Annonce
Aarhus

E45: Det mener kandidaterne

Foto: Axel Schütt

AARHUS: Siden 2007 er trafikken steget med 33 procent på E45. Der er ofte køproblemer og jævnligt trafikuheld.

Hvad vil I gøre ved det?

Annonce

Ole Birk Olesen, Liberal Alliance

Jeg har som transportminister stået i spidsen for arbejdet med en ny investeringsplan, som sikrer, at den østjyske motorvej bliver udvidet fra 2021 og frem. Fra fire til seks spor hele vejen fra Randers til Vejle. Først rundt om Aarhus, så fra Skanderborg til Vejle og til sidst fra Aarhus til Randers. Vi har allerede i denne valgperiode udvidet fra Aarhus S til Skanderborg S.

Knud N. Mathiesen, Dansk Folkeparti

Vi skal hurtigst muligt have udvidet E45 til tre spor fra Randers til Vejle. Det er tvingende nødvendigt.

Der opstår stadig flaskehalse i myldretrafikken og ved ulykker, og det skal vi have begrænset så meget som muligt. Det er dyrt at holde i kø og det er ikke klimavenligt, der udledes masser af CO2 ved at holde i kø, og for erhvervslivet er det rasende dyrt i tidsforbrug.

Hvis vi her i Østjylland skal blive ved med at tiltrække virksomheder er det en tvingende nødvendighed at få udvidet E45. Det gælder også for Aarhus Havn, som har et stigende antal containere, der skal fragtes ud på motorvejsnettet.

Søren Egge Rasmussen, Enhedslisten

Enhedslisten vil ikke udbygge E45.

Vi vil i stedet prioritere bedre kollektiv transport, både med flere letbaner i Aarhus, med udbygning af regional togdrift og gennemførelse af togfondens planer om togdrift på en time rejsetid mellem de største byer.

Søren Bo Pedersen, Radikale Venstre

Jeg mener, at der bør udvides til seks spor hele vejen fra Vejle til Randers.

Det mener jeg, fordi det hverken er godt for samfundsøkonomien eller klimaet, at bilerne holder i kø på E45.

Der vil også i fremtiden være privatbilisme i form af elbiler, og nogle af dem vil endda være selvkørende, så det at have et godt og sikkert vejnet er også vigtigt for fremtidens transport. Heller ikke i fremtiden vil offentlig transport kunne klare det alene.

Anders G. Christensen, Venstre

Arbejdet med en VVM redegørelse er igangsat for Aarhus Syd – Randers Nord og det er godt, men vi skal videre.

Derfor er det tvingende nødvendigt, at der bliver fundet og afsat penge til at lave udvidelsen og gerne så hurtigt, som det teknisk lader sig gøre.

Det er vigtigt, at investering i E45 har første prioritet. Herefter vil det sikkert være fornuftigt at bruge penge på en Hærvejsmotorvej.

Som det er nu, så betyder den trængsel der er på E45, at vi dels mister vækst i Østjylland og dels spilder masser af tid som privatpersoner ved at holde i kø. Tid, der for eksempel kunne have været brugt med ens familie.

Torsten Gejl, Alternativet

Alternativet vil ikke udbygge motorvejen.

Udbygninger af motorveje er kortsigtede løsning på trængsel.

Vi mener, at trafikbelastningen i stedet skal afhjælpes varigt ved kollektiv trafik.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nyt i sagen om efterladte børn: To frihedsberøvet og en anholdt

Sport

Ny bog gør op med curling-kultur i sport

Leder For abonnenter

Klimatosse: Kåringer er det sunde tilbageblik

Når et år rinder ud, så er det ensbetydende med, at der ses tilbage, hvilket også giver anledning til en masse kåringer i mange forskellige kategorier indenfor lige så mange forskellige områder. En af disse kåringer stod Dansk Sprognævn og DR1-programmet Klog på Sprog for i sidste uge, da årets ord blev kåret. Det er lyttere af programmet, der har indsendt deres bud på, hvilket ord, der indrammer 2019 på bedst mulige måde. Flere end 200 forskellige ord blev indstillet til kåringen, som endte med vinderen Klimatosse. Året 2019 har på mange måder været et klimaår. Der har været masser af fokus på klimaet, og der er ikke kun i Danmark, men i hele verden. Det er blandt andet også derfor, at Time Magazine - amerikansk nyhedsmagasin, der siden 1927 har kåret årets mand/kvinde og siden 1999 årets person - har udpeget Greta Thunberg som årets person i hele verden. Den unge svenske teenager har formået det, som så mange andre har haft svært ved; at få klimaet bragt til bred debat og få det ud til hele det politiske spekter, hvor alle har skullet forholde sig til det. Og det var det, der blandt andet skete til det danske folketingsvalg. Og det var i timerne efter valgresultatet, at ordet klimatosse blev født, da Pia Kjærsgaard (DF) undervejs i sin tale til sit parti brugte ordet klimatosse, da hun skulle finde en forklaring på partiets elendige valgresultat. Tilbage til de årlige kåringer, som vi næsten ikke kan undgå at blive mindet om i december og januar. Uanset om det er i sportens verden, hvor der skal hyldes for de bedrifter, der har fået os til at juble, eller om det sker i erhvervslivet eller andre steder i vores samfund, så er årsskiftet altid en god anledning til at stoppe op, ser tilbage og sende en hyldest til de, der har gjort noget godt, de, der har skilt sig ud - og uanset om det er ord eller handlinger, så er det vigtigt at tage en puster i dagligdagen og huske på, at alt ikke er skidt og elendigt, men der faktisk også er grund til anerkendelse og begejstring. Og det er der mange eksempler på i vores lille land i løbet af et år. Hverdagen fylder os med svindelsager i både Forsvaret, i Skat og mod de socialt udsatte, som i Britta Nielsens tilfælde. Der er nok af politiske slagsmål og balladesager, der er altid én eller flere, der på de sociale medier er parate til at svine andre til for at hævde sig selv. Hverdagen er præget af den slags, og blandt andet derfor er det sundt for os at huske tilbage på de store stunder - og selv om de kan føles små og uden betydning, så udgør de en vigtig del af et års forløb.

Annonce