Annonce
Aarhus

E45: Det mener kandidaterne

Foto: Axel Schütt

AARHUS: Siden 2007 er trafikken steget med 33 procent på E45. Der er ofte køproblemer og jævnligt trafikuheld.

Hvad vil I gøre ved det?

Annonce

Ole Birk Olesen, Liberal Alliance

Jeg har som transportminister stået i spidsen for arbejdet med en ny investeringsplan, som sikrer, at den østjyske motorvej bliver udvidet fra 2021 og frem. Fra fire til seks spor hele vejen fra Randers til Vejle. Først rundt om Aarhus, så fra Skanderborg til Vejle og til sidst fra Aarhus til Randers. Vi har allerede i denne valgperiode udvidet fra Aarhus S til Skanderborg S.

Knud N. Mathiesen, Dansk Folkeparti

Vi skal hurtigst muligt have udvidet E45 til tre spor fra Randers til Vejle. Det er tvingende nødvendigt.

Der opstår stadig flaskehalse i myldretrafikken og ved ulykker, og det skal vi have begrænset så meget som muligt. Det er dyrt at holde i kø og det er ikke klimavenligt, der udledes masser af CO2 ved at holde i kø, og for erhvervslivet er det rasende dyrt i tidsforbrug.

Hvis vi her i Østjylland skal blive ved med at tiltrække virksomheder er det en tvingende nødvendighed at få udvidet E45. Det gælder også for Aarhus Havn, som har et stigende antal containere, der skal fragtes ud på motorvejsnettet.

Søren Egge Rasmussen, Enhedslisten

Enhedslisten vil ikke udbygge E45.

Vi vil i stedet prioritere bedre kollektiv transport, både med flere letbaner i Aarhus, med udbygning af regional togdrift og gennemførelse af togfondens planer om togdrift på en time rejsetid mellem de største byer.

Søren Bo Pedersen, Radikale Venstre

Jeg mener, at der bør udvides til seks spor hele vejen fra Vejle til Randers.

Det mener jeg, fordi det hverken er godt for samfundsøkonomien eller klimaet, at bilerne holder i kø på E45.

Der vil også i fremtiden være privatbilisme i form af elbiler, og nogle af dem vil endda være selvkørende, så det at have et godt og sikkert vejnet er også vigtigt for fremtidens transport. Heller ikke i fremtiden vil offentlig transport kunne klare det alene.

Anders G. Christensen, Venstre

Arbejdet med en VVM redegørelse er igangsat for Aarhus Syd – Randers Nord og det er godt, men vi skal videre.

Derfor er det tvingende nødvendigt, at der bliver fundet og afsat penge til at lave udvidelsen og gerne så hurtigt, som det teknisk lader sig gøre.

Det er vigtigt, at investering i E45 har første prioritet. Herefter vil det sikkert være fornuftigt at bruge penge på en Hærvejsmotorvej.

Som det er nu, så betyder den trængsel der er på E45, at vi dels mister vækst i Østjylland og dels spilder masser af tid som privatpersoner ved at holde i kø. Tid, der for eksempel kunne have været brugt med ens familie.

Torsten Gejl, Alternativet

Alternativet vil ikke udbygge motorvejen.

Udbygninger af motorveje er kortsigtede løsning på trængsel.

Vi mener, at trafikbelastningen i stedet skal afhjælpes varigt ved kollektiv trafik.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Ligestillingsministeren skylder stadig svar

Det glæder mig, at mit indlæg (4. november, red.) om regeringens sløvsind på ligestillingsområdet nåede frem til rette vedkommende. Ligestillingsministerens modsvar (8. november, red.) lader dog noget tilbage at ønske, så jeg håber, han læser med endnu en gang. Mogens Jensen forstår mig helt rigtigt, når han tager mig til indtægt for, at ligestillingen ikke halter i Danmark. Faktisk er Danmark det næstmest lige land i EU, kun, overgået af Sverige, ifølge en ny undersøgelse fra EU’s ligestillingsinstitut. Senest har Megafon også bedt danskerne tage stilling til, om kampen for ligestilling mellem kønnene er gået for vidt. Når 43 procent af de adspurgte erklærer sig enige i det udsagn, fortæller det mig, at danskerne generelt oplever en høj grad af lighed. Det kan Mogens Jensen jo tage med, før han taler ligestillingen længere ned, end virkeligheden tillader. Selv om det generelt går godt med ligestillingen i Danmark, mener jeg stadig, der er plads til forbedring. Det ville Mogens Jensen også vide, hvis han læste, hvad jeg skrev. Meget belejligt undlader ministeren fuldstændig at forholde sig til mine tre eksempler på steder, hvor ligestillingen er udfordret. Ligestillingsministeren skylder stadig et svar på, hvad han vil gøre for at hjælpe de mange kvinder i visse etniske minoritetsmiljøer, som lever i social kontrol uden frihed til at bestemme selv. Når Mogens Jensen undlader at forholde sig til en af vor tids største ligestillingsudfordringer, er det så, fordi han ikke har nogen svar på at løse problemstillingen? I så fald vil jeg opfordre ham til at komme i gang med arbejdet. Jeg mangler også Mogens Jensens svar på, hvordan han vil hjælpe de prostituerede, som ikke ønsker at forlade miljøet, men som i stedet ønsker rettigheder svarende til deres pligter. Hykleriet skriger jo til himlen, når socialdemokraterne med den ene hånd tager imod skattebetaling fra de prostituerede og med den anden hånd peger stigmatiserende på dem. På trods af uenigheden vil jeg rose Mogens Jensen for at afsætte midler til en undersøgelse af internetfora, hvor navnlig unge mænd opildner hinanden til diskrimination og seksuelle krænkelser mod kvinder. Det hører ingen steder hjemme, og det vil jeg gerne rose ministeren for at reagere på. Når det er sagt, savner jeg stadig Socialdemokraternes reflekterede bud på at løse nogle af vor tids største ligestillingsudfordringer. Det gælder ikke mindst i landets ghettoområder, hvor ligestilling langt fra er normen. Jeg er med på, at socialdemokraterne tror, de kan løse problemerne ved at bruge flere penge, men er det virkelig Mogens Jensens alvor at løse de store sociale udfordringer med et kursus og en kampagne til 600.000 kroner? Endelig vil jeg gerne opfordre ministeren til at tale ligestillingen op i stedet for ned. Det er muligt, at ligestillingen halter i Mogens Jensens hoved, men det generelle billede viser Danmark som et af verdens bedste lande, når det kommer til rettigheder og muligheder for alle mennesker.

Kultur

To gange L.O.C. på hjemmebane

Annonce