Annonce

Svære vilkår

I de år, vi snakker om, har den kollektive trafik haft det svært i Aarhus Kommune, siger Niels Melchior.

Det begyndte i august 2011, da Aarhus Kommune foretog danmarkshistoriens mest omfattende største omlægning af kollektiv trafik og nedlagde 10 af 29 buslinjer.

Sidste år blev der også nedlagt busruter, og lige nu er 21 østjyske busruter i fare for at lukke eller for beskåret køreplanen, fordi Region Midtjylland skal spare 40 millioner kr. på busdriften.

- Det er kollektiv trafik og cyklisme, der konkurrerer. Det er svært at flytte folk fra bilen til kollektiv trafik. Og det er også svært at få bilister til at cykle, siger Niels Melchior.

Hvis bilister skal vælge et anden transportmiddel, så kræver det meget større trængselsproblemer end dem, Aarhus kan opdrive.

Annonce

Kræver trængsel som i London

- Så snakker vi trængsel som i London. Reelt har vi ikke store trængselsproblemer i Danmark. Man kommer måske 10 minutter senere hjem i myldretiden. Det kan kollektiv trafik ikke gøre hurtigere. Tværtimod, for ofte tager rejsen dobbelt så lang tid, hvis man benytter kollektiv transport, siger Niels Melchior, der er spændt på at se, om fordelingen ændrer sig, når letbanen kommer til at køre.

Teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek mener også, at det er nedskæringer i den kollektive transport, der får århusianske pendlere til at holde fast i bilen.

- Og med de besparelser, Region Midtjylland er i gang med, bliver det noget sværere at få pendlere over i den kollektive trafik, siger Bünyamin Simsek.

Han glæder sig over, at antallet af cyklister er steget.

- Vi skal investere endnu mere i sammenhængende cykel-infrastruktur. For eksempel ruter uden for Ringvejen og på tværs af kommuner, siger Bünyamin Simsek.

Annonce
AGF For abonnenter

David Nielsen rystede posen, men målene kommer stadig ikke af sig selv

Danmark

Søndagens coronatal: 893 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

David Nielsen efter systemskifte: - Vores måde at spille på døde da vi ikke kunne gå videre mod et hold som Larne

AGF For abonnenter

Karakterbogen: Nye AGFere imponerede mest i Randers-nederlag

Aarhus

Lars har seks fadølshaner i køkkenet med sit eget øl: Vi brygger nok 400 liter øl om året

AGF

Den nye svenske back imponerede fra start otte dage efter skiftet til AGF: - Det går meget hurtigere her

AGF For abonnenter

AGF har blot vundet tre ud af de seneste 20 kampe - det kan man godt kalde for en krise

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Sport

Kom så, Sara Slott! - Mandag venter karrierens sidste OL-semifinale

Byudvikling

Historien om Aarhus' mest ubrugelige 'strand': Hvorfor er den knoldet som en pløjemark - og skal den blive ved med det?

Sport

Se triumfen i billeder og video: Rindoms vilde rutsjebanetur endte med guld

Aarhus

Søndagens coronatal: Svagt faldende smittetal, men Aarhus og Samsø ligger stadig tårnhøjt på incidensbarometeret

Aarhus For abonnenter

Så klip dog den hæk! Husejere får besked i øjeblikket - og det kan blive dyrt blot at kigge den anden vej

Sport

Genlæs livebloggen: AGF gør en skidt uge værre med nederlag til Randers

Annonce