Annonce
Aarhus

Dyrt og forældet: Rejsekortet koster Midttrafik kassen

Rejsekortet har brug for dyrt udstyr i busserne, hvis det skal fungere. I modsætning til Midttrafiks egen betalingsapp, hvor kunderne selv medbringer udstyret, nemlig deres smartphone. Foto: Henrik Havbæk Madsen

Hvert år bruger Midttrafik 58 millioner kroner på Rejsekortet. Næsten lige så meget som Region Midtjylland skal spare på busdriften.

ØSTJYLLAND: Det er nemt og smart for passagerer, at de blot kan hive deres rejsekort frem i stedet for at stå i kø på et billetkontor.

Det er også dyrt.

Dyrt for Midttrafik, der hvert år har udgifter på 58 millioner kroner på Rejsekortet.

Dermed koster Rejsekortet næsten lige så meget som de 60 millioner kroner, Region Midtjylland skal skære på busdriften.

- Men der er desværre ikke noget at gøre ved det, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, som Midttrafik har klaget sin nød til.

Han er ikke i tvivl om, at hvis Rejsekortet skulle udvikles i dag, ville det se helt anderledes ud. Og koste meget mindre.

- Det er en ærgerlig sag. Man handlede i den bedste mening, da man udviklede Rejsekortet. Men der er ingen tvivl om, at det er en meget dyr løsning, siger Kristian Pihl Lorentzen, der har gjort transportminister Ole Birk Olesen opmærksom på Midttrafiks udgifter på Rejsekortet.

"Jeg må medgive, at det lyder til at være høje udgifter," skriver Ole Birk Olesen i sit svar.

Annonce

Det koster Rejsekortet

I 2019 forventer Midttrafik at bruge 58,1 millioner kr. på Rejsekortet. Udgifterne fordeler sig på følgende poster:


  • Køb af udstyr og afdrag på lån: 8,2 mio. kr.
  • Abonnement på Rejsekort: 31,7 millioner kr.
  • Drift og vedligeholdelse af udstyr: 14,2 mio. kr.
  • Øvrige driftsudgifter: 4,0

Mere end en halv milliard kr.

I 2028 udfases Rejsekortet i sin nuværende form. På det tidspunkt vil Rejsekortet have kostet Midttrafik mere end en halv milliard kr.

Og Midttrafiks bestyrelsesformand, Claus Wistoft, og Kristian Pihl Lorentzen er enige om, at der ikke er andet at gøre end at fortsætte med at betale.

- Det er et meget stort beløb, vi betaler. Men der er ikke noget, vi kan gøre ved det, siger Claus Wistoft.

- Midttrafik hænger på kontrakten, medgiver Kristian Pihl Lorentzen, der godt kan ærgre sig over samme kontrakts lange løbetid.

Forældet teknologi

Sagen er nemlig den, at teknologien har gennemgået en rivende udvikling, siden Rejsekortet blev udviklet op gennem nullerne.

I februar 2010 kunne man bruge rejsekort på den første jernbanestrækning. Tre år tidligere havde Apple introduceret, den første iPhone. Og reelt gjorde den Rejsekortet forældet fra starten.

For med smartphones kom de apps, vi i dag bruger til alt mellem himmel og jord.

Også Midttrafik, der har udviklet sin egen betalingsapp. Den kan trafikselskabet holde kørende for en bagatel af 3,5 millioner kroner om året, sammenlignet med de 58 millioner kroner Rejsekortet koster.

Blandt andet fordi der ikke skal installeres udstyr nogen steder. Udstyret bærer passagererne selv med sig i form af deres smartphones.

I modsætning til Rejsekortet, der kræver bekosteligt udstyr i busser, letbane og på stationer.

Udstyret er nødvendigt, når passagerer checker ind og ud og når der skal kommunikeres over internettet med det centrale rejsekortsystem.

- Læren af det må være, at når teknologien udvikles i en så rivende hast, skal man ikke indgå så lange kontrakter. Det gælder om hele tiden at have blik for den nye teknologi, siger Kristian Pihl Lorentzen, der forventer, at den nye version af Rejsekortet bliver både brugervenlig og meget billigere i drift.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce