Annonce
Sport

Efterårets højreback bliver i Aarhus United

Celine Lundbye skal fortsat gribe og kaste med harpikskuglen iført den lyseblå trøje. Hun har forlænget sin kontrakt med Aarhus United til sommeren 2020. Arkivfoto: Ole Nielsen

Aarhus United har sikret sig papir på Celine Lundbye Kristiansen til 2020. Det er en blåstempling af projektet Aarhus United, mener klubbens træner, Heine Eriksen.

HÅNDBOLD: Celine Lundbye Kristiansen har været den helt store angrebsmæssige oplevelse i Aarhus United i denne sæson. Hun kom til klubben kort før sæsonstart, og igennem efteråret bankede hun scoringer ind for århusianerne.

Det blev bemærket rundt omkring. Hun kom på efterårets hold og blev også udtaget til bruttotruppen på landsholdet, ligesom hun sidenhen er blevet en af de syv spillere, der indgår i Dansk Håndbold Forbunds udviklingstrup til landsholdet. Derfor er de i Aarhus United meget glade for, at hun har valgt at forlænge sin aftale med klubben, så den nu løber frem til sommer 2020. - Vi er rigtig stolte af at kunne holde Celine Lundbye i Aarhus United. Der har været konkurrence fra mange andre klubber, der har en anden økonomi, og som, jeg er ganske sikker på, også har smidt større pengebeløb på bordet, end vi har kunnet, siger holdets træner, Heine Eriksen.

Annonce

Vi er rigtig stolte af at kunne holde Celine Lundbye i Aarhus United. Der har været konkurrence fra mange andre klubber, der har en anden økonomi og som jeg er ganske sikker på også har smidt større pengebeløb på bordet end vi har kunnet

Heine Eriksen
Før fredagens opgør mod Team Esbjerg står Celine Lundbye noteret for 95 ligascoringer for Aarhus United. Arkivfoto: Ole Nielsen

Et attraktivt miljø

Klubberne i den danske håndboldliga for kvinder har i disse dage travlt. Kontakter skabes og kontrakter skrives. Holdene til den kommende sæson er ved at blive sat, og det er lige nu, det går stærkt. For Aarhus United var Celine Lundbye en af de vigtigste brikker i det spil. Derfor er Heine Eriksen svært tilfreds med, at de er lykkes med at holde fast i højrebacken.

- Jeg tror, vi har formået at få skabt noget uden for banen som har været attraktivt for Lundbye. Det miljø, der er når der er mange unge, seriøse spillere samlet, der gerne vil træne og præstere, og som lægger vægt på, at det skal være en god oplevelse at komme til træning, siger træneren.

- Vi har sat vores spil op, så hun er en stor del af vores angreb, men vi har også puttet hende ind i vores defensiv, uddyber han.

Ifølge ham er det en af de helt store styrker ved Aarhus United. Klubben giver de enkelte spillere mulighed for at udvikle sig på de områder, hvor de ikke er stærkest, men hvor de har potentiale.

Holder sine løfter

Allerede før Celine Lundbye skiftede til Aarhus United, havde Heine Eriksen snakket med hende om, at hun skulle være en tovejsspiller, noget som hun også gerne selv ville udvikle sig til. I det halve år hun har været i Aarhus United, har hun deltaget mere i det defensive spil, end hun har gjort i resten af sin tid som ligaspiller.

- Det er jo vanvittig nemt at sidde som træner og love, at hun skal spille i begge ender af banen. Noget andet er at føre det ud i livet. Men det har vi gjort, siger Heine Eriksen.

Celine Lundbye har en fortid i både Nykøbing Falster Håndbold og København Håndbold. Aarhus United er altså, den "mindste" ligaklub hun har optrådt for.

Det blå stempel

I slutningen af december bragte avisen en stor artikel om Celine Lundbye. Dengang var hun da også overbevist om, at hun i Aarhus United i øjeblikket er på den rette hylde.

- Jeg er meget afklaret med, at jeg ikke vil spille i en topklub lige nu. Jeg skal være et sted, hvor jeg bliver nødt til at tage ansvaret. For så ved jeg, at jeg gør det. Det er det, der udvikler mig, sagde Celine Lundbye til avisen.

Heine Eriksen mener, at forlængelsen med udviklingslandsholdsspilleren er af stor betydning for Aarhus United og deres mulighed for i fremtiden at tiltrække spillere af samme kaliber.

- Det er en blåstempling af projektet og det er da også noget, der kan rykke Aarhus United yderligere, siger træneren.

- At vi har forlænget med Celine Lundbye fortæller, at vi gør nogle ting, der er rigtige. Vi arbejder på en måde, der er attraktiv for de unge spillere, siger han.

Aarhus United møder Team Esbjerg fredag 18.30 i Stadionhallen i Ceres Park.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber at de kan se at det er forkert

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce